Tijdens de meeting Fulvias horen lopen op Dellortos. Loopt stukken beter.
Ik neem aan dat indien er dellortos op een 1.3 S motor gemonteerd dienen te worden deze ook 35 mm moeten zijn. Bevinden deze zich ook op alfaatjes van vroeger met een 1300 motor. En zoja welk type.Het gebied waarin ik op zoek kan gaan is dan groter. Ik heb ook al eens gehoord dat dellortos ook op Simca 1000 zat uit die tijd.
Groetjes Ron.
Dellortos
Re: Dellortos
1.2 heeft Solex 32mm met 26 venturi. 1.3 (zonder S, dus ralley 1.3 en berlina GTE en SII) heeft 35mm met 29 venturi. 1.3 S en alle serie twee 1300 coupes en zagatos 35mm met 31 venturi. Op bepaalde 1200s zat soms een Weber 32mm met 26mm venturi en op de 1200 HF kon een Weber 34mm met 28mm venturi zitten. De 1.1 berlinas hadden ook de solex met 32mm en 26 venturi. GEEN Alfa had deze maat. De 40er Webers op de 1300 Alfas hebben ook maar een 30mm venturi en geven dus niet meer vermogen. Sommige Simcas en Fiats hadden 1 solex 32 of 35 mm.
Phoe... William
Dit zijn behoorlijk verhelderende cijfers.
Weet je dit zomaar uit je hoofd? Knap!
Ik weet dat een S2 berlina 87pk heeft en een S2 coupé/sport 90pk; ik mag aannemen dat het hier in zit?
groetjes
Bart
Dit zijn behoorlijk verhelderende cijfers.
Weet je dit zomaar uit je hoofd? Knap!
Ik weet dat een S2 berlina 87pk heeft en een S2 coupé/sport 90pk; ik mag aannemen dat het hier in zit?
groetjes
Bart
Weet iemand wat de vermogentoename is van een set dellorto's tov solexen. Of is er niet echt VERMOGENS-toename naar eerder snellere reactie door betere kwaliteit?
de berlina heeft andere nokkenassen en een andere klep diameter voor meer koppel bij een lager toerental ,ook is de bakverhouding aangepast en de bandenmaat is ook kleiner.
Gr koos
Gr koos
Echt vermogenstoename is er naar mijn idee niet. Wel een snellere reactie op het gas. Ze atomiseren beter. Verder zitten alle sproeiers en de emulsiebuizen onder het kleine dekseltje. De Viton tipped vlotternaalden (niet bij allemaal standaard) sluiten beter af. De vlotternaalden worden middels een veertje bediend waardoor ze minder gevoelig zijn voor schokken en bochten. Wel gevoeliger voor de benzinedruk zodat je best een drukregelaar monteert waarmee je dan weer het vlotterniveau haarzuiver kunt afstellen voor beide tegelijk zonder ze open te maken.
De asjes lopen op kogellagertjes.
Er zit geen veertje op het asje wat het asje axiaal belast.
Veel minder slijtage.
Op alle vier de kanalen zitten aansluitingen voor een 4 koloms vacuummeter.
De asjes lopen op kogellagertjes.
Er zit geen veertje op het asje wat het asje axiaal belast.
Veel minder slijtage.
Op alle vier de kanalen zitten aansluitingen voor een 4 koloms vacuummeter.
Ik vind het ook wel een hoog nerd gehalte uitstralen maar het is data die ondertussen in mijn hoofd vastgebakken zit.
Om die drie papieren pks te verkrijgen heeft lancia zoveel veranderd (compressie, omhoog, scherpere nokkenassen, grotere kleppen, grotere carburateurs, (serie2 1,3S)grotere diameter uitlaat pijp, grotere kanalen in de kop dat ik zeker gevoelsmatig denk dat het verschil meer moet zijn dan 3 Pk. Een 13S is gewoon veel sterker. Ik weet dat Huib meerdere 1300's op de rollenbank heeft gehad en hij kan het mischien wel beamen. Mijn 1200HF heeft ook een set nieuwe Dell Orthos 35/31 gekregen en hij loopt gewoon mooier. De afstellling is ook makkelijker en zuiverder. Sproeiers kunnen vervangen worden zonder de carbs te hoeven demonteren enz.
Om die drie papieren pks te verkrijgen heeft lancia zoveel veranderd (compressie, omhoog, scherpere nokkenassen, grotere kleppen, grotere carburateurs, (serie2 1,3S)grotere diameter uitlaat pijp, grotere kanalen in de kop dat ik zeker gevoelsmatig denk dat het verschil meer moet zijn dan 3 Pk. Een 13S is gewoon veel sterker. Ik weet dat Huib meerdere 1300's op de rollenbank heeft gehad en hij kan het mischien wel beamen. Mijn 1200HF heeft ook een set nieuwe Dell Orthos 35/31 gekregen en hij loopt gewoon mooier. De afstellling is ook makkelijker en zuiverder. Sproeiers kunnen vervangen worden zonder de carbs te hoeven demonteren enz.
Ik heb alleen de 1300's zonder S op de testbank gehad.
De verleiding is soms groot om de 100 nokkenassen eens te vervangen door 342 nokkenassen maar voorlopig doe ik het met de 100 nokkenassen. Ik rijd nooit 170 km/h maar wel iedere dag in de stad en dan heb ik toch grote waardering voor het hogere koppel van de 1300 zonder S bij de lagere toeren. De zonder S trekt al behoorlijk vanaf 2000 toeren. De met S komt pas bij 3000 toeren tot leven
De verleiding is soms groot om de 100 nokkenassen eens te vervangen door 342 nokkenassen maar voorlopig doe ik het met de 100 nokkenassen. Ik rijd nooit 170 km/h maar wel iedere dag in de stad en dan heb ik toch grote waardering voor het hogere koppel van de 1300 zonder S bij de lagere toeren. De zonder S trekt al behoorlijk vanaf 2000 toeren. De met S komt pas bij 3000 toeren tot leven