kleine "itaiaanse" kentekenplaat

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
martin wusten

kleine "itaiaanse" kentekenplaat

Unread post by martin wusten »

Leuk die kleine "italiaanse" kentekenplaatjes met een Nederlands kentekennummer. Je ziet ze echter in allerlei maten op de voorkant van klassieke Lancia's. Maar wat was de exacte (genormaliseerde?) maat van deze plaatjes in Italie in 1963?
Peter Coolsma

Re: kleine "itaiaanse" kentekenplaat

Unread post by Peter Coolsma »

Ze zijn trouwens niet legaal in NL. Als een diender kwaad wil is het handig om een full-size exemplaar bij je te hebben om er ter plekke op te kunnen zetten.

Maten weet ik niet. Googlen in Italiaanse sites lijkt me, is wel heel erg specifieke informatie natuurlijk.
koos

Unread post by koos »

De maat van de plaat is gelijk aan de chroom houder die bij de auto geleverd werd.
william

Unread post by william »

Italiaanse maat is ongeveer 27x7,5cm. letters ongeveer 5cm. Dit kan niemand in nederland maken. Wat wel kan is het formaat van amerikaanse letters in een italiaans formaat plaatje laten stansen. Die letters zijn bijna 6cm. Door het iets grotere letterformaat zal je iets minder opvallen. De suggestie en Full size plaat bij je te hebben blijft een waardevolle. Voor foto's van de bovenbeschreven plaat kun je kijken naar mijn HF 1,2 op de LCN site bij circuitspecial 23-4.
Martin Wusten

Unread post by Martin Wusten »

Bedankt William, ik zal eens kijken of ik het toch niet ergens in deze maat kan laten maken.
Oskar

Unread post by Oskar »

Beste Martin,

Een origineel zwart Italiaans nummerbord voorop meet exact 267 mm breed bij 62 mm hoog. De letterhoogte is 40 mm.

Om een wat acceptabelere leesbaarheid te hebben (voor Nederlandse begrippen dan) en een plaat met net iets geschikter verhoudingen is een letterhoogte van 50 mm op een plaat van 272 x 67 mm. Het maatverschil met een originele Italiaanse plaat is nauwelijks zichtbaar, maar voor een Nederlandse plaat ziet het er toch net iets beter uit. Hiervoor kan het letterset gebruikt worden dat ook voor de oude aanhangwagennummerborden werd toegepast (die rode vierkante, staand op een punt dus). Het grote voordeel is dat dit lettertype ook de zelfde vormgeving heeft als het lettertype voor de donkerblauwe Nederlandse nummerborden.

Het blijft natuurlijk strafbaar (kentekenplaat niet op de voorgeschreven wijze ingericht). Of je het risico wilt lopen, moet je zelf bepalen. Een grote plaat bij je hebben is niet altijd voldoende om een boete te vermijden, weet ik uit eigen ervaring.

Met vriendelijke groeten, Oskar Janssen.
Oskar

Unread post by Oskar »

Overigens hier nog een erg leuke site met betrekking tot Italiaanse nummerborden:

http://www.targheitaliane.it/

Targhe is meervoud van targa hetgeen schaal betekent of nummerplaat...
Martin Wusten

Unread post by Martin Wusten »

Bedankt voor de exacte maat en het adres van die site van italiaanse kentekenplaatgekken. In reactie op eerder bericht over verkrijgbaarheid: plaatjes zijn te bestellen bij Martin Willems (Link bovenaan).
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”