"Side-gapping" van bougies
"Side-gapping" van bougies
Hoe ik er terecht kwam weet ik niet meer, maar een tijdje terug vond ik diverse artikelen op het web over side-gapping. Dit is het gedeeltelijk afslijpen van de bougie-elektrodes, zodanig dat de vonk niet meer loodrecht tussen kern en elektrode springt, maar schuin zijdelings. Deze kostenloze tuning-truc zou stammen uit de motorracerij in de jaren '60.
De grap hiervan zou zijn dat de vonk in de normale situatie de verbrandingskamer niet rechtstreeks "ziet", omdat domweg de elektrode in de weg zit. Dit moet je je voorstellen met de bougie van bovenaf gezien. Met side-gapping bereik je dat de vonk veel direkter de verbrandingskamer "inkijkt" en zo voor een veel completere verbranding zou zorgen. Ergo - meer vermogen, koppel, minder verbruik.
Jaja, zal wel. Denkt bijna iedereen en ik aanvankelijk ook. Zo van "als dat zo goed werkt, waarom doen de fabrikanten het dan niet zelf?"
Goede vraag. Maar ik ben al sinds het begin een beetje teleurgesteld over het prestatiepeil van Emeralda, mijn Fulvia serie 1, 1.3S. Mijn 58 pk Renault 5 trekt 'm er zo uit. En zo duur zijn die NGK BP7ES'jes nou ook niet. Dus!
Wat je moet doen is de elektrode afslijpen tot, van bovenaf gezien, exact de rand van de ronde kern eronder. Lukt het beste met de bougie voorzichtig in een draaibankje, een Dremel of Proxon diamantslijpschijfje, een flinke loep op standaard, en een zeer vaste hand. Met een heel klein vijltje moet je er vooral voor zorgen dat naderhand de zijkant van de elektroderand exact recht en braamvrij is. Aanbevolen elektrode-afstand, die je nu dus meet met de voelermaat SCHUIN gehouden, is 0,2 mm kleiner dan normaal, ik gebruik nu 0,6 mm.
En geloof het of niet... Ik denk er bijna over een paar chromen HF letters achterop te plakken. Emmy start niet zozeer sneller maar loopt wel meteen heel mooi "smooth" rond, en sputtert in het geheel niet meer gedurende de eerste honderden meters. Na het obligate warmrijden eens even een serieuze dot gas en voor het eerst sinds ik de auto heb, heb ik het gevoel in een sportwagen te rijden. Ik denk dat ik nu 3 a 4 seconden 0-100 eraf zou kunnen krijgen. Mocht ook wel want die was zo'n 17 seconden. Je wordt echt in je stoel geduwd. Ik overdrijf geen letter. En dan het verbruik: Ik haal nu bijna 1:14!
Nu komen vast waarschuwende reacties dat ik op deze manier binnen 10000 km de motor terminaal naar de Lancia-hemel breng. Ik weet 't eerlijk gezegd ook niet. Ik zie en merk nu alleen maar voordelen. Wel schijnt het de levensduur van de bougies drastisch te verkorten - maar zelfs als die nu maar 5000 km zou zijn, nogmaals - bougies zijn goedkoop. Ik heb sinds de operatie elke paar honderd km de bougies gecontroleerd (ik gebruik iets kopervet op de draad om e.e.a. niet te snel te laten slijten) en ze zien er nog puik uit. Wel enige bruine verkleuring van het porcelijn, maar geen lelijke aanslag of scheve inbranding. Dat laatste zou op de lange duur een punt kunnen worden.
Nou, brand -of liever: vonk- maar los...
De grap hiervan zou zijn dat de vonk in de normale situatie de verbrandingskamer niet rechtstreeks "ziet", omdat domweg de elektrode in de weg zit. Dit moet je je voorstellen met de bougie van bovenaf gezien. Met side-gapping bereik je dat de vonk veel direkter de verbrandingskamer "inkijkt" en zo voor een veel completere verbranding zou zorgen. Ergo - meer vermogen, koppel, minder verbruik.
Jaja, zal wel. Denkt bijna iedereen en ik aanvankelijk ook. Zo van "als dat zo goed werkt, waarom doen de fabrikanten het dan niet zelf?"
Goede vraag. Maar ik ben al sinds het begin een beetje teleurgesteld over het prestatiepeil van Emeralda, mijn Fulvia serie 1, 1.3S. Mijn 58 pk Renault 5 trekt 'm er zo uit. En zo duur zijn die NGK BP7ES'jes nou ook niet. Dus!
Wat je moet doen is de elektrode afslijpen tot, van bovenaf gezien, exact de rand van de ronde kern eronder. Lukt het beste met de bougie voorzichtig in een draaibankje, een Dremel of Proxon diamantslijpschijfje, een flinke loep op standaard, en een zeer vaste hand. Met een heel klein vijltje moet je er vooral voor zorgen dat naderhand de zijkant van de elektroderand exact recht en braamvrij is. Aanbevolen elektrode-afstand, die je nu dus meet met de voelermaat SCHUIN gehouden, is 0,2 mm kleiner dan normaal, ik gebruik nu 0,6 mm.
En geloof het of niet... Ik denk er bijna over een paar chromen HF letters achterop te plakken. Emmy start niet zozeer sneller maar loopt wel meteen heel mooi "smooth" rond, en sputtert in het geheel niet meer gedurende de eerste honderden meters. Na het obligate warmrijden eens even een serieuze dot gas en voor het eerst sinds ik de auto heb, heb ik het gevoel in een sportwagen te rijden. Ik denk dat ik nu 3 a 4 seconden 0-100 eraf zou kunnen krijgen. Mocht ook wel want die was zo'n 17 seconden. Je wordt echt in je stoel geduwd. Ik overdrijf geen letter. En dan het verbruik: Ik haal nu bijna 1:14!
Nu komen vast waarschuwende reacties dat ik op deze manier binnen 10000 km de motor terminaal naar de Lancia-hemel breng. Ik weet 't eerlijk gezegd ook niet. Ik zie en merk nu alleen maar voordelen. Wel schijnt het de levensduur van de bougies drastisch te verkorten - maar zelfs als die nu maar 5000 km zou zijn, nogmaals - bougies zijn goedkoop. Ik heb sinds de operatie elke paar honderd km de bougies gecontroleerd (ik gebruik iets kopervet op de draad om e.e.a. niet te snel te laten slijten) en ze zien er nog puik uit. Wel enige bruine verkleuring van het porcelijn, maar geen lelijke aanslag of scheve inbranding. Dat laatste zou op de lange duur een punt kunnen worden.
Nou, brand -of liever: vonk- maar los...
Re: "Side-gapping" van bougies
Mmm.
Ik vraag me af wat er werkelijk aan de hand is. Als de vlam in de pan gaat zit het mengsel er al in en zijn de kleppen dicht. De hoeveelheid mengsel die je er in hebt weten te krijgen bepaalt de hoeveelheid energie die er geleverd gaat worden bij verbranding daarvan. Niet toverkunsten.
Je vonk steekt een aantal moleculen in de fik. Die steken op hun beurt weer andere moleculen in de fik. Als je met je vonk wat meer moleculen de eerste keer weet aan te steken dan sla je wat tijd over. Je verbanding is dus eerder klaar. Hetzelfde bereik je met het wat vroeger stellen van je ontsteking.
Als je je vaste voorontsteking niet op 8 graden zet maar op bijvoorbeeld 18, dan is de auto een stuk rapper. Wel opletten dat ie niet pingelt.
Ik heb daar uitgebreid mee geexperimenteerd. Met m'n eigen auto, niet met die van anderen. De motor gaat gewoon gaar. Ik heb toevallig de motor van Elena een paar dagen geleden vervangen door een frisse. De oude motor zoop onderhand evenveel olie als benzine, produceerde evenveel mayonaise als Calve en liep 1 op 11. De nieuwe verbruikt geen olie, is niet omgekocht door een frietboer en de auto rijdt weer 1 op 13.
Als je verbranding te vroeg klaar is dan is de ruimte boven de zuiger nog zo klein dat de druk van de gassen veel te hoog is. Geeft wel lekker meer druk dus meer kracht maar er gaat ook veel meer langs de zuigerveren die er flink onder lijden. Je onderdruk is hoger waardoor de motor, carburateurs en vrijwel al het andere onder motorkap vies en goor wordt. Een van de verbrandingsprodukten is water. Als je een liter benzine verbrandt krijg je een liter water. Van dat water gaat er ook ineens zoveel langs je zuigerveren dat het systeem het niet meer kwijt kan en krijg je mayonaise.
Ik heb ooit eens gehoord dat koper aluminium oplost. Ik weet niet of dat ook geldt voor koperpasta (het z.g. kopervet)
Ik vraag me af wat er werkelijk aan de hand is. Als de vlam in de pan gaat zit het mengsel er al in en zijn de kleppen dicht. De hoeveelheid mengsel die je er in hebt weten te krijgen bepaalt de hoeveelheid energie die er geleverd gaat worden bij verbranding daarvan. Niet toverkunsten.
Je vonk steekt een aantal moleculen in de fik. Die steken op hun beurt weer andere moleculen in de fik. Als je met je vonk wat meer moleculen de eerste keer weet aan te steken dan sla je wat tijd over. Je verbanding is dus eerder klaar. Hetzelfde bereik je met het wat vroeger stellen van je ontsteking.
Als je je vaste voorontsteking niet op 8 graden zet maar op bijvoorbeeld 18, dan is de auto een stuk rapper. Wel opletten dat ie niet pingelt.
Ik heb daar uitgebreid mee geexperimenteerd. Met m'n eigen auto, niet met die van anderen. De motor gaat gewoon gaar. Ik heb toevallig de motor van Elena een paar dagen geleden vervangen door een frisse. De oude motor zoop onderhand evenveel olie als benzine, produceerde evenveel mayonaise als Calve en liep 1 op 11. De nieuwe verbruikt geen olie, is niet omgekocht door een frietboer en de auto rijdt weer 1 op 13.
Als je verbranding te vroeg klaar is dan is de ruimte boven de zuiger nog zo klein dat de druk van de gassen veel te hoog is. Geeft wel lekker meer druk dus meer kracht maar er gaat ook veel meer langs de zuigerveren die er flink onder lijden. Je onderdruk is hoger waardoor de motor, carburateurs en vrijwel al het andere onder motorkap vies en goor wordt. Een van de verbrandingsprodukten is water. Als je een liter benzine verbrandt krijg je een liter water. Van dat water gaat er ook ineens zoveel langs je zuigerveren dat het systeem het niet meer kwijt kan en krijg je mayonaise.
Ik heb ooit eens gehoord dat koper aluminium oplost. Ik weet niet of dat ook geldt voor koperpasta (het z.g. kopervet)
Re: "Side-gapping" van bougies
Yep. Ik was al bang voor zo'n doortimmerde analyse in de "maar beter niet doen"-sfeer. Moet ik dan terug naar het oude brommobiel-prestatieniveau en het onwillige gesputter gedurende de eerste kilometer? Dat eerste dan ietsjes dik aangezet natuurlijk...
Koper en aluminium - dat moet ik 's naspeuren op het web. Ik weet wel dat mijn -inmiddels gepensioneerde- oude racefietsboertje (tevens mecanicien van Leontien van Moorsel trouwens) steevast kopervet gebruikte op alu schroefdraad. En flink wat, ook.
Kwik lost wel goud op trouwens. Ik zie nog de gouden ring van een leerlinge verdwijnen in een plasje kwik op school. Docent had ook de gezondheidsgevaren (kwik in een ongeventileerde ruimte) niet helemaal begrepen dus. 't Kind was uiteraard ontroostbaar. Hoe die situatie tot stand kwam weet ik niet helemaal meer...
Koper en aluminium - dat moet ik 's naspeuren op het web. Ik weet wel dat mijn -inmiddels gepensioneerde- oude racefietsboertje (tevens mecanicien van Leontien van Moorsel trouwens) steevast kopervet gebruikte op alu schroefdraad. En flink wat, ook.
Kwik lost wel goud op trouwens. Ik zie nog de gouden ring van een leerlinge verdwijnen in een plasje kwik op school. Docent had ook de gezondheidsgevaren (kwik in een ongeventileerde ruimte) niet helemaal begrepen dus. 't Kind was uiteraard ontroostbaar. Hoe die situatie tot stand kwam weet ik niet helemaal meer...
Re: "Side-gapping" van bougies
Ik zou mijn verhaal geen doortimmerde analyse noemen maar een mogelijkheid die misschien over het hoofd wordt gezien.
Als je echt kikt op snelheid kun je eens kijken naar een integrale, Thema 8.32 of zoiets. Maar misschien staat je ontsteking gewoon niet goed.
Als je echt kikt op snelheid kun je eens kijken naar een integrale, Thema 8.32 of zoiets. Maar misschien staat je ontsteking gewoon niet goed.
Re: "Side-gapping" van bougies
hoi,in het verleden heb ik met mijn 1.3S ook al eens met de "vonk bereiding" aan de slag geweest.
ik merkte toen ook al dat de motor anders loopt met verschillende bougie's.
het is niet alleen voelbaar in "rij eigenschappen" maar ook in motor geluid.
ik ben toen o.a bezig geweest met de golden lodge,NGK,ND en bosch.
bij mij had ik goede resultaten met de ND bougie's.
de golden lodge was de minste voor wat betreft het rijgedrag op de normale wegen.
ook het gebruik van een super bobine was een voorruitgang,alleen door de hogere stroomsterkte was dat een aanslag op de punten.
dat probleem wordt opgelost door een elektronische ontsteking.
de ontsteking had ik iedere keer op 3 tanden voor BDP.
vandaag de dag hebben we een ruime keus uit de verschillende bougie soorten waardoor je veel kunt proberen.
in het verleden heb ik bij ford gewerkt en een ford op champion bougies was een ramp(onregelmatig stationair draaien) nu werkend bij jaguar kennen we dat zelfde probleem nog steeds;bougies zijn zeer belangrijk.
je kunt meerdere bougies naast elkaar leggen die elkaars gelijke zijn maar waarop de motor verschillend loopt.
nu is met de huidige verbrandingstechniek de bougie vele malen belangrijker als voor 30 jaar terug,maar dat neemt niet weg dat er dus wel degelijk verschillen waarneembaar kunnen zijn.
ik heb in ieder gevak wel gemerkt dat de fulvia motor een sterke vonk moet hebben om mooi rond te lopen,elke verbetering in vonk sterkte vertaalde zich in mooier lopen bij mijn auto.
de orginele ontsteking was wel volgens specificatie incl de bij behorende voedingsspanning.
hopelijk voegt dit iets aan ,aan de vraag betreffende de bougies
groeten bert
ik merkte toen ook al dat de motor anders loopt met verschillende bougie's.
het is niet alleen voelbaar in "rij eigenschappen" maar ook in motor geluid.
ik ben toen o.a bezig geweest met de golden lodge,NGK,ND en bosch.
bij mij had ik goede resultaten met de ND bougie's.
de golden lodge was de minste voor wat betreft het rijgedrag op de normale wegen.
ook het gebruik van een super bobine was een voorruitgang,alleen door de hogere stroomsterkte was dat een aanslag op de punten.
dat probleem wordt opgelost door een elektronische ontsteking.
de ontsteking had ik iedere keer op 3 tanden voor BDP.
vandaag de dag hebben we een ruime keus uit de verschillende bougie soorten waardoor je veel kunt proberen.
in het verleden heb ik bij ford gewerkt en een ford op champion bougies was een ramp(onregelmatig stationair draaien) nu werkend bij jaguar kennen we dat zelfde probleem nog steeds;bougies zijn zeer belangrijk.
je kunt meerdere bougies naast elkaar leggen die elkaars gelijke zijn maar waarop de motor verschillend loopt.
nu is met de huidige verbrandingstechniek de bougie vele malen belangrijker als voor 30 jaar terug,maar dat neemt niet weg dat er dus wel degelijk verschillen waarneembaar kunnen zijn.
ik heb in ieder gevak wel gemerkt dat de fulvia motor een sterke vonk moet hebben om mooi rond te lopen,elke verbetering in vonk sterkte vertaalde zich in mooier lopen bij mijn auto.
de orginele ontsteking was wel volgens specificatie incl de bij behorende voedingsspanning.
hopelijk voegt dit iets aan ,aan de vraag betreffende de bougies
groeten bert
Re: "Side-gapping" van bougies
Hoi Bert, een super-bobine zit er al sinds enige tijd op bij mij. Zou alleen, inderdaad, kunnen dat mijn ontstekingstijdstip niet optimaal (meer) staat. 't Zou wel heel jammer zijn als de huidige set-up, die echt een stuk beter bevalt, inderdaad schadelijk zou zijn voor de motor. En Huib - ik kick niet zo enorm op snelheid dat ik ECHTE money-pits als een Integrale of 8.32 begeer... ...'t is voor mij al voldoende als Emmy eindelijk haar fabrieks-specificaties haalt, zoals nu!
Om mijn jaarkilometrage een beetje te reguleren (8000 effectief (7500 officieel) maximaal wegens de goedkope all-risk verzekering) rij ik de laatste tijd heel weinig. Ben nu al over de helft namelijk. Ik zal volgend weekend besluiten of de tractor-bougies er weer in gaan.

Om mijn jaarkilometrage een beetje te reguleren (8000 effectief (7500 officieel) maximaal wegens de goedkope all-risk verzekering) rij ik de laatste tijd heel weinig. Ben nu al over de helft namelijk. Ik zal volgend weekend besluiten of de tractor-bougies er weer in gaan.

Re: "Side-gapping" van bougies
Peter,
Kilometertellers van de Fulvia's zijn zo af en toe kapot, als je een reserve unit hebt liggen, kun je die monteren. Helaas heeft die meestal niet dezelfde stand als de defekte...
Lucas
Kilometertellers van de Fulvia's zijn zo af en toe kapot, als je een reserve unit hebt liggen, kun je die monteren. Helaas heeft die meestal niet dezelfde stand als de defekte...
Lucas
Re: "Side-gapping" van bougies
Ook de tellerkabel gaat wel eens kapot, en dat hoeft niet eens expres te gaan....
Re: "Side-gapping" van bougies
Als je er een wilt...... ja dan moeten we verder op het andere forum.