dellorto onbalans
dellorto onbalans
Ik heb een onbalans in 3e carb van mijn Dellorto reeks: als cylinders 1, 2 en 4 gelijk staan op de onderdrukmeter, blijft cylinder 3 twee a 4 cmHg hoger. Weet iemand hoe ik dat kan stellen?
Re: dellorto onbalans
Je moet eerst vast stellen wat de oorzaak is. Zit die in de motor (ongelijke efficiency van de cilinders) of in de carbs, bijv getordeerd asje. Of zit het in de meter? Heb je de slangen al eens verwisseld?
Met de geelgelakte schroefjes is de balans tussen twee venturis van 1 carburateur te synchroniseren. Bij mij hielp dat heel erg in een zeer nette stationaire loop. ondanks een vliegwiel van 4,6Kg. wel oppassen dat je de schroefjes niet sloopt want ze zitten erg vast. Met een hamer kloppen op de schroevendraaier laat het schroefje schrikken. (niet tegelijk draaien).
Wat doet de kwikkolom als je het met de op het spruitstuk geplaatste schroeven probeert? Heb je dan ook een verschil tussen beide carburateurs?
Gaan de kolomen tegelijk op en neer als je een beetje gas geeft?
Ik heb waarschijnlijk dezelfde carbtune als jij en het is natuurlijk geen echte kwikkolom maar een buisje waar een metalen staafje in zit. Ik vind ze nogal plakken. Je moet een beetje tikken of met een beetje gas geven kijken wat je veranderd. Het is geen precisie instrument. Huibs idee van ruilen van slangen is te proberen.
Als je compressie bij die cilinder ook lager ligt zit het dus in je blok ipv je Dell Orthos
Wat doet de kwikkolom als je het met de op het spruitstuk geplaatste schroeven probeert? Heb je dan ook een verschil tussen beide carburateurs?
Gaan de kolomen tegelijk op en neer als je een beetje gas geeft?
Ik heb waarschijnlijk dezelfde carbtune als jij en het is natuurlijk geen echte kwikkolom maar een buisje waar een metalen staafje in zit. Ik vind ze nogal plakken. Je moet een beetje tikken of met een beetje gas geven kijken wat je veranderd. Het is geen precisie instrument. Huibs idee van ruilen van slangen is te proberen.
Als je compressie bij die cilinder ook lager ligt zit het dus in je blok ipv je Dell Orthos
Ben geen expert, maar ik race sinds '92 met webers en dellorto's. Synchroniseren met een stuk tuinslang op gehoor vind ik prima werken. De balans tussen twee carburateurs afzonderlijk is zeer belangrijk, maar compenseren op een carb zelf zou niet hoeven. Je krijgt met deze methode een zeer keurig gelijklopende motor bij stationair, maar van stationair draaien gaat je motor niet kapot en je wint er ook geen sprintjes mee. Ik zou liever proberen een goed gebalanceerde motor te hebben bij vollast. Daar gaat ie wel kapot als er iets niet klopt.... En pielen aan die stelschroefjes OP de carbs draagt daar mijns inziens niet positief aan bij. In tegendeel: ze maskeren wellicht verdraaide gaskleppen. Synchronisatie onderling natuurlijk wel belangrijk. Al maak ik me daar ook niet zo'n zorgen over.. Kijk liever naar de kleur van de de bougies (onderling)
compressie was laatst overal goed. Stationair hobbellen die stalen staafjes vreselijk heen en weer, 3 springt er dan nog meer uit. Die 2-4 cmHg heb ik pas bij hogere toeren kunnen meten als de staafjes juist wat stabiliseren.
Zal de vlinders nagaan en jullie tips de komende weken uitproberen - bedankt.
Zal de vlinders nagaan en jullie tips de komende weken uitproberen - bedankt.
wat bedoel je?; ik heb alles gebruikt wat in de (door u geleverde) verpakking zat.
Als dat correct volgens de gebruiksaanwijzing is gedaan zou ie niet zo op en neer moeten zwiepen.
Huib bedoeld de losse stukjes wit plastic pijp met een heel klein gaatje erin. deze moeten ergens in de slangen zitten liefst zo dicht mogelijk bij de kwikkolom. Slang doorknippen ongeveer 10 cm van een eind en het buisje er tussen doen. Dit vertraagd de drukgolf en laat de indicatie minder schommelen.
Werkt perfect bij mijn apparaat.
Werkt perfect bij mijn apparaat.