Hallo Huib, een vraagje op jouw vakgebied.
Vanmiddag viel de naald van mijn toerenteller plots van 5000 naar nul. De wijzer stuiterde nog even op het pennetje, en daarmee basta. Einde oefening.
Het betreft een Veglia metertje (S3), printnummer PS 101 13.3. Wie heeft er een schemaatje?
Met mijn beperkte kennis van electronica heb ik al een kleine analyse gemaakt. De gele draad die het printje ingaat, de signaaldraad, komt vandaaraf eerst een weerstandje tegen. Dit was ontploft, de codering niet meer goed te lezen. Met een beetje fantasie kom ik op rood-rood-rood-goud, oftewel 2200 ohm (?) Meteen daarachter zit een plat vierkant doosje met twee pootjes (condensator?) met kleurtjes zwart-geel-wit-rood. Dit onderdeel heeft scheuren en bladders. De rest van de print ziet er onbeschadigd uit. Doorslaan condensator oorzaak van doorfikken weerstand?
Het liefst wil ik het printje repareren. Misschien kan iemand even kijken wat de kleurtjes van het weerstandje zijn? Eventueel, als iemand er een over heeft, wil ik ook wel een ander metertje.
Bedankt voor de moeite, vast.
Bart
schema toerenteller
Re: schema toerenteller
rood rood rood goud is inderdaad 2200 ohm. Goud = 5% Was in die tijd zo'n beetje de waarde die je nam als je geen goede reden had om een andere waarde toe te passen.
Ik zal morgen eens kijken. De eerste tachometer werd in het oude Rome gebouwd door Vitruvius in 15 voor Christus. Moeilijk kan het dus nooit wezen.
Ik zal morgen eens kijken. De eerste tachometer werd in het oude Rome gebouwd door Vitruvius in 15 voor Christus. Moeilijk kan het dus nooit wezen.
Het ding van Vitruvius was een wiel met bekende omtrek dat bij iedere omwenteling een steen in een mandje kieperde. De toerenteller van de Fulvia is niet anders behalve dan dat er electronen in een condensator worden gestopt.
Ik ben m'n schema teken programma even kwijt. Als ik het weer heb zal ik het heel schema op de Q&A zetten.
Aan de ingang zit 2k2. Daarachter 0,22u naar massa. Dan volgt 2k7 met daarachter 0,1u naar massa. Parallel aan de 0,1u zit een zener van 55V (BZX55C).
Het lijkt er op dat de ontwerper het handboek over pulsbelasting van weerstanden niet heeft bestudeerd en / of onvoldoende rekening heeft gehouden met fout condities van de ontsteking (kapotte condensator, half gare bobine)
Ik ben m'n schema teken programma even kwijt. Als ik het weer heb zal ik het heel schema op de Q&A zetten.
Aan de ingang zit 2k2. Daarachter 0,22u naar massa. Dan volgt 2k7 met daarachter 0,1u naar massa. Parallel aan de 0,1u zit een zener van 55V (BZX55C).
Het lijkt er op dat de ontwerper het handboek over pulsbelasting van weerstanden niet heeft bestudeerd en / of onvoldoende rekening heeft gehouden met fout condities van de ontsteking (kapotte condensator, half gare bobine)
Het Philips weerstandenboek dat ik hier nog heb is van 1992. Veel types uit de jaren 70 staan er niet meer in. Ik dacht dat het een CR25 (koolstoffilm type) was. De max spanning voor dat type is 250V. Gegevens inzake pulsbelasting zijn er niet voor de CR25. Toegelaten dissipatie is 0,33W
Je kunt beter een SFR25H type nemen. Dat is een 350V type. Mag kortstondig zelfs met 1000V worden belast. Max. dissipatie is 0,5W. Ik heb helaas niet meer de apparatuur om de golfvormen van de ontsteking op te nemen. Ik zit dus maar een beetje te gokken. Ik gok een beetje dat het ding door overspanning kapot is gegaan en niet op dissipatie. Op het printje waarvan ik het schema heb opgenomen was de 2k2 weerstand ook al kapot aan het gaan. Hij was meer aan het scheuren dan dat ie bruin gebakken was.
Als je ipv van de 2k2 weerstand zou monteren een van 1k en een van 1k2 in serie, beide van het type SFR25H dan is dat in ieder geval bullit proof.
De condensators zijn 250 V types. Vermoedelijk polyester film. Die zouden een dU/dt van 70V/uS moeten kunnen hebben. Volgens het boek van 1993 dan. Het is de vraag of dat in de jaren 70 al zo was. Je kan voor het zeker naar een 400V type gaan. Dan zit je met spanning en dU/dt al een heel stuk safer. Eventueel een polypropyleen film condensator van 400V.
Je kunt beter een SFR25H type nemen. Dat is een 350V type. Mag kortstondig zelfs met 1000V worden belast. Max. dissipatie is 0,5W. Ik heb helaas niet meer de apparatuur om de golfvormen van de ontsteking op te nemen. Ik zit dus maar een beetje te gokken. Ik gok een beetje dat het ding door overspanning kapot is gegaan en niet op dissipatie. Op het printje waarvan ik het schema heb opgenomen was de 2k2 weerstand ook al kapot aan het gaan. Hij was meer aan het scheuren dan dat ie bruin gebakken was.
Als je ipv van de 2k2 weerstand zou monteren een van 1k en een van 1k2 in serie, beide van het type SFR25H dan is dat in ieder geval bullit proof.
De condensators zijn 250 V types. Vermoedelijk polyester film. Die zouden een dU/dt van 70V/uS moeten kunnen hebben. Volgens het boek van 1993 dan. Het is de vraag of dat in de jaren 70 al zo was. Je kan voor het zeker naar een 400V type gaan. Dan zit je met spanning en dU/dt al een heel stuk safer. Eventueel een polypropyleen film condensator van 400V.
compleet schema
Hier is het schema:

Type en waarde van de zenerdiodes ontbreken nog.
Ook heb ik verder geen informatie over de thermistor.

Type en waarde van de zenerdiodes ontbreken nog.
Ook heb ik verder geen informatie over de thermistor.
Re: compleet schema
Hij doet het weer.
Ik had nog een oud dashboard, gevalletje waterschade, en overzetten van weerstandje en condensatortje deed de truc. Heerlijk simpel, probeer zoiets eens met een nieuwe golf!
Bart
Ik had nog een oud dashboard, gevalletje waterschade, en overzetten van weerstandje en condensatortje deed de truc. Heerlijk simpel, probeer zoiets eens met een nieuwe golf!
Bart
Re: compleet schema
Ik zou toch die 2k2 vervangen door wat zwaarder. Op het printje wat ik heb bekeken was ie ook al aan het barsten. Dat duidt op hot spots tgv van pulsbelasting. De koolstoffilm weerstanden hebben een rommelige film. De SFR weerstanden hebben al een veel betere film waardoor hot spots veel minder snel optreden.