Hallo, eergisteren eindelijk in mijn Fulvia kunnen rijden, nadat hij 3 maanden eigenlijk heeft stilgestaan...
Ben ik nog geen 10 km. op weg, wil ik tanken, zie ik ineens dat ik op mijn velg rijd! Daarvoor heb ik er niets maar dan ook niets van gemerkt, alleen iets ervoor slipte ik weg op een rotonde, ik maar denken dat het door de sneeuw kwam die er toen lag...
Nu is mijn vraag, zijn er nog veel banden verkrijgbaar? 185 / 70 voor Stilautovelgen, ik weet niet of dat dezelfde maat is als van een standaard Fulvia velg?
Ook zitten er in de oude, lekker band 2 scheuren van minstens 5 cm. Komt dat misschien door het doorrijden na een lekke band, en zou daardoor misschien de velg ook beschadigd kunnen zijn? Op het eerste moment ziet dat er niet naar uit, maar die scheuren op de voor en achterkant vind ik vreemd...
Groeten Ard en een Fulvia die hem steeds in de steek laat...
Lekke band...
Re: Lekke band...
Veel staan er op stik oude banden. Een paar jaar geleden kocht ik een 2C in Livorno. Die stond nog op de originele X banden uit 1965. De verkoper had gegarandeerd dat de auto in zodanige staat was dat ik er mee naar Nederland kon rijden. Hij had er net nog 200km mee gereden. Ja ja. Na nog geen km vloog het loopvlak rechtsvoor er al af. Ik kon gelukkig op het stalen karkas nog de bandenboer bereiken. Daar ontplofte het reserve wiel spontaan. De bandenboeren adviseren 5 a 6 jaar maximaal. In Oostenrijk kijken ze bij de APK ook naar de leeftijd van de banden. Die mogen daar niet ouder zijn dan 10 jaar.
Veilig en prettig rijden begint met vers rubber.
De originele maat is 165/80R14. Die zijn er nog van Toyo (aanbevolen), Uniroyaal (mmmm), Vredestein (mmmmmmmmmm) en nog wat Aziaten. Binnenbandjes zijn er denk ik nog wel van Michelin. Als je stalen velgen hebt kun je best schrikken van de roest onder de band. Die moet er af anders slijten de binnenbanden wel heel snel.
Veilig en prettig rijden begint met vers rubber.
De originele maat is 165/80R14. Die zijn er nog van Toyo (aanbevolen), Uniroyaal (mmmm), Vredestein (mmmmmmmmmm) en nog wat Aziaten. Binnenbandjes zijn er denk ik nog wel van Michelin. Als je stalen velgen hebt kun je best schrikken van de roest onder de band. Die moet er af anders slijten de binnenbanden wel heel snel.
Hallo Ard,
Ben net bezig met vernieuwen van eigen banden en velgen (winter en zomer). Heb daarom en daardoor 2 Firestone banden over in de maat 185/70-14.
Kun je zo bij me komen afhalen. Profiel is voldoende om nog vele kilometers mee te maken.
Ik woon in Hoevelaken, de banden zitten nu nog om 2 stalen velgen waar ik ze zo af kan halen indien gewenst.
Laat maar even weten hoe of wat.
Groeten,
Marco
Ben net bezig met vernieuwen van eigen banden en velgen (winter en zomer). Heb daarom en daardoor 2 Firestone banden over in de maat 185/70-14.
Kun je zo bij me komen afhalen. Profiel is voldoende om nog vele kilometers mee te maken.
Ik woon in Hoevelaken, de banden zitten nu nog om 2 stalen velgen waar ik ze zo af kan halen indien gewenst.
Laat maar even weten hoe of wat.
Groeten,
Marco
Het rare is dat de band eigenlijk pas 2 jaar oud was... Pirreli...
Marco, ik stuur je een mailtje over hoe en wat
Groeten Ard
Marco, ik stuur je een mailtje over hoe en wat

Groeten Ard
Sorry. Ik ging er door tig eigen ervaringen even te snel van uit dat de oorzaak, de scheuren, in de leeftijd van de band zat maar kennelijk is het andersom. De scheuren zijn dan gevolg van het lek gaan. Zit er niet gewoon een spijker of zoiets in?
Ik zal hem binnenkort is bij een garage van de velg afhalen, en meteen is de velg goed schoonmaken. Ik hoor nu net dat het meteen handig is om 2 nieuwe banden erop te zetten, klopt dat?
Zelf zorg ik er altijd voor dat ik per as min of meer gelijke banden heb.
En de bandenboer even naar de productiedatum op de band laten kijken.
En de bandenboer even naar de productiedatum op de band laten kijken.