Zit er ook ergens een zomer/winter regelaartje op het luchtfilter van een coupe? Heb de mijne nu drie keer in de winter uit gelaten en het lijkt wel allemaal rapper te gaan dan 's zomers.
Rolf
winterauto
Re: winterauto
Als je een standaard zwarte metalen behuizing hebt, dan heb je een verstel-stangetje aan de achterkant van de zwarte "tuit". Kan niet missen. Luikt me echter weinig verschil te maken, of je moet een stuk slang aan het "wintereinde" bevestigen en dat tot dicht bij een warmtebron (het blok bijv.) leiden. Of dat een verbetering of verslechtering geeft - zou 't niet weten. Heb 'm zelf nu (zonder extra slang) op de winterstand staan, maar of 't iets scheelt...
Het zou moeten schelen. Bij lage temperaturen zoals nu vergast je benzine niet goed en kunnen je carburateurs bevriezen. Dan doet-ie het dus niet meer. Dat is een heel verschil met het wel doen. Door de winterstand gebruik je de motorwarmte om dat te voorkomen.
Geloof ik.
Geloof ik.
Om carburateur ijs te krijgen heb je twee dingen nodig:
1) water
2) temperatuur onder nul
Als het heel erg koud is is er te weinig vocht in de lucht. Dus geen ijs.
IJs komt meestal voor als de buitentemperatuur rond de nul of net boven nul is met een hoge relatieve vochtigheid. Door het verdampen van de benzine wordt er warmte onttrokken aan de lucht waardoor de temperatuur ineens onder nul gaat in je carburateur.
De Fulvia's met twee dubbele carburateurs zijn niet zo gevoelig voor carburateur ijs. Dat zijn dus alle Fulvia's behalve de 1C die er wel heel gevoelig voor is.
Ik heb de voorverwarmingsslang niet op m'n Fulvia die ik dagelijks gebruik. Tijdens het warmrijden bij temperaturen rond de nul en hoge relatieve vochtigheid houdt ze af en toe een beetje in. Ik denk door ijs. Als ze eenmaal op temperatuur is, is dat weg.
Hoewel het geen noodzaak is om althans in Nederland en Belgie een carburateur voorverwarming te hebben, is het toch safer om hem wel hebben.
1) water
2) temperatuur onder nul
Als het heel erg koud is is er te weinig vocht in de lucht. Dus geen ijs.
IJs komt meestal voor als de buitentemperatuur rond de nul of net boven nul is met een hoge relatieve vochtigheid. Door het verdampen van de benzine wordt er warmte onttrokken aan de lucht waardoor de temperatuur ineens onder nul gaat in je carburateur.
De Fulvia's met twee dubbele carburateurs zijn niet zo gevoelig voor carburateur ijs. Dat zijn dus alle Fulvia's behalve de 1C die er wel heel gevoelig voor is.
Ik heb de voorverwarmingsslang niet op m'n Fulvia die ik dagelijks gebruik. Tijdens het warmrijden bij temperaturen rond de nul en hoge relatieve vochtigheid houdt ze af en toe een beetje in. Ik denk door ijs. Als ze eenmaal op temperatuur is, is dat weg.
Hoewel het geen noodzaak is om althans in Nederland en Belgie een carburateur voorverwarming te hebben, is het toch safer om hem wel hebben.
Mijn Delta hier in Stockholm heeft totaal geen problemen met ijs in de (enkele) carburateur, de startmotor of beter het relais daarvan geeft eerder problemen. Als ie eenmaal loopt, is er geen enkel probleem. Ik heb - geloof ik - geen winterstand, dus zoveel verschil zal het in het algemeen niet uitmaken, of het moet type-specifiek zijn voor Fulvia. Ook daarmee heb ik trouwens in NL nooit problemen gehad.
Dat je het idee hebt dat het vlugger gaat heeft te maken met het feit dat koude lucht compacter is, en dus meer zuurstof bevat dan warme. Dat brandt beter, nitro werkt ook op dit principe, het koelt de inlaatlucht. Op het Delta-forum wordt hier elke maand over gepost, het is blijkbaar niet te geloven, maar toch echt waar.
Dat je het idee hebt dat het vlugger gaat heeft te maken met het feit dat koude lucht compacter is, en dus meer zuurstof bevat dan warme. Dat brandt beter, nitro werkt ook op dit principe, het koelt de inlaatlucht. Op het Delta-forum wordt hier elke maand over gepost, het is blijkbaar niet te geloven, maar toch echt waar.
Bedankt voor de reacties. 's winters loopt ze nu (veel) beter dan 's zomers en in de zomer rij ik meer, vandaar de vraag of er ook een "zomerstand" op zit. Zal even kijken naar "verstelstangetje".
Wij hebben voor de Wintertrail de voorverwarming er bewust weer op gemonteerd. Naast een perfecte afstelling heeft dat er voorgezorgd dat bij zowel temperaturen rond 0 graden als bij - 15 de Fulvia perfect starte. Meestal na1 keer starten en binnen 5 seconden sloeg de motor aan om vervolgens rustig op toeren te komen.
Als de temperaturen wat hoger worden haal ik het er wel weer af. In de buurt van de voorverwarmingsslang kun je nu nergens meer bij. Het verwisselen van het oliefilter is nu al lastig.
Als de temperaturen wat hoger worden haal ik het er wel weer af. In de buurt van de voorverwarmingsslang kun je nu nergens meer bij. Het verwisselen van het oliefilter is nu al lastig.