Taxatie

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Walter van Gruythuysen

Taxatie

Unread post by Walter van Gruythuysen »

Bijna is het zover. Na heel veel werk (met veel dank aan mijn vader) komt er weer een coupe op de weg. Voor de verzekering moet hij nog getaxeerd worden. Wie kent er een taxateur die de waarde van een herbouw, met vele modificaties om hem voor dagelijks verkeer geschikt te maken, weet in te schatten?

Walter van Gruythuysen
Thomas

Re: Taxatie

Unread post by Thomas »

Als je een taxateur zijn gang laat gaan zal hij (zeer) ruim rekenen; normaal: verzekeringsmaatschappijen verdienen een (statistisch bepaald) percentage van de getaxeerde waarde, dus hoe hoger die waarde, hoe hoger de inkomsten. Ook al betaal jij een taxateur maar een vast bedrag, hij wordt "beloond" door op de lijst van "erkende" taxateurs te mogen staan die de maatschappijen aanhouden. Zo zijn er zoveel obscure broekzak-vestzak constructies in Nederland.
Eigenaren hebben wat dat betreft ook boter op hun hoofd: zo'n taxatierapport is altijd handig om bij verkoop de vraagprijs te legitimeren met deze "objectieve" waarde (ook wel eens verrotte Fulvia's gezien met 1 jaar oud taxatierapport waar doodleuk 8000 euro op staat?). Tenzij dat laatste je bedoeling is zou ik me eerder zorgen maken die gasten in toom te houden dan vrezen dat ze te laag bedrag noemen.
Robin

Unread post by Robin »

Als je lid bent van de Lanciaclub, dan kun je terecht bij Dik Boosman in Heerhugowaard, kosten bedragen 15 euro en je krijgt het taxatierapport gelijk mee, voor niet-leden zal hij waarschijnlijk ook taxeren alleen voor welk bedrag is mij onbekend.

groeten robin
Ramon

Unread post by Ramon »

Onze fulvia is ook door hem getaxeerd, maar voor de verzekering is hij helaas niet erkend. Wij hebben flinke schade gehad en toen zei mijn tussenpersoon dat hij geen erkend taxateur was. Maar omdat de verzekering destijds het taxatierapport wel geaccepteerd hadden, deden ze er gelukkig niet moeilijk om. Ik had immers netjes m'n premie betaald over het getaxeerde bedrag.

groeten,
Ramon
Pieter Singelenberg

Unread post by Pieter Singelenberg »

vraag eerst aan je verzekeraar een lijst met taxateurs die zij accepteren
Peter Coolsma

Unread post by Peter Coolsma »

Boosman wordt in elk geval gaccepteerd door GIO en Kuiper. Er circuleren daar (GIO) twee lijsten met geaccepteerde taxateurs - Boosman staat op de "uitgebreide" lijst, die de meest telefoonmiepen bij GIO niet kennen. Even doorvragen bleek nuttig.

Ik moet er binnen een paar weken ook weer aan geloven, Boosman lijkt financieel een goede optie maar nogal onpraktisch - ik moet er voor door de pekelblubber naar Heerhugowaard, en perse ook nog bij daglicht. Huib maakt gebruik van de diensten van Bol - neem evt. contact met Huib op voor de details. Trouwens, weet iemand of je, wanneer je evt. te laat zou zijn met de (driejaarlijkse) taxatie, dan onverzekerd bent of in elk geval nog WA? Ik vermoed het laatste overigens, tenslotte heb ik tot maart premie betaald... Mijn Fulvia's taxatiegeldigheid loopt tot midden januari. Ik moet trouwens ook maar afwachten of Boosman in de buurt van de waarde komt die Bol er destijds aan gaf. Wat mij betreft mag-ie er een paar duizend bij tellen, ik lap die paar tientjes extra premie wel! Gaat mij meer om wat ik er in geval van grote rampen voor krijg, verkopen doe ik niet - de investeringen zijn nu al meer dan het dubbele van de taxatiewaarde.
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Heren,

we lopen weer aardig hard van stapel en voor dat we het weten worden er mensen in een verkeerd daglicht gezet

Dik Boosman is de clubtaxateur voor de LCN, hij taxeert voor een laag bedrag, maar dat geldt alleen als de verzekeraar een zgn clubtaxatie accepteert, meestal tot een bepaalde waarde van de auto.
Veel autoclubs hebben zo'n clubtaxateur, niet alleen Lancia.
Het wordt wel vervelend dat zulke clubtaxateurs in een verkeerd daglicht dreigen te komen omdat de autoeigenaaren niet de moeite nemen om eerst even de voorwaarden van hun verzekeraar na te lezen.
Deze mensen taxeren autos als vrijwilliger ten behoeve van clubleden tegen belachelijk lage tarieven, maar worden door een aantal maatschappiien geaccepteerd.
Hou ze dus in ere, ze zijn er voor de mensen met een confectie Fulvia of Flavia (Alfa of zelfs Lada) dus pakweg 90% van de eigenaren
Als je iets speciaals hebt, zal de verzekering geen clubtaxatie accepteren, val dan deze mensen niet lastig en ga naar een gerenommeerd taxateur. (Bureau Bergweg, bijvoorbeeld)

Overigens, ik was met mijn Flavia bij GIO verzekerd , maar die stuurden een door hun aangewezen taxateur op m'n dak die de auto voor een Simca aanzag (ik zat zelf in het buitenland, en mijn vrouw liet hem in de garage)
De taxatie van Dik Boosman heeft mij toen gered met mijn Flavia'tje

Bert
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Peter,

Als jij je taxatierapport laat verlopen is er in principe "weinig aan dehand"
Je blijft zgn all risks, dus WA+ casco verzekerd, daarvoor betaal je immers premie.
Het enige dat er verandert is dat bij een geldige taxatie, de verzekeraar verplicht is op grond van de getaxeerde waarde uit te keren conform artikel XYX van het burgerlijk wetboek, ik dacht 271 maar hang me daar niet aan op.
Als je taxatierapport niet meer geldig is, dan is je verzekeraar niet meer gebonden om uit te keren op basis van getaxeerde waarde, maar mag hij dat doen op basis van de waarde net voor het ongeval.
Bij een klassieker is dat niet de dagwaarde zoals die geldt voor nieuwe autos, maar een realistische gemiddelde waarde van de auto.
Je gaat dan deels nat als je veel geld in een restauratie hebt gestoken, maar als je een normale huis tuin en keuken klassieker rijdt is er niet zo veel aan de hand, al willen de taxateurs je wel anders doen geloven

Bert
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”