Oliedruk bij het starten

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib

Oliedruk bij het starten

Unread post by Huib »

Ik ging vanmorgen even een alu motorkapje en een subframe op halen die gelast waren. Alu kan ik sowieso niet lassen en het subframe was zo gaar incl de gaten voor voor de rubbers dat ik het maar weggebracht had. Keurig TIG gelast en nieuwe bussen van massief gedraaid. Kostte wat maar absoluut niet te zien dat grote delen venieuwd zijn. Nog niet met 10 brillen op.

In de werkplaats aldaar liep ik een Peter tegen het lijf die daar in het weekend een Alfaatje staat te prepareren voor het circuit. Peter werkt bij een leverancier van onder andere oliefilters. Ik kende hem al in z'n nette pak maar in overall praat wat makkelijker.

Wil je niet dat de olie terugstroomt met de motor uit dan moet je zowel voor de ring van gaatjes als voor de opening in het midden een klep hebben net als bij dat filter wat op de door Peter de Wit genoemde Ferrari ook op z'n kop staat.

De klep in het midden sluit die aanvoerbuis luchtdicht af als er geen druk wordt geleverd door de oliepomp. De olie kan dan niet terugstromen richting pomp. Mits er geen lucht in de leiding kan van carter naar leiding via het overdrukventiel noch via de kettingspanner noch via eventuele speling tussen de hals van de oliepomp en het alu carterdeel noch via het lager van de oliepomp dan blijft er olie staan in het hele oliecircuit van aanzuigzeef tot oliefilter als er althans geen lek zit waar het aanzuigbusje aan de zeef zit.

De uitgang van het oliefilter is de ring met gaatjes. Daarvoor zit ook een klep. Lijkt tegenstrijdig met de functie. Immers daar moet wel olie uitkomen. De klep is echter zo dat die dicht is als er geen oliedruk is. Door de druk wort de klep opengedrukt.

Er is trouwens nog een derde klep in het oliefilter. Dat is een veiligheidsklep die opengaat als het filter is verstopt zodat de motor niet ter plekke overlijdt.

We zouden van de week eens uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. Met dit soort dingen wordt in de praktijk geen rekening gehouden als fabrikanten een equivalenten lijst maken voor in hun catalogus. Ik houd jullie op de hoogte.
Peter

Re: Oliedruk bij het starten

Unread post by Peter »

Zeer interessant!!
Huib

Unread post by Huib »

Het oliefilter wat MANN opgeeft voor de Fulvia is de W940/1 Dit is een filter met de twee Rücklaufsperren. Ik gebruik dat type filter al een tijd.

Voorheen gebruikte ik de MANN W940/25. Die heeft ook de twee terugloopkleppen.

Het verschil is dat het overdrukventiel bij de /25 pas bij ruim 2 bar opengaat. Bij de /1 al bij 1,2 bar. Mocht het filter verstopt raken dan verlies je dus bij de /1 maar 1,2 bar bij de /25 ca het dubbele.
Peter

Unread post by Peter »

Huib, zitten dan in die MANN filters de drie benodigde kleppen? Of doet deze het werk zoals we zouden willen?
Huib

Unread post by Huib »

In die MANN filters zouden de benodigde kleppen moeten zitten. Die voor de ring van gaatjes zie je zitten. Die in het gat in het midden zie ik niet. Zit misschien aan het einde. De veilgheidsklep zie je sowieso niet.
Peter

Unread post by Peter »

Onderstaand een stukje van de FRAM site. Blijkbaar loopt er altijd olie langs de kleppen. Zou dus een filter willen hebben met GOED WERKENDE kleppen. Ik zou bijna mijn filter ondersteboven gaan hangen (Kleine moeite).

Van de FRAM site:

Anti-Drainback Valve. Some oil filter mountings may allow oil to drain out of the filter through the oil pump when the engine is stopped. When the engine is next started, oil must refill the filter before full oil pressure reaches the engine. The anti-drainback valve, included in the filter when required, prevents oil from draining out of the filter. This anti-drainback valve is actually a rubber flap that covers the inside of the inlet holes of the filter. When the oil pump starts pumping oil, the pressure will unseat the flap. The purpose of this valve is to keep the oil filter filled at all times, so when the engine is started there will be an almost instantaneous supply of oil to the engine.

Anti-Siphon Valve. When a turbocharged engine is turned off, it is possible for the turbocharger’s lubrication circuit to siphon oil from the oil filter. To prevent this from happening, the turbocharged engine’s oil filter is equipped with a specially designed, one-way, shut-off called the anti-siphon valve. Oil pressure keeps this spring-loaded valve open while the engine is turned on. When the engine is turned off and oil pressure drops to zero, the anti-siphon valve automatically closes to prevent the back-flow of oil. This valve insures that there will be a continuous supply of oil available to the turbocharger and the engine’s lubrication system upon start-up.

Not On Dry Starts: If a vehicle has not been operated for several days or after the oil and filter is changed, some oil may have drained from the filter in spite of the special valves. This is why it is always a good idea to start the engine slowly, letting it run on idle for 30-60 seconds so the lubrication system will be fully charged with oil before a heavy load is placed on the engine.
Huib

Unread post by Huib »

Dat zijn de klepjes overzichtelijk bij elkaar.

Ze hebben het over 30-60 seconden wachten voor weg te rijden. Ik zal het eens in de gaten houden. Ik denk dat ik toch wel ruim binnen die tijd oliedruk heb.

Olie stroomt van buiten naar binnen door het filter niet zoals ik hier ergens boven heb gezegd van binnen naar buiten.
Peter

Unread post by Peter »

Huib, het is ruim binnen de 30seconden. Zou wat zijn als dat langer was!!! Ik gok op 5seconden. Maar zelfs die zou ik liever niet zien!

Ik ga even bij een (gelukkige) eigenaar van meerdere 250 ferrari's vragen of hij er iets over weet. Dat zijn dus die v12's met twee omgekeerde oliefilters.

Daarnaast geloof ik nu heilig dat er kwaliteitsverschil is tussen de fabrikanten van oliefilters. Laten we een test verzinnen. Verschillende vullen en gewoon op zijn kop boven een lekbakje zetten? En dan timen hoe snel het eruit stroomt. Misschien niet eens zo gek.
Peter

droge starts niet alleen bij ons een probleem...

Unread post by Peter »

Worden speciale filters gemarket met silicone ipv nitrile terugloopkleppen. Die zouden het werk moeten doen. Fram noemt deze Tough Guard en nummers starten met TG ipv PH. Als iemand die weet te vinden. Werkt schijnbaar op je ferrari 250.
Huib

Unread post by Huib »

Ik ben benieuwd.

Zelf nog even druk met die oliedrukzenders en meters.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”