Remvloeistof op basis van teflon

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Ron Linssen

Remvloeistof op basis van teflon

Unread post by Ron Linssen »

Hallo,

wie van de techneuten kan mij iets meer vertellen over remvloeistof op basis van teflon.
Momenteel reviseer ik het remsysteem van mijn fulvia. Nieuwe leidingen, nieuwe rubbers etc.
Nu heb ik gehoord dat de remvloeistof op basis van teflon zich niet verdraagt met echte remvloeistof op oliebasis. Indien dit het geval is dan bestaat de kans dat de vloeistof op basis van teflon zich vermengd met restanten remvloeistof, welke nog is achtergebleven ergen in het remsysteem. Nu is deze achtergebleven vloeistof miniem, gezien de revisie. Kan dit kwaad ?

Het voordeel van remvloeistof op basis van teflon is, dat de niet hygroscopisch is en dientengevolge geen vocht aantrekt en dus het systeem van binnen niet beschadigd met roest.

Wie heeft hier ervaring mee ?.
Huib

Re: Remvloeistof op basis van teflon

Unread post by Huib »

Bedoel je op siliconen basis of op teflon basis?

Wat zou er van binnen moeten roesten?
Peter de Wit

Unread post by Peter de Wit »

Ron, Het is niet zo ingewikkeld om olie niet hygroscopisch te maken. Oftewel, het is bewust gedaan. Ik heb remolie die niet hygroscopisch is, maar deze is niet toegestaan voor de weg. Als je die bij vorst zou gebruiken gaat het goed mis. Geef anders even een merknaam op van dat teflonspul, dan zien we aan de specs wel wat het is.
Thomas

Unread post by Thomas »

Als zoals Huib suggereert je eigenlijk Siliconen bedoelt, dan is daarover kort geleden in het franse blad "Gazoline" een artikel verschenen waar het erop neerkwam, dat siliconenolie inderdaad niet hygroscopisch is maar meer samendrukbaar dan gewone remvloeistof. Hun conclusie was dan ook om het spul alleen te gebruiken bij klassiekers waar nauwelijks mee gereden wordt.
Thomas

Unread post by Thomas »

Beetje bizar om bewust met een losse remklauw een rally door te rijden, maar dat terzijde.
Vergeet niet de nodige calibreerringetjes weer te monteren tussen klauw en fuseestuk, die ervoor zorgen dat de remblokjes "recht" op de schijf staan en niet scheef slijten.
Thomas

Unread post by Thomas »

oeps.. dit was dus een reactie op onderstaande discussie
Huib

Unread post by Huib »

He Thomas, gebruik je mijn naam als schuilnaam? Wat heb je te verbergen?

Na de recent server change werkt m'n admin niet meer als het moet. Ik verbeter het wel wanneer het weer in orde is.
Thomas

Unread post by Thomas »

sorry Huib, na de laatste Franse posting in jouw naam was ik ff vergeten weer op mijn naam terug te zetten.
Huib

Unread post by Huib »

Klopt. Het pedaal voelt sponzig aan met siliconenvloeistof. En je komt e rniet meer vanaf zonder alles te vervangen.
Ron Linssen

Unread post by Ron Linssen »

Het was al enige tijd geleden dat ik van dit soort remvloeistoffen hoorde en was in de veronderstelling dat het vloeistof op teflonbasis was, maar zoals Huib zegt is het inderdaad vloeistof op siliconenbasis. Ik was niet op siliconen gekomen daar ik er een andere associatie bij heb.

Ben gaan zoeken op internet en kwam een interresante site tegen www.amt.nl. Daar stond een rubriek over siliconenremvloeistof.

Hierin wordt aangegeven dat er toch meer nadelen dan voordelen aan kleven, te weten;

-deze vloeistof neemt lucht op (denk aan luchtdrukverschillen zoals in de bergen), hierdoor wordt de vloeistof sponzig.

-Tevens kan er vrij water in het systeem ontstaan. Dit komt doordat de vloeistof niet hygroscopisch is.
je krijgt daardoor bellen van water die kunnen bevriezen. Dus het is maar goed dat de normale rem-
vloeistof hygroscopisch is.

Tevens staat in de rubriek dat indien de normale remvloeistof regelmatig vervangen wordt er geen roestvorming kan ontstaan. Tevens is het zo, zoals Huib al suggereerde dat er in het systeem geen roestvorming kan optreden ivm de verchroomde onderdelen.

Is dit bij andere auto's dan anders, of is dit wederom weer een goed doordacht systeem van Lancia.

Kortom lijkt me verstandig om de normale remvloeistof te blijven gebruiken.

Bedankt voor jullie reacties.

Ron.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”