Extra oliespuitgaatjes in zuiger.

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Ron Linssen

Extra oliespuitgaatjes in zuiger.

Unread post by Ron Linssen »

Bij het uitbouwen van de beschadigde zuiger zag ik dat deze behoorlijk beschadigd was. Het materiaal wat boven ingedeukt is heeft zich een weg proberen te banen via de zijkant. Zodanig dat deze van boven gezien niet meer helemaal rond is.
De originele zuiger er dus weer in.
Bij vergelijk nieuwe zuiger met de originele zuiger bleek dat in de originele zuiger nog 6 extra gaatjes zitten om de olie tegen de cilinderwand te spuiten.

Ik neem aan de daardoor de originele zuigers beter zijn.

Tevens bleek dat de nieuwe lagerschaal van de krukas in het midden behoorlijk ingelopen was. als je nagaat dat de motor in zijn geheel pas 20 minuten gelopen heeft na revisie, is dit heel vreemd. Bij vergelijk van de originele lagerschalen, welke er eerst inzaten, bleek dat daar nauwelijks sporen van slijtage te zien was.

Kan zijn dat door de klappen een minuscuul stukje in de lagerschaal is afgebroken en voor de specifieke slijtage heeft gezorgd ? Of misschien bij montage. Deze is gedaan door het revisiebedrijf.

Tevens bevind er zich in het midden van de cilinderwand een klein deukje van mischien 0,1 mm diepte met een oppervlakte van plus-minus 3 vierkante mm.

Is dit erg voor slijtage van de zuigerveren indien ik het laat zitten ?

Ik neem aan dat dit niet met honen eruit te krijgen is. De cilinder was al gehoond toen ik hem terug kreeg na revisie. Bij teveel honen heb ik straks overmaatse zuigers nodig.

Indien iemand mij op deze vragen antwoord kan geven, voordat ik de hele cilinderkop weer uit bouw, om te honen, ben ik hem dankbaar.

Gr. Ron.
Huib Geurink

Re: Extra oliespuitgaatjes in zuiger.

Unread post by Huib Geurink »

Alle gegevens staan in de DT, het boek met de technische gegevens. Als je een motor reviseert moet je de sectie die gaat over de motor als het even kan uit je hoofd kennen, maar in ieder geval bij de hand hebben en ook aan het revisiebedrijf geven.

Nu versta ik onder reviseren dat de motor tenminste in een staat wordt gebracht die overeenkomt met een nieuwe motor. Ik begin echter de indruk te krijgen dat er niet gereviseerd wordt maar geprutst. Ik gebruik maar even duidelijke taal om (verdere) misverstanden te voorkomen.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”