Beste Lancisti,
Het kleine stadslichtje van een van de buitenste koplampen deed het niet (is een reden tot APK afkeuren).
Na de koplamp los gemaakt te hebben zie ik het volgende;
Groene draad naar dimlicht, zwarte draad naar massa, grijze draad naar stadslicht en tot mijn verbazing de gele die los hing, terwijl er volgens het schema er een verbinding moet zijn, maar met wat dan?
Dan maar de andere buitenste koplamp los gemaakt, tenslotte deed het stadlicht daar wel, om de verschillen te zoeken.
Dezelfde situatie, maar hier werd de fitting van het stadslampje op zijn plaats gehouden door een koperen veerklipje. Dit veerklipje ontbrak bij het andere lampje dat dus niet goed op z'n plaats gehouden werd.
Natuurlijk heb ik niet zo'n veerklipje liggen (waar zouden die verkrijgbaar kunnen zijn?) dus na wat gepruts met een stukje gestript electriciteitdraad kon ik de fitting klem zetten op z'n plek in het koplamphuis. Contact aan, lichtschakelaar aan en ja hoor de lampen branden.
Maar de grote vraag is nu wat doen de de gele draden daar, ze hebben in beide buitenste koplampen nergens een verbinding mee. En wat doet het koperen klipje?
Groet,
Frans Weersing, Rotterdam
Wat doet die gele draad daar?
Re: Wat doet die gele draad daar?
Een eerste serie neem ik aan, gezien de groene draad voor dimlicht?
Alle draden voor de dim-/stadslicht-unit komen uit één stekkerblok:
Groen: dimlicht
Grijs: stadslicht
Zwart: massa
Komt die gele draad ook uit datzelfde stekkerblok?
Er loopt wel een gele draad daar, maar die komt uit een ander stekkerblok en is voor het grootlicht (de andere unit).
Het koperen clipje dient volgens mij voor bevestiging en massacontact. Ik denk dat het ontbreken daarvan de oorzaak van het niet functioneren van het stadslichtje was.
Alle draden voor de dim-/stadslicht-unit komen uit één stekkerblok:
Groen: dimlicht
Grijs: stadslicht
Zwart: massa
Komt die gele draad ook uit datzelfde stekkerblok?
Er loopt wel een gele draad daar, maar die komt uit een ander stekkerblok en is voor het grootlicht (de andere unit).
Het koperen clipje dient volgens mij voor bevestiging en massacontact. Ik denk dat het ontbreken daarvan de oorzaak van het niet functioneren van het stadslichtje was.
Hallo Elentinos,
Dank voorje reactie.
Klopt het is een eerste serie coupé.
Of die gele draad uit hetzelfde stekkerblok komt moet ik even nakijken.
Wat het koperen klipje betreft; ik vermoedde al zoiets. Nu nog een op de kop zien te tikken.
Groet,
Frans
Dank voorje reactie.
Klopt het is een eerste serie coupé.
Of die gele draad uit hetzelfde stekkerblok komt moet ik even nakijken.
Wat het koperen klipje betreft; ik vermoedde al zoiets. Nu nog een op de kop zien te tikken.
Groet,
Frans
De S1 Fulvia had origineel duplo lampen in de buitenste. Dwz groot- EN dimlicht.
Ik vermoed dat je lampen zijn vervangen door de buitenste van de S2. Dat waren toen H1 halogeen lampen. H1 heeft maar een gloeidraad en is dus voor of een dimlicht- of een grootlichtunit. De originele draad voor grootlicht schiet dan over.
Als de lampen nog goed zijn, gewoon laten zitten. Als ze slecht zijn dan kun je overwegen ze te vervangen door H4 units (die in 1970 nog niet bestonden) en heb je weer zowel groot- als stadslicht in de buitenste.
Als de middelste ook H1 units zijn, maar dan verstralers of nog de originele duplo verstralers dan heb je een lange smalle bundel voor het grootlicht en in feite te weinig licht vlak voor de auto.
Bij de S1 is de grootlicht bundel van de buitenste een breedstraler zodat je dit probleem niet had.
Bij de S2 werd het probleem opgelost door de dimlichten aan te laten bij overschakelen van dim naar groot. Wanneer een S1 wordt omgebouwd naar S2 verlichting dan wordt dit laatste meestal vergeten. Je zou dus even moeten checken of het dimlicht van de buitenste ook aan is wanneer je grootlicht op zet.
Ze zouden dus aan moeten zijn. Of dit APK eis is weet ik niet. Ik zou het verwachten. Verder is het de vraag of de keurmeester dat weet.
Als het APK eis is, is het vermoedelijk eerder omdat er een maximale afstand geeist wordt tussen de zijkant en de hoofdverlichting dan vanwege het feit dat er te weinig licht is vlak voor de auto.
Ik vermoed dat je lampen zijn vervangen door de buitenste van de S2. Dat waren toen H1 halogeen lampen. H1 heeft maar een gloeidraad en is dus voor of een dimlicht- of een grootlichtunit. De originele draad voor grootlicht schiet dan over.
Als de lampen nog goed zijn, gewoon laten zitten. Als ze slecht zijn dan kun je overwegen ze te vervangen door H4 units (die in 1970 nog niet bestonden) en heb je weer zowel groot- als stadslicht in de buitenste.
Als de middelste ook H1 units zijn, maar dan verstralers of nog de originele duplo verstralers dan heb je een lange smalle bundel voor het grootlicht en in feite te weinig licht vlak voor de auto.
Bij de S1 is de grootlicht bundel van de buitenste een breedstraler zodat je dit probleem niet had.
Bij de S2 werd het probleem opgelost door de dimlichten aan te laten bij overschakelen van dim naar groot. Wanneer een S1 wordt omgebouwd naar S2 verlichting dan wordt dit laatste meestal vergeten. Je zou dus even moeten checken of het dimlicht van de buitenste ook aan is wanneer je grootlicht op zet.
Ze zouden dus aan moeten zijn. Of dit APK eis is weet ik niet. Ik zou het verwachten. Verder is het de vraag of de keurmeester dat weet.
Als het APK eis is, is het vermoedelijk eerder omdat er een maximale afstand geeist wordt tussen de zijkant en de hoofdverlichting dan vanwege het feit dat er te weinig licht is vlak voor de auto.
De keurmeester weet het,het dimlicht hoeft niet mee te branden als het grootlicht brandt.
Gr koos
Gr koos
Was het niet nog VEEL erger:
parkeerlicht MAG niet meebranden als zowel grootlicht en dimlicht tegelijkertijd branden.
Weet het niet helemaal zeker, maar er was iets van een ultiem z#%kpuntje op dit gebied: je kan namelijk als het parkeerlicht in de dimlicht lamp zit, toch niet zien dat ie nog brand. Maar toch....
parkeerlicht MAG niet meebranden als zowel grootlicht en dimlicht tegelijkertijd branden.
Weet het niet helemaal zeker, maar er was iets van een ultiem z#%kpuntje op dit gebied: je kan namelijk als het parkeerlicht in de dimlicht lamp zit, toch niet zien dat ie nog brand. Maar toch....
Kan daar niks over vinden. To end all discussion:
http://members.chello.nl/~t.dekkers1/vr ... l%205.2.47
Alle credits voor degene die dit op het web gezet heeft. Ik ken deze persoon niet overigens. Het laatste woord over APK-eisen - het officiele Voertuigreglement.
http://members.chello.nl/~t.dekkers1/vr ... l%205.2.47
Alle credits voor degene die dit op het web gezet heeft. Ik ken deze persoon niet overigens. Het laatste woord over APK-eisen - het officiele Voertuigreglement.
Perfect inderdaad! Uitprinten en meenemen naar je keuring. Mijn eerdere opmerking lijkt dus onzin, maar komt wel van een keurmeester die het nodig vond mijn auto af te keuren.
Nieuwe link op:
http://www.tdekkers.nl/vr-h5a2.htm#Artikel%205.2.51
Nieuwe link op:
http://www.tdekkers.nl/vr-h5a2.htm#Artikel%205.2.51