Verzopen Fulvia
Verzopen Fulvia
Hoi,
M'n Fulvia Coupé S2 heeft zo'n 24 uur vol op de choke gestaan (foutje).
Nu wil ik 'em vanmorgen starten, niets dus flink doorgestart (droog trekken)
niets hielp, vanmiddag weer ééns geprobeerd de motor wilde weer niet aanslaan (doorstarten)
Moet ik gewoon geduld hebben tot morgen of zijn er andere manieren om 't beestje weer
aan de praat te krijgen. M'n Fulvia heeft altijd al de neiging gehad om zich snel te verzuipen
heb 't al ééns eerder meegemaakt maar zo ernstig als dit keer nog nooit....
Wie weet raad ???
nog een vraag:
De koude start gaat altijd moeizaam (Zomer en Winter), hij slaat meteen aan maar slaat vervolgens weer af 2 tot 3x starten en hij begint te prutelen, maar vervolgens komt ie niet boven de 1000 toeren hoe ver je 't gaspedaal ook intrapt. Even wachten wat spelen met 't gaspedaal en 't lijkt wel of hij dan in 1x pakt en dan schiet 't naaldje van de toerenteller omhoog. Het komt bij mij over als een bezine toevoer probleem (teveel)
't lijkt wel of hij iedere ochtend te diep in 't glaasje heeft gekeken.
Cuno
M'n Fulvia Coupé S2 heeft zo'n 24 uur vol op de choke gestaan (foutje).
Nu wil ik 'em vanmorgen starten, niets dus flink doorgestart (droog trekken)
niets hielp, vanmiddag weer ééns geprobeerd de motor wilde weer niet aanslaan (doorstarten)
Moet ik gewoon geduld hebben tot morgen of zijn er andere manieren om 't beestje weer
aan de praat te krijgen. M'n Fulvia heeft altijd al de neiging gehad om zich snel te verzuipen
heb 't al ééns eerder meegemaakt maar zo ernstig als dit keer nog nooit....
Wie weet raad ???
nog een vraag:
De koude start gaat altijd moeizaam (Zomer en Winter), hij slaat meteen aan maar slaat vervolgens weer af 2 tot 3x starten en hij begint te prutelen, maar vervolgens komt ie niet boven de 1000 toeren hoe ver je 't gaspedaal ook intrapt. Even wachten wat spelen met 't gaspedaal en 't lijkt wel of hij dan in 1x pakt en dan schiet 't naaldje van de toerenteller omhoog. Het komt bij mij over als een bezine toevoer probleem (teveel)
't lijkt wel of hij iedere ochtend te diep in 't glaasje heeft gekeken.
Cuno
Re: Verzopen Fulvia
Dat verhaal ken ik ook mijn coupeke heeft zoiets;
1) 4 kaarsen uitdraaien en de uiteinden flink opwarmen, warm weg indraaien en ze moet starten als nooit tevoren.
2) Ook mijn fulvia starte moeilijk (gebruikte in het begin choke) maar met testen en uitzoeken start ze veel beter zonder choke (ook na een week niet rijden) gewoon met het gaspedaal spelen (enkele keren flink pompen, ook tijdens het starten. Als de motor aanslaat moet ik nog altijd enkele keren blijven pompen en je hoort de motor dan pas tot z'n positieven komen volgens mij is er een tekort aan benzine.
Ik heb het gevoel dat de carbs te weinig benzine hebben na stilstand.
Dat is mijn ervaring, maar ja elk beestje zijn grillen natuurlijk.
Succes
Johan
1) 4 kaarsen uitdraaien en de uiteinden flink opwarmen, warm weg indraaien en ze moet starten als nooit tevoren.
2) Ook mijn fulvia starte moeilijk (gebruikte in het begin choke) maar met testen en uitzoeken start ze veel beter zonder choke (ook na een week niet rijden) gewoon met het gaspedaal spelen (enkele keren flink pompen, ook tijdens het starten. Als de motor aanslaat moet ik nog altijd enkele keren blijven pompen en je hoort de motor dan pas tot z'n positieven komen volgens mij is er een tekort aan benzine.
Ik heb het gevoel dat de carbs te weinig benzine hebben na stilstand.
Dat is mijn ervaring, maar ja elk beestje zijn grillen natuurlijk.
Succes
Johan
Start ie dan wel op alle cilinders? Mijn vriendin heeft ooit een oud Fiestaatje gehad met een lekke koppakking die dat ook zo deed...
Sorry, maar bij een lekke koppakking draait de motor niet mooi zowel koud of warm tenslotte is er drukvervlies op een of meerdere cilinders. Het kan natuurlijk nooit kwaad eens de compressie te meten !
Johan
Johan
ja, dat bedoel ik ook niet, maar ik bedoel dat wanneer dus een of meer van de cilinders het niet doen, de motor hetzelfde reageert. Die Fiesta ging ook niet na het starten goed lopen, en ligt nu ook op de sloop.
Als alles in orde is en goed afgesteld moet een Fulvia zonder choke starten en lopen bij de eerste vonk.
Dat van die bougies opwarmen lijkt me wel wat.
Wilde vandaag de bougies controleren, wat denk je past m'n sleutel niet meer.
Oorzaak, m'n fulvia staat buiten waarschijnlijk is 't zaakje door de kou zo gaan krimpen
dat m'n sleutel er echt niet in gaat zelfs niet met gecontroleerd geweld.
't is echt wel de goeie sleutel want deze gebruik ik altijd, je blijft je verbazen met die oude
brikkies cq klassiekers......
Cuno
Wilde vandaag de bougies controleren, wat denk je past m'n sleutel niet meer.
Oorzaak, m'n fulvia staat buiten waarschijnlijk is 't zaakje door de kou zo gaan krimpen
dat m'n sleutel er echt niet in gaat zelfs niet met gecontroleerd geweld.
't is echt wel de goeie sleutel want deze gebruik ik altijd, je blijft je verbazen met die oude
brikkies cq klassiekers......
Cuno
Ik deel Huib's ervaringen, op zijn advies gebruik ik de choke ook nooit en ik krijg 'm altijd aan de praat. Na het starten even een seconde of 15 de toeren met het gaspedaal op pakweg duizend houden, tot je voelt dat-ie het "zelf af kan". Stationair loop je dan de eerste paar minuten heel laag, tussen de pakweg 550 en 700, maar -althans bij mij- de motor blijft zonder "hulp" gewoon lopen en klimt vervolgens gedurende de eerste tien minuten naar het "bedrijfsstationair" van 800. Ik heb een hoop stoplichten direct buiten de stalling dus ik kan dat altijd mooi volgen.
Peter ik volg je helemaal !
Maar van kaarsen of sleutels die krimpen van de kou, daar moeten Italiaanse godinnen mee gemoeid zijn.
Waarschijnlijk is het te koud voor ze in deze lage landen .
Maar van kaarsen of sleutels die krimpen van de kou, daar moeten Italiaanse godinnen mee gemoeid zijn.
Waarschijnlijk is het te koud voor ze in deze lage landen .
Misschien kleppen gesteld en daarna de vlinders niet mooi rond de bougie gaten? Temperatuur lijkt me een fabeltje......
Lucas
Lucas