Flowen

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib Geurink

Flowen

Unread post by Huib Geurink »

Naar aanleiding van de vraag van Ron inzake flowen, hier wat fotoos van een 818.302 kop van mij die door Paul van Evo Cars nu geflowed wordt.

Image

De inlaten worden vergroot van 29,7mm naar 32 mm maar de meeste winst zit in het vergroten rond de klepzetels.

Hieronder een foto van de klepgeleiders die er in gaan.

Image
Huib Geurink

Nog een foto van de klepgeleiders

Image

Geleiders klaar om te monteren. De stukken die er uit steken lopen iets toe om de flow te verbeteren. Zijn oorspronkelijk geleiders van de integrale. Hoewel het een 302 kop is gaan er toch de grotere kleppen in van de 303.
Ron Linssen

Re: Nog een foto van de klepgeleiders

Unread post by Ron Linssen »

Mooie foto's en reuze interessant. Is dit flowen duur ?
Ik neem aan dat er ook iets met de klepzetels is gedaan, willen de kleppen van de 303 er in kunnen passen.
Heeft de 302 motor nu ook een andere motorkromme ? Meer vermogen ?.
Mijn cil.kop is gereviseerd. Zijn klepzetels ingezet waarmee ik loodvrije benzine kan tanken. Er zijn geen nieuwe klepgeleiders ingezet. Deze waren volgens het revisiebedrijf nog goed. Ik neem aan dat indien de klepgeleiders niet meer 100 % passen de motor olie zal verbruiken.

Gr. Ron.
Huib Geurink

Re: Nog een foto van de klepgeleiders

Wat de kosten zijn moet je zelf even vragen aan Paul De Raymond Leclercq op [url=mailto:info@evocars.com t=_self]info@evocars.com[/url].

Op zich is de kop nu of althans als ie klaar is hetzelfde als een 303 kop die geflowed is. Ik kan dus naar keuze 818.100 (de standaard 302) nokkenassen gebruiken of de 818.342 (de standaard 303 nokkenassen). De 818.100 nokkenassen geven meer koppel bij lage toeren. De 342 nokkenassen geven minder koppel bij lage toeren maar 3 pk meer bij 6000 toeren. Ik rijd nooit 170 maar wel dagelijks in de stad, dus ik geef de voorkeur aan meer koppel bij lage toeren.

Als ik met een rustig gangetje van 130 naar Italie knor kan ik nu die 130 niet vast houden als de weg naar boven gaat. Dat probleem zou over moeten zijn.

Die klepgeleiders is een van de instinkers bij een Fulvia kop. Als die niet recentelijk vernieuwd zijn gaat het fout. Je weet alleen zeker dat ze recent vernieuwd zijn als je het zelf hebt laten doen en een logboek bij houdt.

Als de klepgeleiders te ruim zijn krijg je niet alleen olieverbruik maar ook verbrande kleppen. De verbrandingstemperatuur van euro 95 is zo veel hoger dan die van de oude loodhoudende benzine dat je daar heel secuur op moet zijn. Zetels en geleiders moeten perfect zijn en de uitlaatklep moet van austenitisch materiaal zijn. Is niet voor niks dat ik kleppen laat maken. Ik heb nog een paar dozijn kleppen liggen van diverse merken maar vertouw ze voor geen cent. Zodra ik de nieuwe kleppen binnen heb gaan die in de prullebak.

De tuimelaars maken een cirkel beweging maar duwen de kleppen recht naar beneden. Het stelboutje resp. naaldje schraapt dus over de bovenkant van de klep. Als die bovenkant goed hard en vlak is geeft dat geen probleem. Als er een deukje in komt op de plek waar het boutje de klep raakt, haakt het boutje en wordt de klep iets scheef getrokken waardoor de geleiders oval slijten. Die ovale slijtage is heel moeilijk te meten. Als er een deukje in de tip van de klep zit, mag je, sorry MOET je aannemen dat de geleiders niet meer goed zijn.

Als er op de originele klepgeleiders afdichtingen worden geplaats wordt dat in de regel verkeerd gedaan.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”