Naar aanleiding van het grote succes van de Toyo Trampio's onder de fulvia bij sportief gebruik, heb ik ter vervanging van mijn straatbanden (Vredestein Sprint, apk afkeur) nu Toyo 330's in de maat 165-80-R14 gemonteerd. Ik ben net terug van een proefrit, en meen de conclusie te kunnen trekken dat dit de ideale banden zijn voor een Flavia, vooral als je het eens bent met Huib's definitie: "Een Fulvia rijd je met een pet, een Flavia met een hoed". Het zijn een beetje bollige banden, met een wat smal loopvlak, en erg comfortabel, vooral op klinkers, en ze piepen ook niet zo erg als die Vredesteins. Voor wat betreft levensduur en grip bij nat kan ik nog nix melden, maar vooralsnog ziet het er prima uit. En dat voor 48,- euro incl. per band. En als ik wil gooien en smijten, dan monteer ik mijn andere wielen wel. (De grootste verrassing kwam namelijk bij de eerste snelle bocht: de Fulvia is nu overstuurd! Kan zijn dat ik de spanning nog niet goed heb (2.2/1.9), maar verrassend was het wel)
Bart
banden
Re: banden
Mooi. Lekker ouderwetse bandjes dus eigenlijk.
Vroeger gingen die Fulvia's bij een rappe bocht zoals Bos Uit met een heel harde knal achterstevoren als je tenminste echt hard ging. Die harde knal heb ik nooit begrepen. Ook de laatste jaren niks meer gehoord over met harde knallen achterstevoren gaan
Nu heb ik een week of drie geleden eens uitgebreid de bandenspanningstabellen in het Data Tecnici boek weer eens bestudeerd. Men heeft het daar toch steeds over 1,5 en 1,6 bar waar je dan 0,2 bar bij moet doen als je snel gaat of als je zwaar beladen bent. Ik heb toen 1,7 maar eens uitgeprobeerd. Bevalt eigenlijk heel goed. Die 1,7 hab ik trouwens gemeten met m'n heel dure Michelin bandenspanningsmeter. Onlangs had ik een techneut van Michelin over de vloer (wegens een hoogteslag probleem) en die had een gekallibreerde digitale bandenspanningsmeter bij zich. Niet van Michelin maar een voor mij onbekend merk. Die mat 1,9 voor dezelfde banden. Ik heb al een tijdje het gevoel dat de meeste spanningsmeters eigenlijk te weinig aanwijzen. Misschien bewust een afwijking naar de veilige kant?
Vroeger gingen die Fulvia's bij een rappe bocht zoals Bos Uit met een heel harde knal achterstevoren als je tenminste echt hard ging. Die harde knal heb ik nooit begrepen. Ook de laatste jaren niks meer gehoord over met harde knallen achterstevoren gaan
Nu heb ik een week of drie geleden eens uitgebreid de bandenspanningstabellen in het Data Tecnici boek weer eens bestudeerd. Men heeft het daar toch steeds over 1,5 en 1,6 bar waar je dan 0,2 bar bij moet doen als je snel gaat of als je zwaar beladen bent. Ik heb toen 1,7 maar eens uitgeprobeerd. Bevalt eigenlijk heel goed. Die 1,7 hab ik trouwens gemeten met m'n heel dure Michelin bandenspanningsmeter. Onlangs had ik een techneut van Michelin over de vloer (wegens een hoogteslag probleem) en die had een gekallibreerde digitale bandenspanningsmeter bij zich. Niet van Michelin maar een voor mij onbekend merk. Die mat 1,9 voor dezelfde banden. Ik heb al een tijdje het gevoel dat de meeste spanningsmeters eigenlijk te weinig aanwijzen. Misschien bewust een afwijking naar de veilige kant?
Re: banden
Ik had ze inderdaad eerst zachter maar dat was geen rijden. Dwijlt over de baan. Dus maar meteen naar het tankstation en een paar tiende erbij. Dat was een hele verbetering.