fiaam olie filter

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Olivier

fiaam olie filter

Unread post by Olivier »

Wie weet de correcte code voor FIAAM olie filters voor een fulvia coupe 2e serie? Van conversion tables wordt ik niets wijzer. M'n vaste olie-change station zegt dat de FRAM filters die ik aandraag (met code van de fulvia q&a) dezelfde zijn als voor een vw golf diesel; dat klinkt erg gewoontjes maar het kan waar zijn.

Dank, Olivier

p.s. laatst reed ik een km of 500 in een mazda 6, ik moest daarna even in m'n fulvia gaan zitten om te 'herbronnen,' wat wordt je van een moderne auto ongelukkig :( maar afijn, het zal preken voor eigen parochie zijn, halelujah
Huib Geurink

Re: fiaam olie filter

Unread post by Huib Geurink »

Nooit van FIAAM gehoord.

Ik heb lange tijd MAN W940/25 gebruikt. Da's inderdaad een filter voor VW Golf Diesel. Ik gebruik nu MAN W940/1. De laatste schijnt geheel volgens originele Lancia specs te zijn. Ik zie geen verschil tussen de twee. De /1 is wel een stuk duurder
Peter Coolsma

Unread post by Peter Coolsma »

Kocht laatst nog verse bougies en een Fram-filter - met de code uit de Q&A. Verkoper verbaasde zich erover dat ik EN bougies kocht EN een diesel-filter!

Dat filter past en werkt prima. Mijn olie (kan ik zien op de lekbak...!) blijft lang transparant geel en dus schoon.
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Peter,
Komt die olie hoogstwaarschijnlijk uit je versnellingsbak

Bert
Peter Coolsma

Wellicht... OOK uit de versnellingsbak. Een grote lekkende bende is het. Emeralda is ietwat incontinent.

:-)

Heb voor de motorolie al twee verschillende goedjes geprobeerd; van Valvoline en LecWec. Zonde van het geld. De bak is niet echt top meer trouwens, dat klopt wel. Nogal wat speling op de pook - vorig jaar door Huib zo veel mogelijk gecorrigeerd maar komt grotendeels door slijtage - en vrij rumoerig. Klinkt niet alsof er iets echt stuk is maar gewoon nogal wat transmissiegeluid. Synchromesh 2 --> 3 ook "gevoelig" - dus daar langzaam schakelen.

Iemand een topstaat serie 1 bak over...? Voor honderd euro of zo...?

Nee zeker...
Frans Weersing

Unread post by Frans Weersing »

Hoi Peter,

Ook ik had veel last van olielekkages. Altijd na een lange rit, alles onder de olie en altijd een plasje olie in de ribben van het motorblok en altijd bij het oliefilterbasement. Hier vindt natuurlijk ook veel olieverkeer plaats. Je moet na een rit(alles goed warm gereden) met je vingers langs alle afdichtingen voelen van de slangaansluitingen, de thermostaat en het ventiel, als daar oliedruppels aan hangen dan moet je alle afdichtingringetjes vervangen.
Ik heb alle afdichtringen van de oliekoeler thermostaat en de afdichtringen van de banjoaansluitingen van de slangen naar de oliekoeler vervangen.(gebruik koper/asbest ringen eventueel met wat vloeibare rode pakking ). Daarnaast kunnen de slangen zelf lek zijn, met name daar waar de banjo de slang ingaat en het metalen eindstuk van de slang.
Ik heb eens her en der geïnformeerd bij de automaterialenhandel voor nieuwe slangen. Gangbaar is dat je de oude slang(en) met de koppelstukken er af haalt en naar ze toebrengt. Een paar dagen later kun je de nieuwe met je oude koppelstukken weer ophalen. Prijs tussen de 40 en 50 Euro per slang.
Maar als iemand een beter alternatief heeft hoor ik het graag.
Wat ik gedaan heb is de smalle kier tussen banjo en metalen eindstuk met teflontape ingewikkeld en met een dun metaaldraadje aangedraaid zodat de teflontape in de kier gaat zitten. Vervolgens daarna met tesatape de boel weer omwikkeld.
Alles nu lekvrij!
Ook nog even testen of je het oliefilter nog weer met de hand verder kunt aandraaien.

Groet

Frans Weersing, Rotterdam
Joop

Unread post by Joop »

Hallo Peter,

Ik heb wel een 1e serie versnellings bak liggen, komt uit een Zagato 1e 1200cc.
Wellicht is dat iets voor je?

Hoor het graag,
Joop Stevens
Breda
Jeroen

Unread post by Jeroen »

Hallo Olivier,

Ik gebruik voor mijn 1e serie een FIAAM FT 4403, speciaal voor Lancia Fulvia (staat op de doos). Weet niet of er verschil is met de 2e serie.

Groeten,

Jeroen
Peter Coolsma

Kost-ie, Joop...? Ik zou even moeten checken of het past maar uit m'n hoofd zijn de serie 1-bakken allemaal uitwisselbaar. Vooral van belang is of het stangetjes-mechaniek bovenopop de bak, bij de pook, goed spelingsvrij/spelingsarm is. Enig idee hoeveel kilometer deze bak gedraaid heeft? Zit er ook nog olie in - belangrijk i.v.m. mogelijke aangekoekte roest/vuilresten.

Klinkt goed, Frans. Probleem is en blijft dat ik geen sleutelruimte heb. Wellicht iets om "mee te nemen" door Huib bij de grote beurt over een maand of twee. Ik ben trouwens niet bij de FFF-dag - zit dan in Menton met de Fulvia. Erg he.

:-)
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

De overbrengingsverhoudingen van de 1200 sport bak en van de 1.3 / 1.3S / 1.3HF coupe zijn in ieder geval allemaal hetzelfde
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”