tectyl

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Johan De Meester

tectyl

Unread post by Johan De Meester »

Hallo allemaal,
Ik zou graag de holle ruimtes laten inspuiten met tectyl van mijn onlangs gerestaureerde coupe 1.3S.
Maar blijkbaar heeft Tectyl meerdere soorten producten, welke zou best gebruikt worden ?
Weet er iemand een werkplaats waar ze dit doen ? En mocht het nu nog in Oost-Vlaanderen zijn
ja, dan kon mijn geluk helemaal niet meer stuk.
Groetjes
Johan
Huib Geurink

Re: tectyl

Unread post by Huib Geurink »

Ik heb onlangs een uitgebreid gesprek gehad met een van de technische mensen van Valvoline. Beste is toch nog steeds de Tectyl ML voor de holle ruimtes. Zie www.valvoline.nl/products/tectyl/tectylml.html.

Ik heb er toevallig een paar dagen geleden een posting over gedaan op het engelse Fulvia forum. Zie www.viva-lancia.com/lancia_fora/read.ph ... &t=476.

Je kunt hier in Breda terecht voor een ML behandeling.
cuno

Unread post by cuno »

Hoi Huib,

effe een oer hollandse vraag, Waat kost Da !!!
En waar kan ik dan terecht in Breda.
Is wel een eindje rijden voor mij, maar ben al lang niet meer in het gezellige Breda geweest
En dan kan ik meteen m 'n oude woonplaats bezoeken " 't Heike ".

Groeten Cuno
Huib Geurink

Veul

Bij mij.

Altijd welkom

Bende zonnu messetrekker?
cuno

Unread post by cuno »

enne import messetrekker.
Heb er 4 jaar met plezier gewoond (achter 't reisburo van de Rabo) en naast
pastoor de Bok, die afgelopen jaar helaas is overleden.
Kom na de Carneval unne keer langs, mail wel

HouDoe

PS. Wa is Veul ......
Huib Geurink

Heel moeilijk te zeggen wat MLen kost. Je kunt van 500 euro tot enkele duizenden gaan. Hangt er van af wat er gedaan moet worden, wat je daarvan zelf doet en wat ik doe.

Wat er gedaan moet worden hangt weer af van de toestand van de auto, wat het gebruik is (af en toe met mooi weer of dagelijks gebruik het hele jaar door of iets daartussen) en hoe lang je er nog mee wilt doen.

Als je nu een auto uit Italie haalt er je wilt er minimaal tien jaar het hele jaar door mee rijden, dan moet ie hardstikke kaal, gestraald en in de epoxyprimer. Bouten, moeren etc opnieuw verzinken enz enz. In feite dus een restauratie beter dan nieuw.

Een goede ML behandeling houdt in het droppen van het subframe. Subframe, motorruimte, dorpels en andere holle ruimtes een aantal malen behandelen, beginnend met heel dun spul tot uiteindelijk dik spul. Hier twee behandelingen met een paar dagen er tussen en dan een paar keer terugkomen is het handigste. Omdat ik alle gaten van onder boor, zijn de nabehandelingen zo gepiept.

Dan kun je eventueel nog de voorruit en achterruit er uit halen. Zijruitjes achter. A, B en C stijlen. Maar dan ben je al meer aan het roestaureren dan enkel Tectyleren.

In feite moet ook de bitak laag in de schermen en op de onderkant er af. Helaas zit er bij Fulvia's precies het foute spul op. In Engeland, waar het spul vandaan komt, waren ze daar toen al achter. Ze hebben toen gauw alles naar Italie verstuurd en Lancia is er in gestonken. Het is een harde laag, die loslaat. Door scheurtjes komt er water achter en gaat het roesten. Aan de buitenkant zie je niks. Alles lijkt er tip top uit te zien terwijl er onder hele nesten muizen aan het knagen zijn. Haal je zelf die laag er af? Moet ik er een Pool voor in huren? Of kan het je niks schelen? Maakt allemaal uit.
cuno

Unread post by cuno »

mmm, da is me nogal wa !!!
Ik ben geen perfectionist zoals sommige, belangrijkste streven is dat ie blijft rijden
en in januari 2005 weer door de APK komt.
Heb m'n eerste fulvia in 2001 in een opwelling gekocht (liefde maakt blind)
Een jaar perfect in gereden nooit problemen en hij liep als een trein, nog steeds trouwens.
Totdat ik bij de apk kwam, de schroevendraaier moet nog steeds ergens in de dorpel liggen, afgekeurd dus.
Met andere woorden ik heb er een dorpel fobie aan overgehouden. M'n huidige fulvia (Zwitserse Import)
is nu nog hard van onder en gezien m'n dorpel fobie wil ik deze als eerste behandelen.
Ik denk dat 't verstandig is dat we 't één en ander doornemen als ik langs (aan, voor de Ollanders onder ons)
kom. Het zal wel een traject in fasen worden denk ik, om zo de kosten enigszinds te kunnen spreiden.

Cuno
Marco

Unread post by Marco »

Cunootjoo,

Als Chris en Mark deze maand die schroevedraaier vinden stuur ik deze onverwijld en franco naar je toe, mits deze van dezelfde kwaliteit is als het pisbakkenstaal waarvan jouw voormalige (en nu mijn) Fulvia gemaakt werd.
Een Zweeds roestvrij stalen schroevendraaier terugsturen wordt wel wat moeilijker, dat begrijp je natuurlijk!

Groeten,
Marco
cuno

Unread post by cuno »

Hé Marco,

Je hebt 't forum ook ontdekt.....
Als Marc en Chris 'em vinden dan zou ik 'em inderdaad graag terug willen hebben
Het was namelijk m 'n lievelings schroevendraaier.
Alle gekheid op een stokkie, hoe gaat met de "Hulk", maak je al vorderingen.
Zo slecht is ie nou ook weer niet toch, dat motertje dat er in ligt is perfect, beter dan de mijne.
Heb 'em laatst nog even gestart, effe pompen met gaspedaal sleutel om en lopen
"Hope You Don't Mind". Heb er uiteraard niet mee gereden....

Cuno
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”