kraantje verwarming...

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Olivier

kraantje verwarming...

Unread post by Olivier »

er van uitgaand dat we ook dit jaar weer een heerlijke zomer krijgen wil ik het slecht sluitende kraantje van m'n kacheltje op m'n fulvia coupe 2s. vervangen. ik heb een nieuw kraantje van bij omicron. is het vervangen gewoon koelvloeistof aftappen, oud kraantje los, nieuw kraantje erop en koelvloeistof terug, of moet ik ergens op letten. hoe vul je een leeg koelsysteem: dop eraf en motor stationair draaien om het spul rond te pompen?

tweede plan voor het weekend: de schakelaar voor de ventilator repareren, waar bediening eerst nog comme-ci comme-ca was geeft ie nu geen sjoege meer, hij doet het wel maar je moet erop drukken. huib vertelde mij iets over het opvullen van de schakelaar met nylon ringetjes of zoiets. hoe kom ik er goed bij, alleen het bovenste stuk plastic eraf? of moet de facia eraf en hoe gaat dat dan (twee schroefjes van de teller en het tellerlampje en een extra schroef aan de achterkant links en rechts geloof ik)

bonne route, olivier (brussel)
Huib Geurink

Re: kraantje verwarming...

Unread post by Huib Geurink »

Klopt. Koelvloeistof aftappen en kraantje vervangen. Valt soms niet mee om kraantje te vervangen. Ik heb wat steek / ringsleuteltjes "gemodelleerd" om er bij te kunnen.

Kraantje wordt aangedreven door een Bowden kabel en stangetjes. Het hendeltje van het kraantje moet best wel soepel heen en weer gaan dus. Op Beta's zit een soortgelijk kraantje en die gaan een stuk stroever. Te stroef voor een Fulvia.

Is wel lachen. Vervangen van het kachelkraantje staat gelijk aan drie yoga lessen.

Officieel moet je het koelsysteem vullen met draaiende moter (en kachelkraantje open!!!!!). Ik haal altijd de zender van de temperatuur er uit en vul 'm dan met stilstaande motor tot de rand van het gat van de zender. Dan is de lucht er ook uit. Zendertje er weer in draaien natuurlijk.

Het hout sorry plastic gaat er af met die twee moertjes boven de stuurkolom en een moer aan de achterkant helemaal rechts.
Olivier

Unread post by Olivier »

Bedankt Huib - ik zal zorgen dat ik een goede warming-up doe voordat ik ondersteboven in het vooronder kruip. Welke zender haal je eruit? Die bij het inlaatspruitstuk of bij de waterpomp? Misschien doe ik het gewoon op de oude manier want of een en ander 1-2-3 loskomt is weer wat anders.

Ik had het idee dat je het makkelijkst bij de schakelaar kan als je het bovenste plastic eruit haalt - maar voordat ik daaraan ga sjorren had ik graag een idee hoe het uberhaupt vastzit - alleen geklemt? De schakelaar kan ik dus fixen met wat huis-tuin-en-keuken middelen?

Olivier
Huib Geurink

De zender op het inlaatspruitstuk (eigenlijk het thermostaat huis). Die zit zo ongeveer op het hoogste punt en net achter de thermostaat dus precies de goede plek om de lucht er uit te laten.

Wat bedoel je met het bovenste plastic???
Olivier

Unread post by Olivier »

ik heb nog eens gekeken in de lunch-break (die duren hier in Belgie gelukkig wat langer) en volgens met gaat het bovenste zwarte plastif (foam) stuk met klikken los, maar zeker weten die ik het niet en het is moeilijk te zien. het gaat dus om het stuk over de volle lengte, dat samen met het "onderste" stuk het hout (erh, plastic) insluit.
Huib Geurink

Bovenkant dashbord dus.

Links en rechts van de luidsprekeropening zitten twee moertjes. Dop 10.
Ook links en rechts aan de voorkant zitten van achter (klinkt wat raar) twee moertjes. De rechter kun je via het hadnschoenenkastje bereiken. Voor de linker is wat yogaal gedrag nodig. Of, als jet het plastic er toch af haalt, het klokkenspel even verwijderen
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”