Remmen Lancia Flavia

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Hans van Doorn

Remmen Lancia Flavia

Unread post by Hans van Doorn »

Hallo,

Ik heb zojuist van een Lancia Flavia type 1 de remmen gereviseerd.
Ik heb alle remklauwen open gehad en nieuwe revisiesets gemonteerd. Ook de hoofdrem en hulpcilinders gedemonteerd en alle cups vervangen. Ook de rembekrachtiger open gemaakt. Alle remslangen vervangen en uiteraard nieuwe remvloeistof gebruikt.

Mijn probleem is dat ik de auto niet aan het remmen krijg! De pedaaldruk is niet erg hard en blijft ver onder in zitten, toch goed ontlucht zowel de hulpcilinders alsmede de wielcilinders.
Bij het starten zak de pendaaldruk wat verder weg maar de auto remt niet.

Wat kan er fout gegaan zijn? Kan iemand mij een tip geven waar ik het moet zoeken. Ik heb zelf het gevoel dat er lucht aangezogen blijft worden ondanks dat de cilinders erg goed waren en alle cups vervangen zijn.
Bert Ewalds

Re: Remmen Lancia Flavia

Unread post by Bert Ewalds »

Hans,

Ik ben ook maar een amateur, dus ik kan het fout hebben
Bij de Flavia, met zijn losse rembekrachtiger, merk je bij een goed functionerend remsysteem, weinig verschil in pedaalslag tussen lopende en niet lopende motor, hij remt gewoon harder zonder dat het pedaal veel dieper wegzakt zoals bij de moderne auto's waar de bekrachtiger als het ware op de hoofdremcilinder zit.
Tot twee maal toe heb ik problemen gehad met een diep wegzakkend rempedaal en allebei de keren zat de fout in de hoofdremcilinder.
Ik heb ook problemen gehad met slecht remmen waarbij het pedaal niet wegzakte en toen zat het in de bekrachtiger.
Dus mijn tip, zoek het in de hoofdremcilinder
1) Is het huis volkomen vrij van groeven, zo niet dan heb je waarschijnlijk de oorzaak, let ook op rtelatief kleine corrosieputten.
2) heb je alle metalen zuigertjes , waar de cups opzitten volkomen vrijgemaakt van corrosieplekjes, het kan ook lekken via de afdichting van de cups op die bewegende delen
3) Binnen in de metalen zuigertjes van de Hoofdrem cilinder zitten ook, moeilijk te vervangen kleine cupjes, heb je die ook gehad ?
Helpt dit niet, stuur me dan een e- mail dan kunnen we er off- line er wat gedetailleerder op ingaan

Bert
Huib Geurink

Re: Remmen Lancia Flavia

Unread post by Huib Geurink »

Ik ben het met Bert eens dat je het in de regel bij de hoofdremclinder moet zoeken als het pedaal op de bodem blijft gaan. Ik ga er even van uit dat alles inderdaad goed is (hoewel het vaak redelijk optimistisch is om te denken dat een 40 jaar oud remsysteem weer als nieuw wordt door het vervangen van wat rubbertjes)

Is de hoofdremclinder origineel? Ze zijn tegenwoordig gelukkig weer te koop, maar ze zijn jaren niet te koop geweest. Kan zijn dat er een van een ierse tractor of zo is ingegaan.

Met die pompjes die op de hoofdremcilinder zitten gaat het ontluchten in de regel prima. Als die niet meer werken or er niet op zitten is het ontluchten vaak heel moeilijk en gaat het niet met trappen op het rempedaal. Met een drukvat op de hoofdremcilinder gaat het dan weer prima. Ik gebruik tegenwoordig een vacuumpomp op de ontluchtnippels, in hardnekkige gevallen aangevuld met trappen op het pedaal.

Als je trouwens donkere plekken zit in de alu hoofdremclinder is ie gaar.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”