Beste mensen, ik heb wat advies nodig.
Vanavond was ik bezig het luchtfilter eraf te halen, om zo beter bij het oliefilter te kunnen komen, die ik binnenkort ga vervangen, evenals de olie natuurlijk.
Wat schets mijn verbazing: ik zie in de ontluchtingsslang, die van het olievulpotje naar het luchtfilter loopt wat wittige smurrie. Snel de olievuldop eraf gehaald, hier heel lichte sporen van hetzelfde spul met wat kleine waterdruppels.
Onder de auto gekeken. Daar zag ik wat oliesporen tussen kleppendeksel en cilinderblok, aan de uitlaatkant. Het kleppendeksel wat nader bestudeerd en ik zag dat de afdichtingsringetjes van de kleppendekselbouten er wat raar onderuit piepten.
Helemaal verbazingwekkend was dat ik met een inbussleutel alle zes kleppendekselbouten met gemak kon aandraaien(ik heb er nooit eerder aangezeten). Een aantal afdichtringetjes kwamen er met gemak onderuit in twee stukken.
Aan de koelvloeistof was trouwens niets te zien, prachtig helder groen.
Ik heb de afgelopen week in m'n fulvia gereden, maar ik heb niets gemerkt qua performence, oliedruk of watertemperatuur.
De grote vraag natuurlijk is: Wat betekent dit!
Is de pakking van het kleppendeksel kaduuk, of kan ik gewoon het klependeksel weer aandraaien, met nieuwe boutringetjes.
Groetjes,
Frans Weersing, Rotterdam
Lekke koppakking/kleppendekselpakking?
Re: Lekke koppakking/kleppendekselpakking?
Beste Frans maak je op deze kerstmorgen vooral geen zorgen over de staat van je motorblokje,dit is n.l. een normaal verschijnsel,alleen moet je de pakking ringen onder de bouten even vervangen.
Gr. Koos uit Tuk
Gr. Koos uit Tuk
Beste Koos,
Dank je voor je reactie, ik maakte me inderdaad zorgen.
Ik ben wel nieuwsgierig hoe dit verschijnsel kan optreden, maar dat mag je me een andere keer uitleggen.
Groetjes en prettige feestdagen, (voor alle forumlezers trouwens)
Frans Weersing
Dank je voor je reactie, ik maakte me inderdaad zorgen.
Ik ben wel nieuwsgierig hoe dit verschijnsel kan optreden, maar dat mag je me een andere keer uitleggen.
Groetjes en prettige feestdagen, (voor alle forumlezers trouwens)
Frans Weersing
Die wite drab is gewoon sludge ,of te wel je rijd te korte stukjes (motor komt niet lang genoeg op temperatuur om al het water uit de olie te laten verdampen)
ik heb exact hetzelfde gehad
sludge zat onder de olievuldop, 1ste serie coupe
toen vertelde Huib me dat ik rijd als een oud wijf
nu rijd ik minder als een oud wijf en sludge is verdwenen
ciao
Bob
sludge zat onder de olievuldop, 1ste serie coupe
toen vertelde Huib me dat ik rijd als een oud wijf
nu rijd ik minder als een oud wijf en sludge is verdwenen
ciao
Bob
Mayonaise
Jeminee, Bob. Heb ik dat gezegd??? Elena zit ook altijd vol met die sperm.. sorry mayonaise.
Sinds ik Elena heb, zit de boel regelmatig onder de mayo. Ook na de motorrevisie in juni. Vorige week heb ik het weer eens schoongemaakt. Vulpotje met steel van de kop afgehaald en gedemonteerd. Slang en koppelstukjes vernieuwd (hopende dat de carterventilatie beter wordt). Etc.
M'n andere Fulvia's hebben er geen last van. Ook even gecontroleerd bij een GTtje en een S2 koepeke die in m'n schuur staan. Niks geen mayo.
Ik heb geen idee waarom de ene er wel last van heeft (en dan best flink) en de andere helemaal niet.
Sinds ik Elena heb, zit de boel regelmatig onder de mayo. Ook na de motorrevisie in juni. Vorige week heb ik het weer eens schoongemaakt. Vulpotje met steel van de kop afgehaald en gedemonteerd. Slang en koppelstukjes vernieuwd (hopende dat de carterventilatie beter wordt). Etc.
M'n andere Fulvia's hebben er geen last van. Ook even gecontroleerd bij een GTtje en een S2 koepeke die in m'n schuur staan. Niks geen mayo.
Ik heb geen idee waarom de ene er wel last van heeft (en dan best flink) en de andere helemaal niet.
Re: Mayonaise
de sludge treed op in de delen die teveel afkoelen dan wel niet goed op temperatuur komen, je kunt deze delen afdekken of wel isoleren.
Koos uit tuk
Koos uit tuk