Verstralers !! Wel of niet...en dan nog eens Welke ????
Verstralers !! Wel of niet...en dan nog eens Welke ????
Oké hierbij belooft ik zal niet een “Hella” setje uit eind jaren tachtig op mijn Fulvia zetten, maar ik vroeg me af of er nog wel goede betaalbare lampensets te koop zijn !!!
Het moet namelijk wel “Time Period” zijn, maar moet het dan ook weer van “Carello” zijn, is natuurlijk wel het mooist .!!! Maar ben het nog nooit ergens “Te Koop” tegengekomen
Heeft iemand een tip?? groetjes Arno
Re: Verstralers !! Wel of niet...en dan nog eens Welke ????
Arno,
Er zijn een paar overwegingen.
De originele lampen voor de Fulvia S1 coupe en berlina zijn Carello units for duplo lampen. Dat zijn de ouderwetse Tungsten lampen met 2 gloeidraden. Een 45 watt gloeidraad voor groot licht en een 40 watt gloeidraad voor dimlicht. De naam Carello staat er in cursieve letters op.
Bij dimlicht branden de twee buitenste. Bij grootlicht branden ze alle 4 op groot licht. Het verbruik bij dimlicht is dan 80 watt, bij groot licht 180 watt.
Van de binnenste lampen wordt de dimlicht gloeidraad nooit gebruikt. Zit zelfs niet eens aangesloten. Handig om te weten, want als een van je dimlichten kapot is en je hebt geen reserve lampen bij je, kun je wisselen met de lamp uit het grootlicht unit.
Je kunt de lichtopbrengst vergroten door z.g. halogeen lampen met duplo fitting te gebruiken. Philips maakt ze. Ze worden ook door een paar B merken gemaakt. Een aantal B merken pakken een halogeen H4 lamp, die ook twee gloeidraden heeft, en zetten er een duplo fitting aan. Dat werkt niet goed omdat de gloeidraden in een duplo lamp net iets anders zitten dan bij een H4 lamp. Om het reflector / lens syteem het juiste stralings patroon te laten geven moeten de gloeidraden wel in de bedoelde brandpunten zitten. Philips doet het goed.
De halogeen lampen met duplo fitting zijn meestal 45/40 watt net als de Tungsten duplo lampen. Dat is op zich correct. Met een beetje zoeken vind je ook Philips halogeen lampen met duplo fitting en 60/55 watt. Die kun je rustig gebruiken mits de spanningsregelaar en dynamo 100% in orde zijn. Bij jouw coupe zijn die 100% in orde.
Bij de S1 coupe zit een relais voor het licht. Dat relais schakel je met de hendel van de richtingaanwijzer. In de ene stand stuurt het relais altijd dimlicht. In de andere stand stuurt het of groot licht of niks. In het laatste geval heb je dan de facto stadslicht, want dat is altijd aan zodra je de lichtschakelaar uittrekt. De stroom voor de 4 groot licht gloeidraden loopt ook nog eens door de lichtschakelaar!!!!! De stroom voor de twee dimlicht gloeidraden wordt enkel door het relais geschakeld. Omdat die relatief grote stroom voor de 4 grootlicht gloeidraden door de schakelaar loopt en door het relais verlies je veel spanning voor je groot licht. Vaak in de orde van 3 volt. Als je spanninsgregelaar op 14volt is afgesteld, komt er dus maar 11 volt aan bij de gloeidraden. Dat is te weinig voor goed licht. Zowel een tungsten lamp als een halogeen lamp werken optimaal bij 13,2 tot 13,5 volt. Daaronder neemt de lichtopbrengst exponentieel af en neemt de levensduur exponentieel toe. Het omgekeerde geldt voor een te hoge spanning.
Afhankelijk van het gebruik (rally, af en toe overdag rijden, vakanties naar Italie etc) moet je dus een plan maken voor de sturing van je koplampen middels eventueel extra relais en afwegen tussen lange levensduur en maximaal licht.
Je kunt de spanningsregelaar niet hoger afstellen dan 14,2 volt omdat dan de accu gaat koken en je water verliest in de accu. Jouw spanningsregelaar heb ik op exact 14,1 volt afgesteld.
Met het plaatsen van extra lampen moet je voorzichtig zijn en ook weer een goed plan maken. De S1 Fulvia heeft een gelijkstroom dynamo van 30 amp. Dat is voor een gelijkstroom dynamo best veel. Echter, een gelijkstroom dynamo moet flink toeren maken om die stroom te kunnen leveren. De S2 wisselstroom dynamo is 35 amp, dus niet veel meer, maar die stroom kan hij al leveren bij praktisch stationair draaien.
Als je met de gelijkstroom dynamo van een S1 Fulvia 2 koplampen (dimlicht) aan hebt, blijft er nog genoeg stroom over om de accu bij te laden. Bij 4 koplampen speel je net quitte mits op toeren. Bij lage snelheden zal er stroom "geleend" worden uit de accu. Die accu zal niet weer bijgeladen worden met 4 lampen aan omdat je op snelheid quitte speelt dwz de totale stroomafname is ongeveer gelijk aan wat de dynamo kan leveren. Om de accu weer bij te laden moet je met dimlicht of zonder licht rijden. 4 grootlicht lampen en dus net quitte spelen is acceptabel omdat je in de regel nooit continue met groot licht rijdt en je meestal een hoge snelheid hebt als je groot licht voert.
De S2 Fulvia coupe heeft H1 halogeen lampen. Carello is met rechtopstaande hoofdletters geschreven. Een H1 lamp heeft maar een gloeidraad. De unit is dus of voor groot licht of voor dimlicht.
Ik denk dat het heel moeilijk is om de originele Carello duplo lamp units te pakken te krijgen. Ook de H1 units wordt moeilijker. Als ik het goed begrijp is Carello met de productie van 5 3/4" units geheel gestopt. Hella heeft een aantal units in het programma voor H1 en H4, maar onlangs ook flink in het programma geschrapt. Hella units zijn best goed.
De allerbeste lampen komen al jaar en dag van Cibie. Omdat de originele Carello's niet meer of op zijn best moeilijk te vinden zijn, ben ik over aan het gaan op Cibie. Dan heb je in ieder geval de best mogelijke lampen en toch een naam erop met een fameuse historie.
Cibie wordt in Nederland niet verkocht (eigenlijk bijna nergens). Daar komt verandering in want ik ben met Cibie overeengekomen om de verkoop te gaan doen en zal beginnen met de units die geschikt zijn voor de Fulvia. Ik ben nog bezig alles op een rij te zetten en zal zo gauw mogelijk eea op deze site zetten.
Huib
Er zijn een paar overwegingen.
De originele lampen voor de Fulvia S1 coupe en berlina zijn Carello units for duplo lampen. Dat zijn de ouderwetse Tungsten lampen met 2 gloeidraden. Een 45 watt gloeidraad voor groot licht en een 40 watt gloeidraad voor dimlicht. De naam Carello staat er in cursieve letters op.
Bij dimlicht branden de twee buitenste. Bij grootlicht branden ze alle 4 op groot licht. Het verbruik bij dimlicht is dan 80 watt, bij groot licht 180 watt.
Van de binnenste lampen wordt de dimlicht gloeidraad nooit gebruikt. Zit zelfs niet eens aangesloten. Handig om te weten, want als een van je dimlichten kapot is en je hebt geen reserve lampen bij je, kun je wisselen met de lamp uit het grootlicht unit.
Je kunt de lichtopbrengst vergroten door z.g. halogeen lampen met duplo fitting te gebruiken. Philips maakt ze. Ze worden ook door een paar B merken gemaakt. Een aantal B merken pakken een halogeen H4 lamp, die ook twee gloeidraden heeft, en zetten er een duplo fitting aan. Dat werkt niet goed omdat de gloeidraden in een duplo lamp net iets anders zitten dan bij een H4 lamp. Om het reflector / lens syteem het juiste stralings patroon te laten geven moeten de gloeidraden wel in de bedoelde brandpunten zitten. Philips doet het goed.
De halogeen lampen met duplo fitting zijn meestal 45/40 watt net als de Tungsten duplo lampen. Dat is op zich correct. Met een beetje zoeken vind je ook Philips halogeen lampen met duplo fitting en 60/55 watt. Die kun je rustig gebruiken mits de spanningsregelaar en dynamo 100% in orde zijn. Bij jouw coupe zijn die 100% in orde.
Bij de S1 coupe zit een relais voor het licht. Dat relais schakel je met de hendel van de richtingaanwijzer. In de ene stand stuurt het relais altijd dimlicht. In de andere stand stuurt het of groot licht of niks. In het laatste geval heb je dan de facto stadslicht, want dat is altijd aan zodra je de lichtschakelaar uittrekt. De stroom voor de 4 groot licht gloeidraden loopt ook nog eens door de lichtschakelaar!!!!! De stroom voor de twee dimlicht gloeidraden wordt enkel door het relais geschakeld. Omdat die relatief grote stroom voor de 4 grootlicht gloeidraden door de schakelaar loopt en door het relais verlies je veel spanning voor je groot licht. Vaak in de orde van 3 volt. Als je spanninsgregelaar op 14volt is afgesteld, komt er dus maar 11 volt aan bij de gloeidraden. Dat is te weinig voor goed licht. Zowel een tungsten lamp als een halogeen lamp werken optimaal bij 13,2 tot 13,5 volt. Daaronder neemt de lichtopbrengst exponentieel af en neemt de levensduur exponentieel toe. Het omgekeerde geldt voor een te hoge spanning.
Afhankelijk van het gebruik (rally, af en toe overdag rijden, vakanties naar Italie etc) moet je dus een plan maken voor de sturing van je koplampen middels eventueel extra relais en afwegen tussen lange levensduur en maximaal licht.
Je kunt de spanningsregelaar niet hoger afstellen dan 14,2 volt omdat dan de accu gaat koken en je water verliest in de accu. Jouw spanningsregelaar heb ik op exact 14,1 volt afgesteld.
Met het plaatsen van extra lampen moet je voorzichtig zijn en ook weer een goed plan maken. De S1 Fulvia heeft een gelijkstroom dynamo van 30 amp. Dat is voor een gelijkstroom dynamo best veel. Echter, een gelijkstroom dynamo moet flink toeren maken om die stroom te kunnen leveren. De S2 wisselstroom dynamo is 35 amp, dus niet veel meer, maar die stroom kan hij al leveren bij praktisch stationair draaien.
Als je met de gelijkstroom dynamo van een S1 Fulvia 2 koplampen (dimlicht) aan hebt, blijft er nog genoeg stroom over om de accu bij te laden. Bij 4 koplampen speel je net quitte mits op toeren. Bij lage snelheden zal er stroom "geleend" worden uit de accu. Die accu zal niet weer bijgeladen worden met 4 lampen aan omdat je op snelheid quitte speelt dwz de totale stroomafname is ongeveer gelijk aan wat de dynamo kan leveren. Om de accu weer bij te laden moet je met dimlicht of zonder licht rijden. 4 grootlicht lampen en dus net quitte spelen is acceptabel omdat je in de regel nooit continue met groot licht rijdt en je meestal een hoge snelheid hebt als je groot licht voert.
De S2 Fulvia coupe heeft H1 halogeen lampen. Carello is met rechtopstaande hoofdletters geschreven. Een H1 lamp heeft maar een gloeidraad. De unit is dus of voor groot licht of voor dimlicht.
Ik denk dat het heel moeilijk is om de originele Carello duplo lamp units te pakken te krijgen. Ook de H1 units wordt moeilijker. Als ik het goed begrijp is Carello met de productie van 5 3/4" units geheel gestopt. Hella heeft een aantal units in het programma voor H1 en H4, maar onlangs ook flink in het programma geschrapt. Hella units zijn best goed.
De allerbeste lampen komen al jaar en dag van Cibie. Omdat de originele Carello's niet meer of op zijn best moeilijk te vinden zijn, ben ik over aan het gaan op Cibie. Dan heb je in ieder geval de best mogelijke lampen en toch een naam erop met een fameuse historie.
Cibie wordt in Nederland niet verkocht (eigenlijk bijna nergens). Daar komt verandering in want ik ben met Cibie overeengekomen om de verkoop te gaan doen en zal beginnen met de units die geschikt zijn voor de Fulvia. Ik ben nog bezig alles op een rij te zetten en zal zo gauw mogelijk eea op deze site zetten.
Huib
Het Licht zien.!!!
Huib,
Ik ben enorm blij met deze uitleg en ik vermoed dat ook heel veel andere mensen die dit forum regelmatig bezoeken en erg mee geholpen zijn. Het is mijn onwetendheid “Jij kent mijn beperkingen zodra het op stroomdraadjes aankomt…een echte nitwit ben ik daarin”
Maar ik ben zo enorm “happig” op al dit soort informatie, ben bang dat ik me straks enorm gebonden ga voelen met mijn “koepeke”…en erg leuk om de onderscheid en de verschillen van de Carello’s units tussen de fulvia’s nu te weten.
En Huib ik bewonder je voor hoeveel jij inzet voor het behoud van al deze Lancia’s en in het bijzonder voor het delen van kennis, en het opzetten van nieuwe initiatieven…Jeetje, wat moet Klassiek Lancia rijdend Nederland blij zijn … straks kunnen we eenvoudig Cibie units kopen ..dankzij jouw inzet……
Dank je…groetjes Arno
Ik ben enorm blij met deze uitleg en ik vermoed dat ook heel veel andere mensen die dit forum regelmatig bezoeken en erg mee geholpen zijn. Het is mijn onwetendheid “Jij kent mijn beperkingen zodra het op stroomdraadjes aankomt…een echte nitwit ben ik daarin”
Maar ik ben zo enorm “happig” op al dit soort informatie, ben bang dat ik me straks enorm gebonden ga voelen met mijn “koepeke”…en erg leuk om de onderscheid en de verschillen van de Carello’s units tussen de fulvia’s nu te weten.
En Huib ik bewonder je voor hoeveel jij inzet voor het behoud van al deze Lancia’s en in het bijzonder voor het delen van kennis, en het opzetten van nieuwe initiatieven…Jeetje, wat moet Klassiek Lancia rijdend Nederland blij zijn … straks kunnen we eenvoudig Cibie units kopen ..dankzij jouw inzet……
Dank je…groetjes Arno
Re: Verstralers !! Wel of niet...en dan nog eens Welke ????
Weet iemand de "marktprijs" voor een setje grote Carellos, incl. kappen?
(dus als extra voor b.v. rallygebruik)
Gr-P
(dus als extra voor b.v. rallygebruik)
Gr-P
Wisselstroom versus gelijkstroom dynamo
Ik ben er eens ingedoken in de verschillen tussen gelijkstroom en wisselstroom dynamo. Dwz de verschillen die voor de gebruiker interessant zijn. Dwz de stroomopbrengst afhankelijk van het toerental.
Door het verschil in diameter van de krukas poelie en de dynamo poelie, draait de dynamo met een toerental dat anderhalf keer hoger is dan het toerental van de motor. Ik heb hieronder de toerentallen omgerekend naar toerentallen van de motor.
Er zijn verschillen tussen de diverse merken en uitvoeringen maar als je van het volgende uitgaat zit je in ieder geval niet verkeerd.
Gelijkstroomdynamo
Bij stationair toerental: levert geen stroom
Bij 2000 rpm: begint stroom te leveren
Bij 3000 rpm: levert vol vermogen
Wisselstroomdynamo
Bij 550 rpm: begint stroom te leveren
Bij 1000 rpm: levert vol vermogen
Theoretisch is het mogelijk om een gelijkstroomdynamo al bij lagere toerentallen meer stroom te laten leveren, maar we hebben dan een probleem met de koeling. Bij een gelijkstroom dynamo wordt het vermogen door het anker geleverd, dat zit in het hart van de dynamo. Het ding moet nog al wat toeren maken om goed te koelen.
Bij een wisselstroomdynamo wordt het vermogen geleverd door de buitenste windingen en die zijn een stuk makkelijker te koelen.
Door het verschil in diameter van de krukas poelie en de dynamo poelie, draait de dynamo met een toerental dat anderhalf keer hoger is dan het toerental van de motor. Ik heb hieronder de toerentallen omgerekend naar toerentallen van de motor.
Er zijn verschillen tussen de diverse merken en uitvoeringen maar als je van het volgende uitgaat zit je in ieder geval niet verkeerd.
Gelijkstroomdynamo
Bij stationair toerental: levert geen stroom
Bij 2000 rpm: begint stroom te leveren
Bij 3000 rpm: levert vol vermogen
Wisselstroomdynamo
Bij 550 rpm: begint stroom te leveren
Bij 1000 rpm: levert vol vermogen
Theoretisch is het mogelijk om een gelijkstroomdynamo al bij lagere toerentallen meer stroom te laten leveren, maar we hebben dan een probleem met de koeling. Bij een gelijkstroom dynamo wordt het vermogen door het anker geleverd, dat zit in het hart van de dynamo. Het ding moet nog al wat toeren maken om goed te koelen.
Bij een wisselstroomdynamo wordt het vermogen geleverd door de buitenste windingen en die zijn een stuk makkelijker te koelen.
Re: Verstralers !! Wel of niet...en dan nog eens Welke ????
Weet jij ze te vinden? Ik heb recent de Megalux lampen gekocht die op deze site aangeboden werden. Echter zonder kappen. Iets budget vriendelijker zijn de Super Oscars van Cibie. Je kan ze vinden op marktplaats (nieuw) of misschien al via Huib.
Lucas
PS Bij carello is het wel van belang of je Sirio's tegen komt of een Megalux. Megalux zijn ongeveer factor 2. Sirio' kan je vinden tussen de 180 en 250 Euro per set.
Lucas
PS Bij carello is het wel van belang of je Sirio's tegen komt of een Megalux. Megalux zijn ongeveer factor 2. Sirio' kan je vinden tussen de 180 en 250 Euro per set.
Re: Verstralers !! Wel of niet...en dan nog eens Welke ????
Ik kreeg juist vandaag een schrijven van de Fehac waarin de extra verlichting aan de beurt kwam. Ik heb het al in het ronde archief gedeponeerd en Annabel heeft dat juist weer in het rechthoekige archief gedeponeerd. Er staat mij bij dat voor auto's die standaard van 4 koplampen zijn voorzien thans (nog) 2 extra lampen zijn toegestaan onder de FIVA regelementen en daar vallen de historische rallies onder. Ik heb het weg gegooid omdat ik aan de vier standaard koplampen genoeg heb en dus niet hoefde te onthouden hoeveel extra lampen wel of niet mogen.
De geest van de FIVA en de historische rallies is dat de evenementen plaats vinden met standaard toer autoos op de openbare weg met gemiddelde snelheden van onder de 50 km/u. Ik ben het daar mee eens. De uitdaging ligt in het foutloos navigeren en niet in het racen. Ik kan dat racen ook niet. Ik heb meerdere malen in de auto gezeten bij mensen die dat wel kunnen, en dan bedoel ik ECHT kunnen, en geconcludeerd dat ik het niet kan en ook niet meer zal leren. Ik houd mij aan de ter plaatse geldende maximum snelheden en eis dat ook van mijn chauffeur als ik zelf navigeer. Die maximum snelheden blijken (voor mij althans) ook de snelheden waarbij je de minste fouten maakt met navigeren.
Helaas zijn er toch steeds weer mensen die veel te hard rijden en letterlijk in de dorpen de stokbroden in tweeen rijden. De laatste SLS was er de dupe van. Een aantal gemeenten in Belgie gaf geen vergunning meer. In samenwerking met haar Belgische zuster organisatie heeft de Fehac nu toch weer gedaan gekregen dat er voor 2003 vergunning worden afgegeven. Maar de eisen worden steeds strenger. Er komen zware straffen op verkeersovertredingen waaronder te hard rijden. Ook de agressieve uitstraling van de autoos wordt aan banden gelegd. Het aantal extra lampen is gelimiteerd. Ik ga er van uit dat dat ieder jaar strenger zal worden en terecht.
Bij de Lancisti zal het hoofdzakelijk gaan om Fulvia's en Flavia's. Die zijn in standaard uitvoering perfect geschikt voor de historische rallies. Juist in de tijd van de Fulvia en Flavia ontstond het begrip "Lancia Cavalieri" ofwel de "Lancia gentlemen drivers". Laten wij Lancisti voorop lopen en in zo neutraal mogelijke standaard auto's mee doen. Echt, het gaat prima. Op Tina, mijn rally auto, een Fulvia coupe rallye 1.3 uit 1967, zitten nog de originele Carello duplo koplamp units. De lampjes zelf zijn de Philips halogeen uitvoeringen van de duplo lampen met een vermogen van 45/40 watt. Dat is een stuk minder dan de H4 lampen van 60/55 watt of H1 lampen van 55 watt. Toch klaagt m'n chauffeur nooit over te weinig licht omdat ze perfect zijn afgesteld en met 13,5 volt worden aangestuurd.
Ook in de S1 Fulvia van Peter heb ik prachtige Cibie duplo units gemonteerd met de Philips 45/40 watt halogeen lampen met duplo fitting. Prima licht, maar ook daar er voor gezorgd dat de spanning goed is.
Nog even de volgende technische informatie:
Een volle accu geeft 12 volt. We spreken daarom over een 12 volt systeem. In feite echter varieert de spanning. Als er flink stroom wordt afgenomen zakt die spanning. Een accu is immers een spanningsbron met inwendige weerstand. Als de motor draait levert de dynamo een spanning van 14,0 tot 14,2 volt als hij in orde is. Ook die spanning zakt als er veel stroom wordt afgenomen. Ook een dynamo is een spanningsbron met inwendige weerstand.
De stroom die je kunt afnemen zonder dat de spanning gaat zakken hangt voor een gegeven dynamo af van het toerental.
Die 12 volt waar we het steeds over hebben is niet het gevolg van een natuurkundige wet, die zegt dat de boordspanning van auto's altijd 12 volt is. Het is in feite de naam van het toegepaste systeem. Dat zou ook 6 volt kunnen zijn zoals bij sommige oudere auto's of 24 volt zoals bij vrachtwagens. In feite varieert de spanning afhankelijk van de stroomafname, de toestand van de accu en de prestatie van de dynamo.
12 volt lampen zijn natuurkundig gezien13,5 volt lampen.
Een overzicht:
bij 13,5 volt is de lichtopbrengst 100%
bij 12,8 volt is die 83%
bij 12,2 volt is die 67%
bij 11,5 volt is die 53%
Bij iedere connector en iedere schakelaar verlies je ook nog eens spanning. Bij een S1 Fulvia verlies je voor het groot licht ca. 4 volt als je er niks aan gedaan hebt. Je mag blij zij als er 10 volt bij de gloeidraden arriveert. De lampen geven dan ca 30% van hun lichtopbrengst. Je zou best wel eens meer licht kunnen hebben door er twee van de vier bij grootlicht los te koppelen. Als de spanning op de gloeidraden van de twee overblijvende lampen daardoor tot 12 volt stijgt heb je al even veel licht als met die 4 lampen op 10 volt.
Als je met een Fulvia of Flavia met 4 lampen aan rijdt zit je als dat H1 of H4 lampen zijn ongeveer aan de grens van wat de dynamo levert. Als je een stuk rijdt met lage toerentallen of stil staat met 4 lampen aan, zal er stroom uit de accu gebruikt worden. Geef je dan weer gas, dan moet eerst de accu weer opgeladen worden voordat je je dynamo spanning van 14,0 tot 14,2 volt weer terug hebt.
Het is dus zaak om met zo weinig mogelijk lampen aan te rijden maar er wel voor zorgen dat je de lampen optimaal afstelt en optimaal aanstuurt. Er is dan echt meer dan genoeg licht.
100 watt lampen zijn sowieso uit de boze. Ze helpen ook niet. Als je reflector / lens systeem goed is en het licht stuurt naar waar een chauffeur het nodig heeft dan zijn de standaard lampen prima mits ze 13,5 volt krijgen. Als je reflector / lens systeem het licht niet naar de juiste plek stuurt, komt het ook niet op de juiste plek al steek je er een duizend watt lamp in.
Als ik zie hoe de bedrading van de meeste auto's in elkaar steekt, dan is het net of je een 300 pk motor in een Fulvia bouwt en continu met twee voeten op de rem rijdt. Het schiet niet op. De S2 Fulvia is trouwens niet zo slecht. Die had ik ontworpen kunnen hebben. Als de bedrading en contacten nog redelijk zijn komt er ca 13 volt bij de gloeidraden aan. Bij een S1 Fulvia of Flavia zit er meer werk aan om het licht goed te krijgen.
Bij Fulvia en Flavia heb je plaats voor vier stuks 5 3/4" units. Als je echt tot het uiterste wilt gaan kun je met slim combineren van links dippende, rechts dippende, pencil beam, drive beam en cornering beam H1 en H4 units voor iedere type rally een perfecte oplossing creeeren zonder risico dat je accu leeg raakt, je spanningsregelaar of dynamo door fikt of de boel in de hens gaat.
Conventionele koplamp units met hun parabolische reflectoren hebben en aantal nadelen. De reflector wordt uit blik gestampt. Als de het stempel terug trekt veert het blik iets terug. De vorm is niet helemaal wiskundig zuiver. Ook weten we (of althans sommigen van ons) nog van de wiskunde les dat het brandpunt van een parabool een wiskundige punt is die geen lengte, breedte en hoogte heeft. Om als licht unit goed te werken moet de gloeidraad in dat bandpunt zitten. Een gloeidraad heeft wel lengte, breedte en hoogte.
De conventionele units (dus o.a. de orginele Carello, Siem etc units) gebruiken voor het dimlicht alleen het licht wat de gloeidraad naar boven uitstraalt. 40% van het licht wordt niet gebruikt.
Ik ben met Cibie bezig om 5 3/4" units gebouwd te krijgen met reflectoren die punt voor punt door een computer zijn berekend en die al het licht van heel de gloeidraad bundelen in een perfect stralings patroon. Het zijn H1 units. Het dimlicht heeft een ingebouwd stadslicht. Het dimlicht geeft 2 keer zoveel licht met een beter stralingspatroon dan welke lamp dan ook. Met de Philips Vision Plus lampen produceert het groot licht tegen de 200.000 candela en heeft een bereik van meer dan 3 km. Nog heel even geduld en dan kunnen we op onze Fulvia's en Flavia's met de standaard vier posities zoveel licht produceren dat de lieden met peperdure Xenon verlichting de broek af zakt. En dat alles met de standaard dynamo / accu en H1 Philips Vision Plus lampjes.
De geest van de FIVA en de historische rallies is dat de evenementen plaats vinden met standaard toer autoos op de openbare weg met gemiddelde snelheden van onder de 50 km/u. Ik ben het daar mee eens. De uitdaging ligt in het foutloos navigeren en niet in het racen. Ik kan dat racen ook niet. Ik heb meerdere malen in de auto gezeten bij mensen die dat wel kunnen, en dan bedoel ik ECHT kunnen, en geconcludeerd dat ik het niet kan en ook niet meer zal leren. Ik houd mij aan de ter plaatse geldende maximum snelheden en eis dat ook van mijn chauffeur als ik zelf navigeer. Die maximum snelheden blijken (voor mij althans) ook de snelheden waarbij je de minste fouten maakt met navigeren.
Helaas zijn er toch steeds weer mensen die veel te hard rijden en letterlijk in de dorpen de stokbroden in tweeen rijden. De laatste SLS was er de dupe van. Een aantal gemeenten in Belgie gaf geen vergunning meer. In samenwerking met haar Belgische zuster organisatie heeft de Fehac nu toch weer gedaan gekregen dat er voor 2003 vergunning worden afgegeven. Maar de eisen worden steeds strenger. Er komen zware straffen op verkeersovertredingen waaronder te hard rijden. Ook de agressieve uitstraling van de autoos wordt aan banden gelegd. Het aantal extra lampen is gelimiteerd. Ik ga er van uit dat dat ieder jaar strenger zal worden en terecht.
Bij de Lancisti zal het hoofdzakelijk gaan om Fulvia's en Flavia's. Die zijn in standaard uitvoering perfect geschikt voor de historische rallies. Juist in de tijd van de Fulvia en Flavia ontstond het begrip "Lancia Cavalieri" ofwel de "Lancia gentlemen drivers". Laten wij Lancisti voorop lopen en in zo neutraal mogelijke standaard auto's mee doen. Echt, het gaat prima. Op Tina, mijn rally auto, een Fulvia coupe rallye 1.3 uit 1967, zitten nog de originele Carello duplo koplamp units. De lampjes zelf zijn de Philips halogeen uitvoeringen van de duplo lampen met een vermogen van 45/40 watt. Dat is een stuk minder dan de H4 lampen van 60/55 watt of H1 lampen van 55 watt. Toch klaagt m'n chauffeur nooit over te weinig licht omdat ze perfect zijn afgesteld en met 13,5 volt worden aangestuurd.
Ook in de S1 Fulvia van Peter heb ik prachtige Cibie duplo units gemonteerd met de Philips 45/40 watt halogeen lampen met duplo fitting. Prima licht, maar ook daar er voor gezorgd dat de spanning goed is.
Nog even de volgende technische informatie:
Een volle accu geeft 12 volt. We spreken daarom over een 12 volt systeem. In feite echter varieert de spanning. Als er flink stroom wordt afgenomen zakt die spanning. Een accu is immers een spanningsbron met inwendige weerstand. Als de motor draait levert de dynamo een spanning van 14,0 tot 14,2 volt als hij in orde is. Ook die spanning zakt als er veel stroom wordt afgenomen. Ook een dynamo is een spanningsbron met inwendige weerstand.
De stroom die je kunt afnemen zonder dat de spanning gaat zakken hangt voor een gegeven dynamo af van het toerental.
Die 12 volt waar we het steeds over hebben is niet het gevolg van een natuurkundige wet, die zegt dat de boordspanning van auto's altijd 12 volt is. Het is in feite de naam van het toegepaste systeem. Dat zou ook 6 volt kunnen zijn zoals bij sommige oudere auto's of 24 volt zoals bij vrachtwagens. In feite varieert de spanning afhankelijk van de stroomafname, de toestand van de accu en de prestatie van de dynamo.
12 volt lampen zijn natuurkundig gezien13,5 volt lampen.
Een overzicht:
bij 13,5 volt is de lichtopbrengst 100%
bij 12,8 volt is die 83%
bij 12,2 volt is die 67%
bij 11,5 volt is die 53%
Bij iedere connector en iedere schakelaar verlies je ook nog eens spanning. Bij een S1 Fulvia verlies je voor het groot licht ca. 4 volt als je er niks aan gedaan hebt. Je mag blij zij als er 10 volt bij de gloeidraden arriveert. De lampen geven dan ca 30% van hun lichtopbrengst. Je zou best wel eens meer licht kunnen hebben door er twee van de vier bij grootlicht los te koppelen. Als de spanning op de gloeidraden van de twee overblijvende lampen daardoor tot 12 volt stijgt heb je al even veel licht als met die 4 lampen op 10 volt.
Als je met een Fulvia of Flavia met 4 lampen aan rijdt zit je als dat H1 of H4 lampen zijn ongeveer aan de grens van wat de dynamo levert. Als je een stuk rijdt met lage toerentallen of stil staat met 4 lampen aan, zal er stroom uit de accu gebruikt worden. Geef je dan weer gas, dan moet eerst de accu weer opgeladen worden voordat je je dynamo spanning van 14,0 tot 14,2 volt weer terug hebt.
Het is dus zaak om met zo weinig mogelijk lampen aan te rijden maar er wel voor zorgen dat je de lampen optimaal afstelt en optimaal aanstuurt. Er is dan echt meer dan genoeg licht.
100 watt lampen zijn sowieso uit de boze. Ze helpen ook niet. Als je reflector / lens systeem goed is en het licht stuurt naar waar een chauffeur het nodig heeft dan zijn de standaard lampen prima mits ze 13,5 volt krijgen. Als je reflector / lens systeem het licht niet naar de juiste plek stuurt, komt het ook niet op de juiste plek al steek je er een duizend watt lamp in.
Als ik zie hoe de bedrading van de meeste auto's in elkaar steekt, dan is het net of je een 300 pk motor in een Fulvia bouwt en continu met twee voeten op de rem rijdt. Het schiet niet op. De S2 Fulvia is trouwens niet zo slecht. Die had ik ontworpen kunnen hebben. Als de bedrading en contacten nog redelijk zijn komt er ca 13 volt bij de gloeidraden aan. Bij een S1 Fulvia of Flavia zit er meer werk aan om het licht goed te krijgen.
Bij Fulvia en Flavia heb je plaats voor vier stuks 5 3/4" units. Als je echt tot het uiterste wilt gaan kun je met slim combineren van links dippende, rechts dippende, pencil beam, drive beam en cornering beam H1 en H4 units voor iedere type rally een perfecte oplossing creeeren zonder risico dat je accu leeg raakt, je spanningsregelaar of dynamo door fikt of de boel in de hens gaat.
Conventionele koplamp units met hun parabolische reflectoren hebben en aantal nadelen. De reflector wordt uit blik gestampt. Als de het stempel terug trekt veert het blik iets terug. De vorm is niet helemaal wiskundig zuiver. Ook weten we (of althans sommigen van ons) nog van de wiskunde les dat het brandpunt van een parabool een wiskundige punt is die geen lengte, breedte en hoogte heeft. Om als licht unit goed te werken moet de gloeidraad in dat bandpunt zitten. Een gloeidraad heeft wel lengte, breedte en hoogte.
De conventionele units (dus o.a. de orginele Carello, Siem etc units) gebruiken voor het dimlicht alleen het licht wat de gloeidraad naar boven uitstraalt. 40% van het licht wordt niet gebruikt.
Ik ben met Cibie bezig om 5 3/4" units gebouwd te krijgen met reflectoren die punt voor punt door een computer zijn berekend en die al het licht van heel de gloeidraad bundelen in een perfect stralings patroon. Het zijn H1 units. Het dimlicht heeft een ingebouwd stadslicht. Het dimlicht geeft 2 keer zoveel licht met een beter stralingspatroon dan welke lamp dan ook. Met de Philips Vision Plus lampen produceert het groot licht tegen de 200.000 candela en heeft een bereik van meer dan 3 km. Nog heel even geduld en dan kunnen we op onze Fulvia's en Flavia's met de standaard vier posities zoveel licht produceren dat de lieden met peperdure Xenon verlichting de broek af zakt. En dat alles met de standaard dynamo / accu en H1 Philips Vision Plus lampjes.