HF Works voorvering 1600

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Lucas

HF Works voorvering 1600

Unread post by Lucas »

Weet iemand hoe destijds de voorvering van Rallye 1600's in elkaar werd gezet? Ik bedoel de connectie tussen de bladveer en de bovenste draagarm. Voor wegverkeer wordt er gebruik gemaakt van de ronde rubberbussen, maar ik heb ook wel eens wat gehoord over een soort stalen rollen.

Met groet,

Lucas
Thomas

Re: HF Works voorvering 1600

Unread post by Thomas »

In het nieuwe boek "Zagato - Lancia Fulvia Sport Competizione" staat een foto van dat onderdeel: U-vormige houder op de arm die een roller vasthoudt waar de blaveer op rust.
Groetjes,
Thomas
Huib Geurink

Re: HF Works voorvering 1600

Unread post by Huib Geurink »

Klopt. De zogenaamde bladveerrollers. De Superjolly had ook bladveerrollers. Die waren geintegreerd in de bovenste draagarm. Als je het Super Jolly parts boek er op naslaat waren er voor geen enkel onderdeel zo veel veranderingen. Dus heel simpel en betrouwbaar was het kennelijk niet.

De rollers van het Squadra Corsa bestonden uit een alu gietstuk, functioneel gelijk aan een U profiel, met een rol er tussen. Die ik gezien heb hadden een glijlager. Dwz de rol draaide als buitenbus om een binnenbus, die middels een bout tussen de staande zijden werd geklemd.

De rollers die ik gebruik zijn gemaakt van U profiel (hetzij gezet, maar dan wel de vouw oplassen om het materiaalverlies te compenseren, hetzij gelast van stukken staal van 4mm dik.

Om de bout (dat moet eigenlijk een pasbout zijn maar ik gebruik M12 imbus, die zijn redelijk maatvast) aan beide zijden een 0,1 shim ring en daartussen 5 kogellagertjes. De veer ligt dan op de kogellagertjes. Mag kogellagertechnisch eigenlijk niet, maar allez. Tegen de zijkanten heb ik nog een grote kunststof (POM) ring om de voorkomen dat de veer gaat schrapen als hij waaiert.

Het voordeel is dat je de constructie vrij laag kunt maken en door het onderleggen van alu schijven de hoogte exact kunt instellen. Ik gebruik op Tina een 7 blads berlina veer. Die zijn stugger en krommer. Met de rubbers zou de auto veel te hoog staan. De rollers rijden perfect en de veer spreekt beter aan.
Je kunt zelfs onderweg in een paar minuten de hoogte veranderen als je dat zou willen. Auto opkrikken, Wiel eraf. Houten paaltje onder de veer. Auto laten zakken. Roller eraf. Alu schijven er onder (uit).

Als je standaard veren hebt, zou ik toch geen roller monteren maar de rubbers gebruiken. De roller is een mechaniek wat gesmeerd moet worden en kapot kan. De rubbers werken als ze een keer ingezakt zijn ook prima. Ze zijn niet voor niets van 1960 (1ste Flavia) tot 1976 (laatste Fulvia) ongewijzigd gebruikt.

Er zijn wel meer van de Squadra Corsa modificaties (zoals open kelken en negatieve wielstand) die wel spannend zijn maar toch niet praktisch. Het Squadra Corsa had altijd een flink service team achter zich en het mocht geld kosten. De tijd is veranderd.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”