Lancia 2000 (bj. 1973): welke benzine? Andere kleppen/zittingen/kop nodig?

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Otto Schmidt

Lancia 2000 (bj. 1973): welke benzine? Andere kleppen/zittingen/kop nodig?

Unread post by Otto Schmidt »

Op verschillende Italiaanse sites staat aangegeven welke motoren op 'groene benzine ' kunnen rijden. Bij de Lancia 2000 staat de code C. D.w.z. modificaties van de kop (kleppen, klepzittingen) zijn nodig. Ziet er dus akelig uit. Heeft iemand hier practische ervaring mee?
Otto
Huib Geurink

groene benzine

Unread post by Huib Geurink »

Op 5-08-2002 is er ook een discussie gestart over groene benzine.

Komt op het volgende neer:

Niks aan de kop doen op theoretische gronden. Dan liever gewoon rijden op euro 95 of, als dat pingelt en alleen dan, op euro 98. Pas wat aan de kop doen als de kleppen daadwerkelijk zijn ingebrand.

Klepzetels en kleppen van Lancia waren toen zeer goed. Als ze theoretisch niet aan de huidige hardheden zouden voldoen gaat het om luttele procenten. Gezien inbranden bij hogere toerentallen ineens explosief toe neemt kan het best meevallen als je een rustige rijder bent en dus uit de gevaren zone blijft.

Vroeger werd bij Flavia en Fulvia ook gewoon LPG ingebouwd zonder dat de kop werd omgebouwd. Heb ik zelf geen ervaring meer. En hoewel het me opvalt dat LPG rijders bijna geen van allen alles vertellen zou je het toch kunnen opvatten als een indicatie dat het best wel goed kan gaan.

Een andere optie is euro 95 tanken en Millers VSP Plus toevoegen. Je hebt dan benzine van betere kwaliteit dan de oude loodhoudende super.

Overigens kwamen ingebrande kleppen vroeger met de loodhoudende super ook voor. Ik had iedere 120.000 km ingebrande kleppen maar reed dan ook altijd plankgas.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”