Nieuwe achterveren voor Fulvia & Flavia

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib Geurink

Nieuwe achterveren voor Fulvia & Flavia

Unread post by Huib Geurink »

Ik laat altijd nieuwe bladveren maken of oude weer als nieuw maken bij Eeltink in Heemskerk. 0251-230640, vragen naar ome Leen of opa. Eeltink maakt bladveren voor vrachtwagens en hebben alle gereedschappen, machines, ovens en oliebaden om dat op de enige juiste manier te doen, zodat ze niet na 3 maanden weer plat staan.

Ome Leen is de enige die nog veren voor personen auto's doet. Gezien hij 75 is, is hij er alleen 's morgens. Laatste keer dat ik er was, had hij nog op voorraad een stel achterveren voor een eerste serie Fulvia coupe plus nog een stel wat ik niet helemaal thuis kon brengen. Langer dan de Fulvia veren en met een tegenblad. Als ik moest gokken zou ik zeggen "Flavia. Te kort voor Appia. Misschien Flaminia of Aurelia".

In ieder geval liggen ze nu thuis bij Ome Leen in de schuur in Osdorp. 020-6192119 Ome Leen is niet duur. Ik denk dat je die spiksplinter nieuwe veren hebt voor minder dan de helft van wat ze elders kosten als je ze al kunt krijgen.

Het weer terug op spanning zetten van een stel veren (voorveer plus twee achterveren) doet hij heel goed voor ca 100 euro en een fles ouwe klare. De veerbladen worden eerste grondig gereinigd. De voorveer zit in de regel onder de olie en vet. Dat wordt er tot het laatste molecuul afgebrand. Dan worden ze met een machine op de juiste spanning gezet. De bladen gaan vervolgens 's nachts in een oven en volgen een bepaald temperatuur programma met een piek op 900 graden. 's Morgens gaan ze dan in een oliebad. Ome Leen zet ze dan weer in elkaar met vreselijk mooie geklonken stroppen. Bij de laatse drie sets die ik heb laten doen, zette hij zelfs de toren bouten er langs de juiste kant weer in.

Ik kan iedereen aanraden z'n veren weer "spring levend" te laten maken. Een wereld van verschil in rijden en je kan weer met 80 over de verkeersdrempels. Wel vlug zijn want als ome Leen dement wordt is het afgelopen. De fles ouwe klare dus niet vergeten, want ik heb gehoord dat dat prima werkt tegen dementie.
Hein Reedijk

Re: Nieuwe achterveren voor Fulvia & Flavia

Unread post by Hein Reedijk »

Ook ik heb recent de veren van mijn flavia berlina weer als nieuw laten maken door ome Leen, met voortreffelijk resultaat. het is ook nog een ontzettend aardige man. Gaf ook heel goede montageadviezen.
hein reedijk

Re: Nieuwe achterveren voor Fulvia & Flavia

Unread post by hein reedijk »

Nog een tweede opmerking: ik had de rubber bladveerklossen vervangen door nieuw gemaakte polyurethaan exemplaren (Almere), maar dat bleek niet zo'n goed idee. Ze scheurden al vrij snel, vermoedelijk omdat ze door de constructie van de voorveer ook enigszins zijwaarts belast worden. Ik heb de oude rubber klossen maar weer gemonteerd. (Overigens keurig mijn geld terug gekregen.) Gelukkig hoefden de bovenste triangels daarbij niet opnieuw verwijderd te worden.
Huib Geurink

Rubbers

Vroeger klaagden we over de hoge prijzen van rubbers zoals de rubber buffers voor de voorveren en de silentblocs voor de achterveren. Beide zij nu hier en daar, zelfs bij Cavalitto te koop voor relatief weinig geld. Zo weinig, dat ik het niet meer vertrouw. Het is ook nooit goed. Maar de creativiteit van een Lancista kent geen grenzen anders reed ie Volkswagen.

Ipv de buffers gebruik ik nu rollers, een U profiel met daartussen een as met kogellagers op de draagarm. De veer ligt dan gewoon op de kogellagers. De hoogte kun je precies afstellen door er platen onder te monteren. Gewoon staal op staal dus. Werkt voortreffelijk en is doodstil. Ik ben nog wel van plan een RVS inlegkruisje te monteren onder het uiteinde van de veer.

Voor de silent blocs achter heb ik nog geen 200% betrouwbare oplossing.

Volgens mij zijn namelijk de huidige silentblocs van Alfa Romeo kwaliteit (die liggen er ook op iedere straathoek uit), want m'n auto gaat van achteren steeds hoger staan. Dat wil naar mijn idee zeggen, dat de voorspanning eruit glibbert. Ik had het zootje vast gezet met de kofferbak vol met stoeptegels en boer Koos (eigenaar van m'n gehuurde schuur) met een motorblok op z'n schoot op de rand van de koffer.
Hein Reedijk

Re: Rubbers

Unread post by Hein Reedijk »

Helaas, bij nadere inspectie na 3000km Frankrijk, blijken bij mijn flavia de nieuw gemonteerde polyurethaan silentblocks van de linker achter bladveer gescheurd, ondanks zorgvuldig vastzetten onder belasting. Rechts zitten ze nog goed.
Ook ik heb het idee dat de achterkant nu hoge staat dan direct na montage van de gereviseerde bladveren. Zou het misschien kunnen zijn de het te maken heeft met nu iets verminderde spanning in de tegenveer?
Ik ga de oude silentblocks maar weer monteren, vraag me alleen af of ik dan de bladveer weer aan beide zijden los moet halen. Zucht.
Huib Geurink

Re: Rubbers

Normaal zet je de bouten van de siltenblocs vast met flink gewicht in de auto. Hij komt dan niet meer helemaal terug omhoog omdat het rubber van de silentblocs dan onder spanning komt te staan.
Gaat ie na een tijdje toch verder omhoog, dan ligt dat aan de silentblocs. Ik zei het hierboven al, ik vertrouw ze geen van alle voor een eurocent (de originele wel dus). Kan een aantal oorzaken hebben:
1. rubber van de silentblocs gescheurd.
2. rubber was niet gevulcaniseerd aan het staal maar ertussen geperst en is gaan draaien. Dan was het dus Alfa Romeo kwaliteit.
3. de bouten zaten niet vast genoeg en het silentbloc is daarop gaan draaien.

Als je goede silentblocs vindt houd ik me aanbevolen. Voorlopig maar de originele weer terug zetten als ze niet al te slecht zijn. Zou onder de wagen te doen moeten zijn als je het gereedschap hebt. Anders moet het onder de pers, dus veren eraf.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”