Omdat het pedaal tegen de bodem aan ging heb ik nieuwe rubbers van de hoofdremcilinder gemonteerd (ondanks het feit dat de rubbers die daar zatten er heel goed uitzagen. De binnenkant van de cilinder zag er ook prima uit). Omdat een van de remleidingen (naar de L/V rem) er niet zo goed uitzag, heb ik deze ook vervangen. Ondanks deze reparaties, is het probleem niet opgelost maar nu weet ik niet of dat door iets anders komt of omdat de remsysteem nu vol met lucht zit en ik alleen 2 van de 6 nippels kan draaien (1 L/V en 1 R/V). Elke keer als ik het systeem ontlucht lijkt het net of het gelukt is (krijg je weer druk) maar na een paar meters rijden wordt alles weer zoals voorheen. Kan iemand mij helpen?
PS: zijn er mensen of bedrijven in de omgeving van Rotterdam met kennis van oude Lancias of Fulvias?
hoofdremcilinder
Re: hoofdremcilinder
Miguel, als je maar twee van de zes ontluchtingsnippels kan draaien betekent dat er nog veel lucht in je remsysteem zit. Dit moet er hoe dan ook uit.
Eerste doel is dus de remnippels eruit, goedschiks of kwaadschiks, liefst nieuwe erin. Dan ontluchten, pas dan kan je meer te weten komen.
Ik woon overigens in Delft en weet redelijk wat over de Fulvia's. Dus neem maar contact op als je een afspraak wilt maken.
groet
Bob
Eerste doel is dus de remnippels eruit, goedschiks of kwaadschiks, liefst nieuwe erin. Dan ontluchten, pas dan kan je meer te weten komen.
Ik woon overigens in Delft en weet redelijk wat over de Fulvia's. Dus neem maar contact op als je een afspraak wilt maken.
groet
Bob
Miguel,
Los van de opmerking van Bob die volledig terecht is, schrijf je niet of je een
Girling of een Dunlop remsysteem op je Fulvia hebt
Is het een Girling, (later Fulvia's) gefeliciteerd, kan niet zo moeilijk zijn
Is het een Dunlop, die ook op de Flavia en Flaminia zat, dan wens ik je sterkte.
Je praat over 6 nippels dus ik ben bang dat het een dunlop is
Voor dat Dunlop systeem is in de Rotterdamse regio echter best wel wat kennis
Als je mij een e- mail stuurt, stuur ik je een winzip file met het Brake manual voor de Flavia en Flaminia, daar kom je welicht al een end verder mee.
Is het een Dunlop systeem en heb je een Hoofdrem cilinder met twee pompjes
realiseer je dan het volgende
Let op, ik praat nu vanuit mijn Flavia ervaring, die heeft een losse Bonaldi remservo
-Het achterste pompje (dichts bij het dashboard ) doet de voorwielremmen
-Op de losse rembekrachtiger is dit de voorste nippel ! ( de andere zit ook iets opzij)
idem is het voorste pomje dan voor de achterwielen en de achterste nippel op de servo
Met achter bedoel ik de kant van het vacuumhuis, voor het geval dat ding dwars gemonteerd zit
Volgorde van ontluchten
-Remservo voorwielen
-remservo achterwielen
-voorwielen
-achterwielen
-Nogmaals remservo voorwielen
-nogmaals remservo achterwielen
Loskrijgen van de remnippels
Meet de maat van je nippels met een ringsleutel
Haal bij een goede onderdelen zaak een remleiding sleutel van het merk FACOM
je hebt er waarschijnlijk twee nodig ca 10 Euro/stuk
Deze sleutels zijn een zgn open ring, een ring met een sleuf waarmee je hem over de remleiding krijgt (voor de nippel dus eigenlijk niet nodig
Het zijn echter uiterst robuste 6 kant sleutels waarme je de nippel niet afdraait
dus hierme heb je de beste kans
Verder alle nippels eerst 24 uur in de WD-40 en dan pas beginnen te draaien.
succes,
Bert
Los van de opmerking van Bob die volledig terecht is, schrijf je niet of je een
Girling of een Dunlop remsysteem op je Fulvia hebt
Is het een Girling, (later Fulvia's) gefeliciteerd, kan niet zo moeilijk zijn
Is het een Dunlop, die ook op de Flavia en Flaminia zat, dan wens ik je sterkte.
Je praat over 6 nippels dus ik ben bang dat het een dunlop is
Voor dat Dunlop systeem is in de Rotterdamse regio echter best wel wat kennis
Als je mij een e- mail stuurt, stuur ik je een winzip file met het Brake manual voor de Flavia en Flaminia, daar kom je welicht al een end verder mee.
Is het een Dunlop systeem en heb je een Hoofdrem cilinder met twee pompjes
realiseer je dan het volgende
Let op, ik praat nu vanuit mijn Flavia ervaring, die heeft een losse Bonaldi remservo
-Het achterste pompje (dichts bij het dashboard ) doet de voorwielremmen
-Op de losse rembekrachtiger is dit de voorste nippel ! ( de andere zit ook iets opzij)
idem is het voorste pomje dan voor de achterwielen en de achterste nippel op de servo
Met achter bedoel ik de kant van het vacuumhuis, voor het geval dat ding dwars gemonteerd zit
Volgorde van ontluchten
-Remservo voorwielen
-remservo achterwielen
-voorwielen
-achterwielen
-Nogmaals remservo voorwielen
-nogmaals remservo achterwielen
Loskrijgen van de remnippels
Meet de maat van je nippels met een ringsleutel
Haal bij een goede onderdelen zaak een remleiding sleutel van het merk FACOM
je hebt er waarschijnlijk twee nodig ca 10 Euro/stuk
Deze sleutels zijn een zgn open ring, een ring met een sleuf waarmee je hem over de remleiding krijgt (voor de nippel dus eigenlijk niet nodig
Het zijn echter uiterst robuste 6 kant sleutels waarme je de nippel niet afdraait
dus hierme heb je de beste kans
Verder alle nippels eerst 24 uur in de WD-40 en dan pas beginnen te draaien.
succes,
Bert
Als je het over 6 nippels hebt en een Fulvia neem ik aan dat het een S2 of S3 Fulvia is met Girling remmen. Zoals Bob en Bert al zeggen, die nippels moeten er allemaal af.
Ik zou de gelegenheid aangrijpen om de klauwen meteen onderhanden te nemen.
Nieuwe seals erin en stofkappen erop. De stalen ringen van de stofkappen zijn een tijd "op" geweest. Misschien zijn ze er weer. In ieder geval kun je ze hergebruiken en bij C&C Parts in Baarlo revisiesetjes bestellen zonder de ringen.
De aanligvlakken voor de blokken goed schoonschuren zodat de blokken vrij bewegen en een klein beetje kopervet erop.
Nieuwe splitpennen, ook met kopervet.
De achterkanten van de blokken ook met kopervet.
Nieuwe nippels (ook verkrijgbaar bij C&C) met op de schroefdraad koperpasta om te voorkomen dat ze weer vast gaan zitten en om aanzuigen van valse lucht te voorkomen als je ontlucht met zuiglucht via de nippels.
Let op dat er een rubber ringetje tussen de helften van de klauwen zit als je de klauwen splitst. Dit ringetje moet je opnieuw gebruiken. Het zit niet in het revisiesetje. Op de zuigertjes mag geen plekje roest zitten.
Bij het in elkaar zetten de rubbers, zuigers en cilinderwanden goed invetten met siliconen remmenvet. Verkrijgbaar bij C&C. Liever niet die tubes ATE vet gebruiken die je normaal in de auto onderdelen handel koopt.
Verder ALLE slangen vervangen als ze ouder zijn dan 5 jaar. Ook maar in geval van twijfel. Slangen op leeftijd gaan een ballon effect vertonen en worden semi permeabel.
Voor de hoofdremcilinder pak ik al gauw een nieuwe al ziet de oude er nog goed uit. Bij Cavalitto zijn die voor 150 euro te koop. Daar neem ik geen risico mee. Als je trouwens die nieuwe binnen hebt en naast de oude houdt zie je dat wat je nog goed vond in feite helemaal niet zo goed is. Het oppervlak moet werkelijk spiegelglad zijn. Je krijg voor die 150 eu enkel een nieuw huis met alle rubbers. Het binnenwerk moet je over zetten.
De rubbers en cilinderwanden ook weer invetten met siliconen remmenvet.
Ik zie frequent dat de cups in de hoofdrem cilinder er niet allemaal goed opzitten.Goed in het onderdelenboek kijken.
Er zit een remkrachtverdeler op de achterkant. Let op bij het ontluchten dat de achteras niet hangt bij het ontluchten. De auto moet op z'n wielen staan of assteunen onder de as. Als de auto achter uit z'n veren hangt wordt de remleiding naar achter afgesloten.
De volgorde van ontluchten staat in de Fulvia Q & A.
Als je de klauwen en hoofdremcilinder niet zelf wilt reviseren kan ik je wel een adresje geven waar je ze naar toe kunt sturen / brengen.
Ik zou de gelegenheid aangrijpen om de klauwen meteen onderhanden te nemen.
Nieuwe seals erin en stofkappen erop. De stalen ringen van de stofkappen zijn een tijd "op" geweest. Misschien zijn ze er weer. In ieder geval kun je ze hergebruiken en bij C&C Parts in Baarlo revisiesetjes bestellen zonder de ringen.
De aanligvlakken voor de blokken goed schoonschuren zodat de blokken vrij bewegen en een klein beetje kopervet erop.
Nieuwe splitpennen, ook met kopervet.
De achterkanten van de blokken ook met kopervet.
Nieuwe nippels (ook verkrijgbaar bij C&C) met op de schroefdraad koperpasta om te voorkomen dat ze weer vast gaan zitten en om aanzuigen van valse lucht te voorkomen als je ontlucht met zuiglucht via de nippels.
Let op dat er een rubber ringetje tussen de helften van de klauwen zit als je de klauwen splitst. Dit ringetje moet je opnieuw gebruiken. Het zit niet in het revisiesetje. Op de zuigertjes mag geen plekje roest zitten.
Bij het in elkaar zetten de rubbers, zuigers en cilinderwanden goed invetten met siliconen remmenvet. Verkrijgbaar bij C&C. Liever niet die tubes ATE vet gebruiken die je normaal in de auto onderdelen handel koopt.
Verder ALLE slangen vervangen als ze ouder zijn dan 5 jaar. Ook maar in geval van twijfel. Slangen op leeftijd gaan een ballon effect vertonen en worden semi permeabel.
Voor de hoofdremcilinder pak ik al gauw een nieuwe al ziet de oude er nog goed uit. Bij Cavalitto zijn die voor 150 euro te koop. Daar neem ik geen risico mee. Als je trouwens die nieuwe binnen hebt en naast de oude houdt zie je dat wat je nog goed vond in feite helemaal niet zo goed is. Het oppervlak moet werkelijk spiegelglad zijn. Je krijg voor die 150 eu enkel een nieuw huis met alle rubbers. Het binnenwerk moet je over zetten.
De rubbers en cilinderwanden ook weer invetten met siliconen remmenvet.
Ik zie frequent dat de cups in de hoofdrem cilinder er niet allemaal goed opzitten.Goed in het onderdelenboek kijken.
Er zit een remkrachtverdeler op de achterkant. Let op bij het ontluchten dat de achteras niet hangt bij het ontluchten. De auto moet op z'n wielen staan of assteunen onder de as. Als de auto achter uit z'n veren hangt wordt de remleiding naar achter afgesloten.
De volgorde van ontluchten staat in de Fulvia Q & A.
Als je de klauwen en hoofdremcilinder niet zelf wilt reviseren kan ik je wel een adresje geven waar je ze naar toe kunt sturen / brengen.
Bedankt voor de deskundige adviezen, ik ga aan de slag, u hoort het nog van mij! (het is inderdaad Girling)
Weet niet wat het waard is maar ik heb begrepen dat vastgecorrodeerde nippels (ze gaan echt kapot als je er als een hengst aan draait) los kunnen komen door de hele klauw te verwarmen in heet water. Nogmaals, ik heb het nooit geprobeerd maar ik heb een remklauw weg kunnen gooien omdat in een nippel kapot heb gedraaid; het bovenstaand advies heb ik later gekregen. Kruipolie werkt in ieder geval niet, het is nl. geen staal. Succes.
Huib,
heb je voor mij een adres waar ik mijn fulvia girling remklauwen kan laten reviseren.
Alvast bedankt gertjan.
heb je voor mij een adres waar ik mijn fulvia girling remklauwen kan laten reviseren.
Alvast bedankt gertjan.