oliekoeler thermostaatklep flavia 1.8

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Hein Reedijk

oliekoeler thermostaatklep flavia 1.8

Unread post by Hein Reedijk »

De oliekoeler van mij flavia berlina werd niet doorstroomd, bleef koud. Het bleek dat de thermostaatklep vastzat. Met enige moeite heb ik hem kunnen verwijderen; bij onderdompelen in kokend water blijkt het zuigertje niet naar buiten te komen. Ik heb er nu een klein busje tussen gezet, zodat de oliekoeler continu doorstroomd wordt. Op de klep (een koperen cylindertje) staat: SAVARA 10.013(of 9?)/10. Het nummer van mijn motor is: 815.200 *12101*
Weet iemand of zo'n klep nog leverbaar is?
(De firma Omicron heeft mijn verzoek nog steeds niet beantwoord.)
Bert Ewalds

Re: oliekoeler thermostaatklep flavia 1.8

Unread post by Bert Ewalds »

Hein,

Vanaf nu zal het niet zo'n probleem zijn, gezien de stijgende buitentemperaturen. maar realiseer je dat een thermostaat voor de oliekoeler er niet helemaal voor de flauwekul opzit
Bij relatief lage buitentemperaturen komt de olie nu niet meer echt op temperatuur
Dat kan sludge vorming en condensatie in het carter veroorzaken, dat op zijn beurt extra zuigerslijtage geeft.
Een simpele oplossing is om bij lage buitentemperaturen een kartonneje voor je oliekoeler te hangen, zodat de koelcapaciteit vermindert.

Er zijn overigens losse olietemp thermostaten te krijgen die je in de twee olieslangen monteert (ca 50 Euro)

Bert
Hein Reedijk

Re: oliekoeler thermostaatklep flavia 1.8

Unread post by Hein Reedijk »

Beste Bert,

Dank voor je reactie. Ik heb inmiddels bericht gekregen van de firma cavallito in italie; zij hebben nog een nieuwe thermostaat op voorraad. Ik heb online een bestelling gedaan en hoop de thermostaat spoedig te ontvangen.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”