Remmen/oliedruk

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
johan van Someren

Remmen/oliedruk

Unread post by johan van Someren »

Aan de bovenzijde van de hoofdremcilinder (Fulvia Berlina C1 1964) zitten op het reservoir twee messing kleurige plunjertjes waarvan er een ( de achterste ) omhoog steekt en de voorste naar beneden blijft staan. De achterste is bijna ook niet in te drukken. Is dit normaal of moet dit gereviseerd worden ?

Tevens een vraag over de oliedrukmeter ,bij koude motor is de oliedruk op de meter ongeveer 2 bar ( oliesoort 20 W 50 van BP ) bij stationair draaien , bij warme motor is hier stationair nog maar 0,8 bar van over. Is dit zorgwekkend of kan de motor hier oud mee worden ?

Alvast bedankt voor de tips.
Huib Geurink

Re: Remmen/oliedruk

Unread post by Huib Geurink »

Ref.: Remmen.
Normaal moet je de knoppen omhoog trekken. Een veer zorgt ervoor dat ze naar beneden gaan. Je kunt zo in je eentje de remmen ontluchten. Een heel duur en heel mooi systeem,wat je bij de Fulvia's alleen op de 1C vindt. De Flavia's hadden het langer. Ook de Flaminia, Appia en ouder hadden een dergelijk systeem.

Je mag er van uit gaan dat de hoofdremcylinder gereviseerd moet worden. Zelf pak ik al gauw een nieuwe omdat ik het oppervlak aan de binnenkant door inwerking van de zuren uit de rubbers en andere chemische reacties na ruim 30 jaar (waarvan vermoedelijk een flink aantal jaren stil staan) niet meer vertrouw.

Helaas is die mooie met de drukknoppen niet meer nieuw te koop. Je zult dan je toevlucht moeten nemen tot een 18mm hoofdremcylinder zoals gebruikt op de latere Fulvia's zonder rembekrachtiger.

Ik denk wel eens over het aanbrengen van een RVS bus, maar dat is bij denken gebleven.

Re.: oliedruk
Het is normaal dat bij koude motor de oliedruk hoger is dan bij warme motor. De bij lage temperaturen is de olie veel dikker. De maximum druk zou gelijk moeten zijn omdat dat bepaald wordt door een overdruk ventiel.

Bij warme motor staat de wijzer bij stationair bij een aantal van mijn Fulvia's zelfs op nul.

De oliedrukmeter is zo ontworpen dat als de wijzer bij bedrijfstemperatuur en bij 3500 a 4000 toeren rechtop of daarvoorbij staat het wel goed is.

De volle schaal aanduiding was bij de oude Fulvia's 50, Bij iets latere typen 60 en bij nog latere typen 70.

De 1C heeft een kleiner oliepomp dan de latere Fulvia motoren. Die kleine oliepomp kan eventueel vervangen worden door de grotere. Let op dat je dan niet alleen aan nieuwe rotors maar ook een ander huis moet zien te komen.

Overigens is ook de watertemperatuur meter zo gedimensioneerd dat de wijzer ongeveer in het midden staat als de bedrijfstemperatuur juist is.
johan van Someren

Re: Remmen/oliedruk

Unread post by johan van Someren »

Hartelijk dank voor je snelle reactie.

Johan van Someren
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”