IMPORT ITALIE

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
VINCENT BRUTEL

IMPORT ITALIE

Unread post by VINCENT BRUTEL »

BESTE MENSEN.

MOMENTEEL BEN IK IN TOSCANE. IK BEN HARD OPZOEK NAAR EEN FULVIA HF 1.6 OF IETS ANDERS SPORTIEFS.

kunnen jullie me p.o. vertellen wat de procedure is voor het invoeren/uitvoeren van zulk mobiel::

misschien zijn er ook suggesties/contacten alhier waar ik gebruik van kan maken.

een lancia beta volumax zou ook erg geinig zijn. heb ooit zo,n ding gehad en dat beviel prima.

nou, zometeen ga ik hier in de buurt verder zoeken. ik hoopdat ik ergens tegenaan loop.

hebben julliehet adres van de lanciaclub in italie voor me.

ik hoorhopelijk snel wat.

alvast bedankt.

vincent brutel
Bert Ewalds

Re: IMPORT ITALIE

Unread post by Bert Ewalds »

Vincent,

Ik weet het niet precies, maar met onderstaande gegevens moet het lukken

Als je in Italie een auto koopt, moet hij ambtelijk worden overgeschreven, ik dacht dat dat gebeurt door een zgn "notario", een italiaanse verkoper weet dat.
Die procedure duurt naar het schijnt enkele dagen.

Volgende stap is zorgen dat je verzekerd bent, dat is moeilijk, want de meeste verzekeringen accepteren niet dat de nationaliteit van de auto en de bestuurder niet hetzelfde zijn
Neem contact op met de KNAC, en regel een klassieker verzekering, zij verzekeren een klassieker op chassisnr en Buitenlands kenteken.
070-3855558

Met wat aandringen doet Delta Lloyd het ook, tenminste mij is het gelukt vanaf de zweedse grens naar Nederland

Dan stap je in de auto, en rijdt naar huis, niets aan de hand, totdat je de Nederlandse grens passeert
Vanaf dat moment ben je strafbaar omdat je als nederlander in Nederland niet met een buitenlands kenteken mag rijden.
Tip: zorg dat je een verzekeringsbewijs hebt, blijf op hoofdwegen en waag het er op
(ik ben aabgehouden, maar mocht na wat soebatten doorrijden)

Eenmaal thuis moet de auto RDW gekeurd worden en ingevoerd
Dat kan op dezelfde dag, de belastingdiesnt heeft daar een brochure voor
Maar dat kan je bekijken als je auto thuis staat.

Bert
Laszlo Mogyorossy

Unread post by Laszlo Mogyorossy »

Beste Vincent,

Als de auto eenmaal in Nederland is wordt het eenvoudiger.
Je vraagt een kentekenkeuring aan bij de RDW (0900-0739) .
De keuringsplaats wordt bepaald aan de hand van je postcode.
Voor de rit er naar toe en terug krijg je automatisch een eendagskentekenbewijs
en mag je zelf de platen maken, erg creatief werk, en zorg ervoor dat ze watervast zijn.
Verzekeren: moet je weer zelf voor zorgen.
De kosten voor de keuring zijn ca f 225,- en,later, een stel nummerplaten.
Op het keuringsstation is ook een douanekantoor, waar je de invoerrechten kunt voldoen, niet kontant, wel pinnen.
Als de auto ouder is dan 25 jaar wordt het nul-tarief, (maar dit moet dus de douane bepalen) en ben je ook geen verwijderings bijdrage (f 100,-) verschuldigd.
Zorg ervoor dat de auto in orde is, herkeuring kost weer extra.
Als je zelf niet erg technisch bent, laat dan een fiktieve APK-keuring door een goede garage uitvoeren.

Normaal gesproken heb je het kenteken-bewijs met 1-2 weken in huis.

Succes, Laszlo (Fehac)
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Zoals Bert zegt kan het naar NL rijden een probleem zijn.
Sinds de aanslagen van de rode brigades zijn er in Italie strenge regels van kracht mbt de nummerplaten. De verkoper moet die inleveren ter vernietiging als hij een auto aan jou verkoopt. Je kunt er dus niet mee rijden.

Volgens het verdrag van Schengen is er vrij verkeer van mensen en goederen binnen de EG. Als ik van jou een auto in NL koop, rijd ik binnen een kwartier legaal rond met de auto op mijn naam. Dat is niet zo, wanneer ik een auto koop van een Italiaan in Italie. De Nederlandse overheid is ernstige in gebreke gebleven inzake regelingen mbt het kopen van een auto in bijv. Italie.
Dat is m.i. dan vooral het probleem van de overheid en niet van ons.

Je kunt proberen de originele platen te lenen voor een paar weken. Stuur ze per DHL of UPS terug. De post in Italie werkt anders dan bij ons en some helemaal niet.

Als dat niet lukt, dan neem je de platen van een van je andere auto's mee. Desnoods laat je een extra set maken. Tevens laat je hier maken duplicaten van de Italiaanse platen. NATO platen zijn ook wit op zwart en de letters/cijfers van een motorfietsplaat passen prima voor het kleine plaatje voor, dus dat moet lukken

Schroef in Italie de nederlandse platen erop. Rijdt door CH en dan via Basel, Mulhouse, Tann, Epinal, Nancy, Metz, Luxembourg, Brussel, Antwerpen naar NL. Net voor de NL grens schroef je de copie Italiaanse platen erop.
Een nederlandse smeris heeft geen notie van de exacte vereisten voor een Italiaanse plaat. Het lijkt me ook dat de Italiaanse wet niet verder strekt dan de Italiaanse grens. Het nummer is in ieder geval correct en je kunt worden achterhaald als je je niet als een Lancista gedraagt.

In CH en Belgie is het gebruikelijk dat men dezelfde platen voor meerdere auto's gebruikt. Iedere agent zal dus je verhaal begrijpen mocht je aangehouden worden. In F en D weet ik het niet. Ik gok in ieder geval op F en niet op D.

Uiteraard MOET je de auto op chassisnr verzekeren. Ik vind het misdadig om onverzekerd rond te rijden. De creativiteit met de platen is enkel omdat de overheid haar werk niet naar behoren doet.

Overigens, het is naar mijn idee een economisch misdrijf als je als nederlands belastingplichtige rond rijdt in een auto waarover in NL geen belasting is betaald. Afgezien van het feit dat zulks geheel te wijten is aan nalatigheid van de overheid zelf, is er over een auto die ouder is dan 25 jaar (en dat zijn alle Fulvia's) geen belasting en zelfs geen wegenbelasting verschuldigd. Dus van een economisch misdrijf kan geen sprake zijn.

Dan krijg je te maken met de RDW. De keuringsambtenaren zijn ambtenaren en niet in staat om een auto te keuren. Het ontbreekt ze aan kennis, inzicht en apparatuur. Verder zijn ze debiel en kunnen ze niet lezen (of niet schrijven).

Voorbeelden:
- om de bovenste fusee te keuren, moet het gewicht van de auto van de bovenste fusee worden gehaald. Dat doen ze niet. Ik vind frequent een speling van meer dan 10mm op de bovenste fusees van eerste serie Fulvia's terwijl speling tot 1mm acceptabel is. Die test moet je zelf dus doen.

- ze hebben niet de apparatuur om de stevigheid van de dorpels, subframebevestigingen en subframe the beoordelen. Zelfs de simpele test met gas erop / gas eraf terwijl men de vinger op de spleet tussen stuur en stuurkolom houdt doen ze niet.

- ze hebben geen kleurcoordinaten meter. Bij een Fulvia coupe ziet her oranje deel van de achterlichten een beetje vaag uit. Dat is origineel zo. Niks mis met de kleur. Echter de "keuringsambtenaar" zal gauw zeggen dat het licht wit doorschijnt. Jawel. Da's verder de moeite van een discussie niet waard. Met oranje glasverf het lampje oranje verven, NIET de lens. Er zijn ook oranje lampjes, maar de pinnetjes daarvan zitten niet op 180 graden, dus daar mol je de fitting mee.

- personenauto's moeten een binnenspiegel en een linker buitenspiegel hebben, die van binnen uit verstelbaar moet zijn. Dat is bij de S2 en S3 het geval. Echter, bij de eerste serie zit er een zeer fraaie vaste buitenspiegel op het spatbord, die niet van binnenuit verstelbaar is. Oei! Maar we lezen verder en dan staat er in APK 5.2.45 lid 3 gelukkig "Deze eis geldt niet voor personenauto's die voor 1 januari 1975 in gebruik zijn genomen." Dat is mooi, denk je dan, want het is immers een fraaie en prima functionerende spiegel. De Lancia ontwerpers maakten dan wel eens een foutje, maar zo achterlijk als de RDW waren ze niet.
Dat is geregeld dus. Mis! Er staat verder in lid 3 "De spiegels van deze voertuigen moeten, na door een duw te zijn omgeklapt, zonder verstelling in de oorspronkelijke stand terug kunnen klappen."
Dat is niet van toepassing zeg je dan. De spiegels zijn immers niet omklapbaar.
Helaas pindakaas. Volgens de "keuringsambtenaar" staat daar "De spiegels moeten omklapbaar zijn"
Nou moeder, dat staat er niet. Het staat er niet voor spiegels die van binnenuit verstelbaar zijn en het staat er niet voor spiegels die niet van binnen uit verstelbaar zijn.
Nu kan de gemiddelde nederlander als hij van de lagere school komt schijven "De spiegels moeten omklapbaar zijn". Dus als dat er niet staat, kan of degene die de regels heeft opgesteld niet schrijven of de "keuringsambtenaar" kan niet lezen. Ik gok op het laatste.
Er is overigens sinds een paar maanden de mogelijkheid om vrijstelling van APK 5.2.45 3 te krijgen op grond van originaliteit. Dan moet je aantonen dat dat type spiegel origineel werd gemonteerd.

- als men vermoedt dat er aan de auto gelast is, kan het gebeuren dat je de bitac of andere beschermlagen eraf moet krabben. Het is niet verboden om bitac op de auto te hebben, Dus dit is curieus. Dus mijn advies is om een schriftelijke opdracht te vragen en dan de uren te declareren. Immers, je betaalt de RDW voor de keuring, Je mag dus eisen dat zij dat doen en goed doen. Je betaalt tenslotte niet met vals geld.
Iedere tandarts heeft rontgen apparatuur. De RDW heeft dat niet. Ook al krab je een deel af, dan nog kunnen ze niet garanderen dat de auto goed is. Het kan dus gebeuren dat een rotte auto wordt goedgekeurd. De RDW geeft dan een ondertekend papier af waarop staat dat de auto aan de APK eisen voldoet. Je denkt dus dat je een veilige auto hebt, terwijl die dat niet is. Dit is m.i. misdadig gedrag van de RDW. Bedrog en volksverlakkerij is het in ieder geval.

We hebben kennelijk met z'n allen gewild dat auto's jaarlijks op veiligheid etc worden gekeurd. Prima. Je mag van de overheid eisen dat ze je auto perfect keuren met goede apparatuur als concrete gereedschappen en goede regels als abstracte gereedschappen. Bij de RDW kost een keuring dik meer dan een APK keuring elders. Je mag daar dus zeker eisen dat het goed gedaan wordt.

Zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Ik hoor het wel als er een probleem is.
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Huib,
Niet zo negatief!, je maakt de mensen bang.
Ik heb een Flavia uit zweden gehaald en een Flaminia uit Canada
Allebei door de RDW gegaan en geen centje pijn!
Allebei de keren was de keurmeester veel meer enthousiast over een mooie klassieker dan dat hij moeilijk ging doen.
Bij de Flaminia deed een koplamp het niet en ik kreeg van de keurmester een universeelmeter een scotch klemmetje en een end draad met het advies de zaak even van rechts naar links door te verbinden zodat hij hem alsnog goed kon keuren
Verder is het natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid dat je er voor zorgt dat je klassieker veilig is, je kan niet verwachten dat een keurmeester van pakweg 35 jaar weet hoe een Flavia of Fulvia in elkaar steekt.

Voor Zweden gelden voor de nummerplaten dezelfde regels als italie
Ik heb ze gewoon geleend en teruggestuurd, geen probleem

Het spiegeltjes probleem los je uiterst eenvoudig op, het probllem komt nl bij elke APK terug
Bij Anglo Parts in Veenendaal (engelse klassiekeronderdelen) koop je voor pakweg
fl 50 een zgn "quarterlight" spiegel , dat is een spiegeltje dat op het tochtraampje past en daarmee vanaf de bestuurdersplaats (je mag het raam opendraaien)
verstelbaar is

Ik schroef het voor elke keuring om van MG naar Flavia, naar Flaminia een werkje van 1 minuut en heb daarom nooit een probleem.
Ook bij trips naar het buitenland heb ik hem altijd op de auto, want die regel is er niets voor niets, spatbord spiegels zijn ondingen, vooral als ze ontsteld raken tijdens een lange reis

Overigens
Als je haast hebt, moet je bij de RDW bij de keuring een spoedregeling aanvragen
Je hebt je kenteken dan binnen 5 dagen in huis, bij mij allebei de keren 2dagen
kost wel fl 250,- extra

Verder
De postcode bepaalt inderdaad je keuringsstation, maar als de wachttijd te lang is, gewoon vriendelijk doen tegen de telefoniste en vragen of ze naar andere stations kijkt, voor mij zocht ze er 5 verschillende op zodat ik de kortste termijn kon uitzoeken (was nog wel 5 weken hoor, maar toch)

Bert
jan freie

Unread post by jan freie »

Ook mijn ervaring met de RDW was positief. Ik had een ectra spiegeltje geklemd op de deur (naast de bestaande spregel op het spatbord) maar er is zelfs niet naar gekeken..
Voor de rest was de keurmeester een en al lof voor de Fulvia en ik mocht zelf kiezen wat voor kleur er op het kenteken kwam (blauw of groen, terwijk het er precies tussen in zit)
Toen de sierpijp op de uitlaat erafviel bij de CO-meting mocht ik kosten declareren voor reparatie!

En inderdaad: nagemaakte Italiaans kentekenplaten voorkomen vragen van de Nederlandse politie.

Jan Freie
Huib Geurink

Over de RDW

Unread post by Huib Geurink »

Bert,

Een wat late reactie, maar allez.

Je moet de feiten zien zoals ze zijn.

Ik heb in de laatste 5 jaar toch wel een auto of 15 geimporteerd uit Belgie, Duitsland, Italie en Zwitserland. Die zijn allemaal door de RDW keuring gekomen. Een aantal in een keer en een aantal met een herkeuring. Ik ben daar nogal pragmatisch in. Ik ga naar de keuring en dan moeten zij maar zeggen wat er niet goed aan is. Daar zitten ze voor. Daar betaal ik voor.

Met de Appia ben ik trouwens zo vanuit Zwitserland naar de keuring gereden. De auto was binnnen 5 minuten goed gekeurd. Zou zo in het Guiness book of records kunnen.
Viel me mee trouwens. Niet dat de auto niet in orde was maar een Appia heeft geen stuurkogels. Daar voorziet de APK niet in. Daar staat dat stuurkogels een speling mogen hebben van zussemezo. Naar analogie met het buitenspiegel verhaal zou je verwachten, dat de keuringsambtenaar dat zou lezen als "Iedere auto moet stuurkogels hebben"
Verder lijkt het alsof de Appia geen schokbrekers voor heeft. Idem.
De sliding pillar lekt principieel olie. Dat hoort zo anders is het niet goed. Ik hoor zat verhalen van mensen met Appia's die daarover moeilijkheden hebben met de keuringsambtenaar.

De leeftijd van de keuringsambtenaar heeft er niets mee te maken. Hij is bekwaam of hij is niet bekwaam.Hij krijgt een aantal concrete gereedschappen in handen als schroevedraaiers, meetapparaten en schuifplaten plus een aantal abstracte gereedschappen als de APK eisen. Hij dient de auto daarmee te keuren. Mijn eerste baas (lang geleden) zei altijd: "Een goed timmerman met slecht gereedschap maakt altijd een betere kast dan een slechte timmerman met goed gereedschap"
Bij de RDW zijn het allemaal slechte timmerlieden met slecht gereedschap.
Ook politieagenten krijgen concrete gereedschappen mee zoals een pistool. Daarvan wordt ook onafhankelijk van hun leeftijd verwacht dat ze daar verantwoord mee omspringen. Zo niet, dan zal hij daarvoor zwaar gestraft worden.
Zou een RDW keurmeester dan wel afhankelijk van zijn leeftijd onoordeelkundig mogen omgaan met zijn gereedschappen?
Ik denk van niet. Als hij niet bekwaam blijkt om een auto op veiligheid te keuren, vind ik dat hem zonder pardon poging tot doodslag ten laste moet worden gelegd.
Van een aantal punten ter zake van de keuring van een Fulvia heb ik ze al medegedeeld hoe ze dat correct dienen te doen. Indien blijkt dat ze doorgaan met incorrect keuren is er zelfs sprake van poging tot moord met voorbedachte rade. Als dat niet zo zo zijn, wat is dan het nut van een veiligheidskeuring? Het wordt dan gedegradeerd tot bezigheidstherapie. Nou ja, laat dat therapie er maar af, want ik heb geen hoop dat ze het ooit beter zullen doen.

Ik heb een aantal wat jij quarterlight spiegels noemt. Inderdaad handige dingen voor een aantal auto's. Echter, de vroege Fulvia coupe's hebben geen lijst om het kleine ruitje voor. Je zou de spiegel dus op het glas moeten klemmen. Dat durf ik niet. Maar let op. Je gaat voorbij aan het punt dat de Matador spiegel van de Fulvia coupe juist het probleem van het versteld raken oplost op de meest efficiente wijze die er maar is. Als je de schroef die je moet losdraaien om te verstellen, weer vast draait is het een vaste spiegel. Al vliegt er een kudde olifanten tegenaan, hij blijft perfect afgesteld.
Ik heb met een coupe met een Matador spiegel de rijvaardigheidscursus op Lelystad gevolgd. Een van de punten tijdens de les is het juist op elkaar afstemmen van binnen en buitenspiegel. Aanvankelijk keek de instructeur wat meewarig naar de buitenspiegel. Ik heb hem achter het stuur laten plaatsnemen. Hij was aangenaam verrast en gaf onmiddellijk toe dat het totale blikveld van binnen en buitenspiegel beter was dan bij de moderne spiegels zonder dat er een dode hoek is.
Ook mijn vrouw heeft liever de buitenspiegel van de S1 Fulvia coupe, dan die van haar Y10 (die beide maar een beetje slap naar beneden hangen en toch goed gekeurd worden. De spiegels van mijn beide S1 coupes staan na 34 jaar nog perfect in de juiste positie, maar worden afgekeurd.)
Wie is de RDW dan wel als ze zonder de spiegel op functionaliteit te beoordelen deze afkeuren op grond van het feit dat ie niet inklapbaar is terwijl er niet eens staat dat de spiegel inklapbaar moet zijn.

De wachttijden zij inderdaad vrij lang. Organisatorisch is de RDW een ramp. Slechter kan niet. Ik zou zelfs niet eens meer van organisatie willen spreken. Het is erger dan anarchie. Ik kan daar een website mee vullen en doe dat misschien nog wel eens. Ik ben thans zelfs van mening dat medewerkers van de RDW maar zelf juridisch moeten worden aangepakt. Er is bij de RDW werkelijk niemand die verantwoordelijkheid neemt.

Hier in Rijen is de wachttijd 2 weken. Met m'n stomme kop ga ik dus steeds daar naar toe. Nog vrijwel om de hoek ook, lekker makkelijk. Waarom is de wachttijd daar twee weken? Dat zal ik je vertellen. De mensen die auto's bij de RDW laten keuren zijn voor een groot deel steeds dezelfde. Men heeft intussen door dat de RDW in Rijen nog het meest onbekwaam is van allemaal en maar een beetje willekeurig aanrotzooit. Zelfs mensen uit Rijen en Gilze zelf gaan naar Veldhoven of Roosendaal.

Trouwens je hebt er gewoon recht op de lijst met keurstations. Laat je niet van de wijs brengen. Jij bepaalt waar je je auto laat keuren. Wonder boven wonder zijn de randdebielen erin geslaagd een postcode programmaatje op hun computer te installeren. Hun kennende kan ik me voorstellen dat ze daar apetrots op zijn en jouw daar dan ook zo veel mogelijk willen pesten. Zal nog wel even duren voordat ze erachter komen, dat je gewoon via het internet moet kunnen zien waar de keurstations zijn en wat de wachttijden zijn.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”