waterzak

Discussie en vraagbaak over Delta, Delta Integrale en Prisma
jeff

waterzak

Unread post by jeff »

Weet er iemand waarvoor die waterzak in de koffer van men evo 1 dient? extra koeling ofzo? zit een buis aan maar kan niet zien naar wie die loopt en in de handleiding vind ik er ook niets van terug....

groetjes Jeff
Bart Verbeek

Re: waterzak

Unread post by Bart Verbeek »

Dient die waterzak niet om extra peekaas boven te toveren?
Maar het hoe en waarom? Goeie vraag.
francis

Unread post by francis »

De waterzak geeft extra waterkoeling aan je intercooler. Alvorens de lucht van de turbo naar de gasklep gaat wordt de lucht zoveel mogelijk gekoeld. Immers koude lucht=veel zuurstof, veel zuurstof = veel rendenment = meer vermogen. In de racerij doen ze zelfs water met ijsblokjes in de waterzak.
Gebruik dus je waterzak ...
Sjoerd

Unread post by Sjoerd »

Deze zak zat er inderdaad in om waterkoeling van de intercooler mogelijk te maken ; te homolegere in de rally auto's. Std is deze zak niet aangesloten. Schema's hiervoor zijn te vinden op de het delphi evoforum.
yvo van der meulen

Unread post by yvo van der meulen »

Klopt,

Als je goed kijkt kun je de nozzles zien zitten onderin de voorbumper, deze sprayed water op de voorkant van de intercooler, zodat je (nog) koudere lucht krijgt. Er kan meer koudere lucht in een bepaald volume dan warme lucht, hierdoor krijg je meer uitzetting bij ontbranding: dus meer kracht.
Er schijnt ergens in het motorruim een zekering geplaatst te kunnen worden waarna hij het doet. Echter heb ik ook wel eens gehoord dat ie dan wel erg veel vermogen geeft. (extra slijtage). Ik heb hem nog niet geprobeert. Bij mij is de intercooler verder naar achter geplaatst en totaal handgemaakt van alu, zonder slangen, om een betere lucht-flow te krijgen, Ik weet niet of de nozzles deze afstand ook kunnen overbruggen.
In de mist rijd je ook altijd harder, jammer alleen dat de weersomstandigheden het dan niet toelaten.
Ik heb nog een rode schakelaar in de midden console zitten, met 1 en 0 erop, naast de elektrische raam-switch, weet iemand of dat ook met de waterzak te maken heeft? Er gebeurt weinig (lees:niks) als ik hem in of uitschakel.

groeten Yvo.
Post Reply

Return to “NL70 Delta, Integrale, Prisma”