Wie weet waar de vacuumpomp op de nokkenas voor dient?

Discussie en vraagbaak over Delta, Delta Integrale en Prisma
Dik Verduijn

Wie weet waar de vacuumpomp op de nokkenas voor dient?

Unread post by Dik Verduijn »

Vacuumpomp op de nokkenas van de Lancia Delta 1.9 TD lekte olie wegens een losse schroef. Schroef vervangen en lekage is gestopt. Toch ben ik benieuwd waar deze pomp voor dient en wat er gebeurt als deze er mee stopt.

Mvg,

Dik Verduijn
dj

Re: Wie weet waar de vacuumpomp op de nokkenas voor dient?

Unread post by dj »

trek de slang er maar eens af,dan merk je het wel....
Dik Verduijn

Dat ga ik dus niet doen. Trouwens, tijdens de olie lekkage heeft die het dus niet goed gedaan, ik heb verder weinig verschil gemerkt.
Even serieus, is dit een ontluchting van de kleppendeksel, of wordt hiermee de remmen bekrachtigd. En waarom zit ie dan aan de nokkenas vast en niet bijvoorbeeld via de multieriem of op de krukkenas.

Dik
dj

Unread post by dj »

is voor de rembekrachtiging.de nokkenas heeft bij de 1.9 motor nogal de neiging om uit te lopen,en dan neemt de nokkenas de pomp niet meer mee.maar dat merk je vanzelf!!

hij zit aan de nokkenas vast omdat het bij de riemen al drtuk genoeg is met poelies denk ik.

succes!
Dik Verduijn

Wat bedoel je met "uit te lopen"?
Dik
dj

Unread post by dj »

de spiebaan in de nokkenas ,welke de vacuumpomp aandrijft,wil nog wel eens ruim worden en dan moet er een nieuwe nokkenas in.of oplassen,dat kan ook.
jos

Unread post by jos »

De motor zelf produceerd niet genoeg onderdruk voor een goede werking van de rembekrachter.Autofabrikanten plaatsen daarom dus een vacuumpomp en deze moet aangedreven worden.Soms ook electrisch uitgevoerd.
David

Unread post by David »

wat gebeurd er mocht die Uitgelopen zijn en wat heeft dit voor invloed op het remvermogen,
moet ik dan denken aan hard pompen of geen remmen meer ? .
Post Reply

Return to “NL70 Delta, Integrale, Prisma”