turbo defekt integrale 16v?

Discussie en vraagbaak over Delta, Delta Integrale en Prisma
jamie

turbo defekt integrale 16v?

Unread post by jamie »

ik heb onlangs een integrale 16v gekocht,

nu hoor ik vanaf zo'n 3000 toeren een raar schavend geluid via mijn luchtfilter naar buiten komen. kan dit duiden op een kapotte turbo of kan dit wat anders zijn. er zit een open luchtfilter gemonteerd op dit moment. de turbodruk wordt max zo'n 0,65 bar. ik hoop dat iemand mij kan helpen
SJoerd

Re: turbo defekt integrale 16v?

Unread post by SJoerd »

Demonteer de aanzuigbuis van de turbo en voel aan het asje van de compressor hoeveel speling hierop zit. Als hier veel speling opzit en niet meer lekker rond kan draaien in de uiterste standen is de turbo inderdaad de boosdoener.

0,65 bar boost is de basis druk. het zou ook kunnen betekenen dat je overboost / drukreglaar niet werkt.

Sjoerd
ronald

Unread post by ronald »

de afblaas klep zit dan dicht is een zwart potje zit tussen de turbo slangen daar zit een klepje in als die vast zit kan de turbo druk niet weg en de druk moet toch ergens naar toe en gooit het uit de lucht filter klopt is een heel apart geluid ik zou zeggen koop een andere dump valve en het probleem is op gelost ik heb zelf een delta turbo nova ik heb het zelfde gehad zo snel de turbo werkte en gas los liet een heel apartgeluid hij blaasde af via mijn k&n andere afblaasklep en klaar was kees als de turbo slecht is dan trek hij niet meer vaak is het probleem met de turbo olie kering als een turbo slecht is begint hij vaak olie te verbruiken ik denk dat het de afblaas klep is groetjes
mouthaan r

Unread post by mouthaan r »

gezien je een open luchtfilter hebt gemonteerd, kan het inderdaad kloppen de je de turbo
hoort opspoolen, je geeft alleen niet aan of je dit bv. met volgas hoort.
verder is idd. de 0.65 bar druk te weinig als volledige druk, bij volgas zou je toch wel minstens
rond de bar uit moeten komen, niet constant, maar hij zou het wel minstens moeten halen.
SJoerd

Unread post by SJoerd »

Als deze dumpvalve kapot is hoor je bij gas los meer het geluid van een uil. ;-)
Geert

Unread post by Geert »

Van een mooie UIL !?!?!?!
jamie

Unread post by jamie »

ik heb alles losgehad en schoongemaakt. hij werkt nu perfect. ik hoor hem nu ook fluiten en dat hoorde ik eerst niet. ben blij met de tips van jullie want ik had hem zo weggebracht om te laten maken.

nu nog even wat kleine dingen en dan kan ik er eindelijk een keer mee rijden.
Sinaro

Unread post by Sinaro »

Ja uw turbo is kapot. Met mijn 1.6 H turbo's heb ik het ook gehad, ze geven dan max 0.6 bar. Bij turbo's hoet ben je het goedkoopste vanaf denk ik. Ze geven je een ruilturbo die gereviseerd is. Eeen nieuwe is zeer duur en niet beter. Je kan mss wel opteren om een zwaardere turbo te installeren.

Sinaro
Post Reply

Return to “NL70 Delta, Integrale, Prisma”