koelvloeistof zeer snel op

Discussie en vraagbaak over Delta, Delta Integrale en Prisma
Yunis

koelvloeistof zeer snel op

Unread post by Yunis »

Dag,

Sinds 2 maanden moet ik elke maand ongeveer 4 liter koelvloeistof bijvullen. Denk dat er een gat in mijn radiator zit, maar hoe kan ik dit nagaan? Suggesties en/of oplossingen, behalve een nieuwe radiator?
remco

Re: koelvloeistof zeer snel op

Unread post by remco »

Als je radiateur lek is, lekt deze meestal koelvloeistof zou je toch moeten kunnen zien, ook wanneer
het een slang is o.i.d. Zou eventueel de koppakking kunnen zijn, kijk even onder de olievuldop op
de aanwezigheid van "mayonaise". Zo ja waarschijnlijk koppakking.
Erwin

Unread post by Erwin »

Hey yunis heb dr nie veel verstand van maar heb het zelfde ze hebben mij geadviseerd om alumaseal ge gaan gebruiken kun je kopen bij elke auto-onderdelen zaak en als je via google zoekt kun je handlijding vinden. check ook even of je kachel radiator lek is!
sander

Unread post by sander »

nou dit is niet zo moeilijk:
zet druk op het systeem door middel van de koelvloeistof dop te verwijderen en daar een fietspomp of zoiets op aan te sluiten met een doek of iets dergelijks eromheen, pomp een hoop druk op je systeem, lekt het ergens, kun je zien waar, lekt het niet, kijk dan idd in je olie of je "slutch" ziet, dit is een emulsie van water en olie en dat wil nogal eens duiden op een lekke koppakking.
succes,

sander
Yunis

Unread post by Yunis »

Ik heb gekeken of er slutch/mayonaise aanwezig is, maar dat is niet het geval. Er zal dan wel een lek zijn in de radiateur of in een leiding. De klimatcontrol werkt ook niet goed meer, wel verwarmen, maar niet koelen. Ik zag wel dat er een leiding loszat, maar waar die hoort? Waar moet ik kijken om de oorzaak te kunnen vinden, behalve in de yellow pages?
mouthaan

Unread post by mouthaan »

leiding los? zou er niet meer mee rijden eigenlijk, en eerst uitzoeken waar die vandaan komt.
anders ligt dadelijk wel de koppakking er uit, of erger.
Klimatcontrol staat volgens mij los van het koelvloeistofcircuit en is dus een verhaal apart.
Laat er iemand naar kijken die wat meer ervaring mee heeft, anders moet je gewoon alles
nalopen.

Unread post by »

Hi all,

Ik heb het zelfde probleem met de koelvloeistof (dus was erg blij met deze thread ;-) ), maar bij mij zie ik wel die "mayonaise" bij de olie-dop.... dus waarschijnlijk de koppakking...

Hebben jullie enig idee wat de kosten van vervanging zullen zijn? (voor een Delta 1.6 uit '96)??
Hillie

Unread post by Hillie »

hoi,

bij ons is ook de koelvloeistof heel snel op. wij denken aan een lek. over de temperatuur heb ik het volgende te zeggen: wij hebben hetzelfde probleem sinds een jaartje met onze fiat panda uit 1992. die gaat als de verwarming aanstaat en je rijdt harder dan 80 km/u koude lucht blazen ipv warme. korte tijd nadat dit elke keer gebeurde, ging ook het koelvloeistoflampje branden en bleek dat het iets met de radiateur te maken had. ik kn je niet zeggen hoe je het op moet lossen, want onze auto legde vlak daarna het loodje.

groetjes
mouthaan r

Unread post by mouthaan r »

Ben bang dat voor pe en hillie dat inderdaad de kop eraf moet, zou niet durven zeggen wat het
gaat kosten wanneer dit gedaan zou moeten worden, schrik er niet van in ieder geval.
Bij de fiat panda is het ook idd mogelijk dat er zich ergens anders een lek bevind, als de wagen
nog prima loopt en er geen stoom uit de uitlaat komt wanneer de wagen goed warm is(behalve in de winter) zou het gewoon een lek kunnen zijn. Wanneer de kachel koude lucht gaat geven wil dit
zeggen dat er een flinke luchtbel in het systeem zit, dan er zeker niet meer mee verder rijden, want dan is de kans op een lekke koppakking groot. Het koelsysteem kan dan namelijk stil komen te staan en stroomt er geen koelvloeistof meer door de kop. Nog vragen, mag altijd even mailen.

Mvrgr. mouthaan r
Post Reply

Return to “NL70 Delta, Integrale, Prisma”