Hallo,lancia-liefhebbers,
sedert kort ben ook ik de trotse bezitter van een delta 1.6,maar ik heb een probleempje:
Als er met koude motor van 3e naar 2e wordt geschakeld gaat dit 9 op de 10 keer gepaard met gekraak en dit slechts éénmaal.
Heeft er iemand ervaring met soortgelijk probleem en wat is er eventueel aan te verhelpen.
Dank bij voorbaat in ieder geval.
krakende versnelling
Re: krakende versnelling
Dat zijn hoogstwaarschijnlijk de syncro-messen, die uw tandwielen in lijn moeten brengen. Het is bijna altijd bij de tweede versnelling, daar komt de grootste kracht op bij het optrekken (hier wordt het minste tijd genomen om te schakelen). ik heb dat ook voorgehad bij mijn Alfa 33, veel vermogen en wreed optrekken, dan krijg je zoiets.
Wat je hier kan aan doen? Weinig vrees ik, soms helpt zo'n additief wel een beetje, maar een definitieve oplossing is dat niet.
De vervanging van die syncro-messen is niet zo eenvoudig, wat inhoudt dat er veel werkuren inkruipen, wat dan weer voor een zware rekening zorgt...
Misschien heeft iemand nog zo een supertip van zijn grootvader ofzo, maar ik weet geen goedkope, degelijke oplossing hiervoor.
Guy
Wat je hier kan aan doen? Weinig vrees ik, soms helpt zo'n additief wel een beetje, maar een definitieve oplossing is dat niet.
De vervanging van die syncro-messen is niet zo eenvoudig, wat inhoudt dat er veel werkuren inkruipen, wat dan weer voor een zware rekening zorgt...
Misschien heeft iemand nog zo een supertip van zijn grootvader ofzo, maar ik weet geen goedkope, degelijke oplossing hiervoor.
Guy
Dank voor de snelle reactie-ik had amper gedaan met intypen-
Het zou inderdaad deze oorzaak kunnen zijn,maar ik vind het dan wel raar dat ie dat maar éénmaal doet en verder niet meer,het moet iets met koud en warm te maken hebben denk ik....Guy schreef:
>
> Dat zijn hoogstwaarschijnlijk de syncro-messen, die uw
> tandwielen in lijn moeten brengen. Het is bijna altijd bij de
> tweede versnelling, daar komt de grootste kracht op bij het
> optrekken (hier wordt het minste tijd genomen om te
> schakelen). ik heb dat ook voorgehad bij mijn Alfa 33, veel
> vermogen en wreed optrekken, dan krijg je zoiets.
>
> Wat je hier kan aan doen? Weinig vrees ik, soms helpt zo'n
> additief wel een beetje, maar een definitieve oplossing is
> dat niet.
>
> De vervanging van die syncro-messen is niet zo eenvoudig, wat
> inhoudt dat er veel werkuren inkruipen, wat dan weer voor een
> zware rekening zorgt...
> Misschien heeft iemand nog zo een supertip van zijn
> grootvader ofzo, maar ik weet geen goedkope, degelijke
> oplossing hiervoor.
>
> Guy
Het zou inderdaad deze oorzaak kunnen zijn,maar ik vind het dan wel raar dat ie dat maar éénmaal doet en verder niet meer,het moet iets met koud en warm te maken hebben denk ik....Guy schreef:
>
> Dat zijn hoogstwaarschijnlijk de syncro-messen, die uw
> tandwielen in lijn moeten brengen. Het is bijna altijd bij de
> tweede versnelling, daar komt de grootste kracht op bij het
> optrekken (hier wordt het minste tijd genomen om te
> schakelen). ik heb dat ook voorgehad bij mijn Alfa 33, veel
> vermogen en wreed optrekken, dan krijg je zoiets.
>
> Wat je hier kan aan doen? Weinig vrees ik, soms helpt zo'n
> additief wel een beetje, maar een definitieve oplossing is
> dat niet.
>
> De vervanging van die syncro-messen is niet zo eenvoudig, wat
> inhoudt dat er veel werkuren inkruipen, wat dan weer voor een
> zware rekening zorgt...
> Misschien heeft iemand nog zo een supertip van zijn
> grootvader ofzo, maar ik weet geen goedkope, degelijke
> oplossing hiervoor.
>
> Guy
Als de olie van de versnellingsbak nog koud is, doet ie het dan meer, of andersom? Dat kan te maken hebben met de viscositeit van de olie, deze verandert naargelang deze warmer wordt...
Mijn versnellingsbak schakelt ook rauw als ie koud is, als ie warm ie werkt ie prima.
Maar misschien weet er iemand nog wat meer, even afwachten...
Guy
Mijn versnellingsbak schakelt ook rauw als ie koud is, als ie warm ie werkt ie prima.
Maar misschien weet er iemand nog wat meer, even afwachten...
Guy
Hij doet het uitsluitend na een koudstart en dit slechts 1 maal en heel zelden 2 maal.éénmaal op bedrijfstemperatuur schakelt als ie een droom......rarara
Ik heb het zelfde van 1 naar 2, als ie ijskoud is.
Het viel me op dat het alleen voordoet als ik snel schakel. Zet hem eerst rustig in z'n vrij en dan in de volgende versnelling, dat helpt bij in zoverre dat ik er geen last meer van heb.
Je moet je je auto zowiezo even rustig warm rijden, dus is er ook tijd om even rustig "warm te schakelen"
gr
Bjorn
Het viel me op dat het alleen voordoet als ik snel schakel. Zet hem eerst rustig in z'n vrij en dan in de volgende versnelling, dat helpt bij in zoverre dat ik er geen last meer van heb.
Je moet je je auto zowiezo even rustig warm rijden, dus is er ook tijd om even rustig "warm te schakelen"
gr
Bjorn
beste mensen,
ik heb een lancia delta td uit 1997 en bij mij kraakt de versnelling ook maar dat komt doordat je met een te hoge toerental terugschakelt ben ik achtergekomen!
ik heb een lancia delta td uit 1997 en bij mij kraakt de versnelling ook maar dat komt doordat je met een te hoge toerental terugschakelt ben ik achtergekomen!
Beste lancia driver
IK heb zelf een Delta 2.0 hpe 95''
Met een zelfde probleem klevende cynchromese door koude olie zijn daar de oorzaak van
Een paar druppels teflon in de bakolie zou voor meer smeering moeten zorgen in de koude olie.
Het zal inderdaad wel te maken hebben met de viscositeit van de koude olie.
Ik schakel de eerste kilometers nu op het gemak en is er geen sprake van gekraak,het is effe zoeken maar het went.
Ik schakel de eerste kilometers nu op het gemak en is er geen sprake van gekraak,het is effe zoeken maar het went.
Ik zou geen teflon in de bak gaan gooien vrienden, het kan namelijk zo goed werken dat je synchromesh niet meer synchroniseerd. Teveel smering is nml. ook niet goed, daarom zit er bv. zoveel zwavel in bakolie (weleens geroken??).