Brandgevaar stuurkolomschakelaar

Discussie en vraagbaak over Delta, Delta Integrale en Prisma
HPEtd

Brandgevaar stuurkolomschakelaar

Unread post by HPEtd »

Een waarschuwing voor brandgevaar voor alle Delta's vanaf '93 en ik denk ook voor de Dedra's.
De laatste tijd schakelde het relais van de richtingaanwijzers regelmatig zeer snel zonder de schakelaar te bedienen. Als de schakelaar normaal bediend werd deden de richtingaanwijzers het normaal. Omdat dit niet altijd gebeurde ben ik hiermee doorgereden.
Vandaag stonden de richtingaanwijzers lang aan en na een tijdje kwam er rook (!) uit de stuurkolom. Ik heb de accu losgekoppeld zodat het roken stopte. Daarna heb ik de stuurkolomschakelaar geopend, en het centrale contact op de hendel voor de richtingaanwijzers (wordt met een veer op de print gedrukt) zat vast. Door het lange inschakelen en het slechte contact (overgangsweerstand) is het plastic eromheen gesmolten wat de rook veroorzaakte.
Dus een waarschuwing: als het richtingaanwijzer relais snel schakelt zonder dat je zelf de schakelaar bedient rij er dan niet mee door, maar vervang de schakelaar of zorg dat het contact vrij kan bewegen. De gevolgen als je niets doet laten zich raden.
Ate Stam

Re: Brandgevaar stuurkolomschakelaar

Unread post by Ate Stam »

Vreemd bericht, zou toch bij importeur en dealers bekend moeten zijn. Wat ik wel opmerkte bij mijn vorige (1996) en nu inmiddels ook mijn huidige HPE 1.6 (2000): af en toe een pingelend geluidje bij de eerste klikken van de clignoteur. Lijkt me niet gezond en de dealer heeft als "oplossing" het vervangen van de schakelaar. Bekend? Is dit de voorbode van het roken? Verder zeer gelukkig met een van de laatste Delta's. Ate
HPEtd

Re: Brandgevaar stuurkolomschakelaar

Unread post by HPEtd »

Inderdaad, het pingelende geluid heb ik ook gehoord en werd de laatste tijd steeds erger. Na reparatie heb ik het niet meer gehoord.
Post Reply

Return to “NL70 Delta, Integrale, Prisma”