lancia thema

Discussie en vraagbaak over Thema en Dedra
sem

lancia thema

Unread post by sem »

zijn er mensen die het verschil kennen tussen thema type 1 en 2 ik heb er een van 87 en een van 89 maar de motorblokken verschillen van elkaar waar zit dat verschil dan in en ik heb opgezocht dat die van 87 luchtgekoelde turbo moet hebben maar er zit wel een interkooler in de motorruimte is dit dan niet de originele turbo
Ronald

Re: lancia thema

Unread post by Ronald »

Ik neem aan dat het over 2 turbo's gaat? Type 1 is altijd een 8 klepper en ook deze turbo heeft een intercooler, dus die de opgewarmde lucht van de turbo afkoeld. Luchtgekoelde turbo's bestaan niet! Ze worden altijd gesmeerd en gekoeld door de motorolie. Latere type's hebben ook koelvloeistof koeling. Type 2 heeft meestal een 16V motor maar er zijn er ook met 8V. Simpeler zijn de koplampen: zitten de knipperlichten aan de zijkant van de koplampen dan is het een type 1, zitten ze onder de koplampen dan is het een 2 (of 3).
sem

Unread post by sem »

die van 89 heeft wel de knipperlichten onder de koplampen zitten maar nergens staat dat het een 16 klepper is en toch verschillen de motorblokken van elkaar die van 89 heeft de oliedop vooraan en die van 87 oliedop meer naar achteren. de kop lijkt dus verschillend. kan die kop van de 89 ook op de 87 geplaatst worden en de turbo is dat gwoon dezelfde turbo. Ik heb fotos gezien van 16 kleppers die hebben een vierkante zwarte kleppendeksel zegmaar een geheel dus.
rick

Unread post by rick »

Die 89'er achtklepper is waarschijnlijk het tussenmodel, een kat ertussen en iets minder pk's. Voor de rest fase 1 siertstrips en bumpers, maar wel de goede koplampen! Deurpanelen ook fase 1 inclusief radio- en asbak klepje. Enorme grote check lampjes op je dashboard.
Rudy thema turbo LX

Unread post by Rudy thema turbo LX »

Dat kan wel kloppen wat je zegt. Er zit ook verschil in het kleppendeksel van de 8 kleppers. De eerste typen hebben de vuldop aan de rechtervoorzijde en de laatste aan de linker achterzijde.

En een 16v heeft geen draai dop.
M.J. Evers

Unread post by M.J. Evers »

Het makkelijkst:
Tweede motor van de ie turbo heeft zwarte klepdeksels, de allereersten hadden een aluminium (kale) afwerking en waren " meer afgerond. Ik heb zelf het tussenmodel (zoals Rick het noemt); zwarte klepdeksels, maar geen katalysator. Met de komst van de katalysator gingen er maarliefs 15 pk's af! Van 165 naar 150 (wat de latere 16V ook gaf zonder turbo).
sem

Unread post by sem »

wat is dan het verschil tussen die twee achtkleppen motoren omdat de kleppendeksels anders van vorm zijn en is het onderderblok wel hetzelfde
Victor

Unread post by Victor »

Sem,

Volgens mij zijn ze allebei t zelfde. Die van 89 is eigenlijk gewoon een type 1 ondanks dat hij al de nieuwe voorlampen heeft, waardoor t een type 2 lijkt. De turbo is t zelfde, de intercooler ook, t blok ook.
T enige verschil is dat die van 1987 een 165 pk versie is zonder katalysator en die van 1989 1tje met orgineel 150pk met katalysator. Maar volgens de vorige eigenaar is die van 1989 ook wat getuned maar ik heb nooit gekeken wat er aan gedaan was. t zou kunnen dat ze daar de katalysator ook onderuit hebben gehaald.
T blok is in ieder geval gelijk ondanks dat t kleppendeksel anders is en de olievuldop daardoor op een andere plaats zit.
Maar ik neem aan dat je niet dat kleppendeksel van die 89-er wil overzetten tenzij je van rood houdt ;-)
Ronald

Unread post by Ronald »

https://info.apk.nl/ovi/oviinvoer.aspx

Klik hier even op en voer je kenteken in. Dan kun je precies zien wat voor auto het is. Heb je foto's van de auto's?
sem

Unread post by sem »

ja de fotos heb ik op lancia thema msn group staan

hee victor de kleur rood is er trouwens wel af te krijgen maar ook de kleppendeksel pakking is blijkbaar anders die van 89
als ik hem niet gemaakt krijg dan ga ik hem mischien voor de onderdelen gebruiken
aan die 87 moet het een en ander gebeuren van die kleine dingen aandrijfas rechts en hij zweet wat olie bij de kleppendeksel pakking en bij de kop of versnellings bak maar kan ik niet goed zien

maar rijd als de bliksem vooral zon turbo ervaring is lekker vraag me af hoe zon 16 klepper aanvoelt of een 9000 turbo die schijnt 330 nm bij 1800 toeren te hebben fenomenaal alleen die is wel wat zwaarder
Post Reply

Return to “NL60 Thema, Dedra”