Sportluchtfilter geplaatst

Discussie en vraagbaak over Thema en Dedra
Frank

Sportluchtfilter geplaatst

Unread post by Frank »

Sinds vanmiddag heb ook ik een sportluchtfilter gemonteerd. Je hoort 'm niet echt, tenminste niet in de auto, maar je hoort wel het gesis van de turbodruk die wordt teruggevoerd als je het gas loslaat.....leuk! Fijn was dat de universele adapter voor Bosch gewoon paste. Overigens heb ik de bevestiging van de kleppen voor overboost verplaatst om een mooiere en vlakkere aansluiting te krijgen. Zie hier:

Image
Image

Eén van de slangklemmen lijkt scheef te zitten, dit is ook zo.....Maar precies op dat punt zit een rubberen ring, zodat ie mooi aansluit (en afsluit). Ook heb ik de adapter -van een vierkante naar een ronde aansluiting- voorzien van een mooi randje kit; het zekere voor het onzekere!

Groeten van Frank
Ronald

Re: Sportluchtfilter geplaatst

Unread post by Ronald »

Mooi ding hoor! Hij hangt beter dan bij mijn auto, want daar hangt het filter net achter de intercooler en krijgt zo alleen maar warme lucht. Die rvs pijp, waar heb je die vandaan?
Frank

Unread post by Frank »

Ik heb alles gehaald bij ACS in Deurne. Dat is een automaterialenzaak waar ze ook tunen en alarmsystemen enzo inbouwen. Majah, dat is voor jou niet echt in de buurt. Maar bij de meeste automaterialenzaak zullen ze zulke stukken pijp wel hebben. Kost ook wel geld hoor, zoiets....dit stuk pijp hadden ze van een langere pijp van 40 euro afgezaagd. (totale kostenplaatje van filter + adapter + pijp + rubbers etc....69,95, voor dat geld hebben ze 'm er ook opgezet omdat ik lang had moeten wachten op die adapter...)

Maar bij Auto Italia waar ik vandaag was werd mij al verteld dat de diameter van die pijp wel wat groter had mogen zijn.....majah, je kunt niet alles hebben.

Overigens, dat leuke geluid (schijnbaar de turbo zelf) wat ik nu hoorde als ik van het gas afging, dat werd veroorzaakt door een kapotte decelleratieklep. (de standaard "dumpvalve") Heb ik meteen maar laten vervangen. Toch jammer....dat geluidje vond ik wel leuk eigenlijk. Klonk net als sommige rally-auto's ;-)

PS. Bij Auto Italia weten ze echt waar ze over praten, kan ik iedereen aanbevelen. En die Peter Nooijen is ook qua prijs de kwaadste niet :-) 40 euro voor ongeveer driekwartier proefrijden/doormeten/afstellen + (gebruikte) decelleratieklep die voor 52 euro in de prijslijst stond. Wel 2dehands, maar werkend dus...

http://www.autoitalia.biz/
Ronald

Unread post by Ronald »

Dat geluid wat je hoorde, was dat een soort (niet lachen) whoewhoewhoe geluid als je tijdens flink acceleren van het gas ging? Dat had mijn vorige ook en vond ik prachtig! Viel gewoon tegen dat die SW het niet deed.

Als ik klaar ben met de grote beurt aan de SW zal ik misschien ook maar eens een afspraak maken daar...
Frank

Unread post by Frank »

Haha! Ik wilde het geluid al niet "nadoen" maar inderdaad! Zo'n zachter wordend Kch-kch-kch-kch.....(mijn benadering...) was echt super! Maar is wel niet echt goed voor de turbo dus......Echt ontzettend "vervelend" (vloekwoorden worden gecensureerd....) dat dat weg is. De vraag is hoe je uit die turbo een beetje een sportief/apart geluid krijgt zonder meteen een dumpvalve/sportuilaat erop te zetten. Ik had ook gedacht dat die sportluchtfilter meer verschil zou maken, vooral als de turbo erin kwam....maar helaas pindakaas!
Frank

Unread post by Frank »

Ennuh...mocht je daar heengaan. Zeg dan ff dat je mij kent....kudos voor Frank! :-)
Ronald

Unread post by Ronald »

Wat was er nu precies kapot dan? Bij de SW hoor ik af en toe "whoe" bij lastwissel, dus als de wastegate open of dicht gaat. Heb je er een foto van?
Frank

Unread post by Frank »

Dit is 'm.....

Image
Image
Ronald

Unread post by Ronald »

Aha, daar miste bij de zwarte turbo het slangetje van, wat bovenopzit. Wist niet precies wat hij deed, is dus standaard blow off valve. Zit natuurlijk klepje in, en zonder drukslangetje bovenop vanuit het inlaatspruitstuk zal hij dus meer heen en weer wiebelen (het klepje). Deed hetzelfde als een aftermarket valve die sist, maar deze van mij maakte een ander geluid. Het geluid leek pas te komen toen ik er een open lucht filter opgezet had!
Frank

Unread post by Frank »

Dat had ik dus ook.....Pas nadat het open luchtfilter eropzat kwam het 'gebrek' aan het ligt.....Nogmaals....jammer van het geluidje wat weg is. Maar ik kan natuurlijk gewoon dat kleine slangetje eraf trekken. Toch? Of is dat niet echt aan te raden?
Post Reply

Return to “NL60 Thema, Dedra”