Aanlopende handrem

Discussie en vraagbaak over Thema en Dedra
Frank Martens

Aanlopende handrem

Unread post by Frank Martens »

Weet iemand hoe ik er voor kan zorgen dat (voor de APK van maandag..) de wielen mooi vrijlopen als de handrem eraf is? De handrem linksachter deed het eerst niet, dat heb ik gelukkig kunnen verhelpen, maar schijnbaar is het ook afkeur als ie er niet helemaal vanaf gaat zeg maar. Is dit af te stellen door bv. de stelschroef bij de handrem-pook losser te draaien?

Wederom hartelijk dank voor uw wijsheid.

Frank

PS. Dat interieur van die 8.32 vind ik zeker wel mooi. Je kunt zien dat er veel tijd (en misschien liefde...?) in is gestoken. Dan heb ik er al zeker respect voor. (Majah.....is ook nogal een verschil met mij versleten alcantara voorstoelen :(.....)
pol

Re: Aanlopende handrem

Unread post by pol »

Frank,

Vermoedelijk zijn de hefboompjes (of eigenlijk de asjes die door de hefboompjes bedient worden) op de achterremklauwen vast komen te zitten.
Gevolg is dat wanneer je de handramkabel optrekt en daarna ontspant, de hefboom niet helemaal terugkeert in zijn beginpositie. Ik heb dit al meermaals meegemaakt (rij al 10 jaar Thema's) en probeer dan eerst eens goed inspuiten met olie, en dan met een grote tang heen-en weer bewegen met de hefboom totdat die vanzelf terug in beginpositie komt.
Je moet daarvoor wel de remklauw van de schijf halen, anders kan je de hefboom niet ver genoeg bewegen, en de piston regelmatig terugduwen! anders valt die eruit.
Als dat niet lukt moet je da remklauw volledig uit elkaar halen (niet aan te raden) of vervangen.

Pol

PS: die 8.32 op ebay (bwaark! ieder zijn smaak natuurlijk). Een Thema is nu eenmaal geen Ferrari, zelfs al doet hij alsof.
Frank Martens

Unread post by Frank Martens »

Hè @!#$......Dat had ik dus al gedaan inderdaad, maar omdat de handrem helemaal niet pakte. Ik heb eigenlijk geen zin om dat nu weer te doen...zeker niet omdat dit aan allebei de kanten het geval is. Komt trouwens bij dat ie maandag naar de keuring gaat en 'de vriendin' er van 't weekend is. Haha.....If u catch my drift.

Toch bedankt.....zal nog 's kijken.

Frank
marc

Unread post by marc »

Steekt anders wel een ferrari in hoor.
pol

Unread post by pol »

Welja,

Alle respect voor de 8.32, het is juist de discretie die de auto zo uniek maakt.
Wanneer je er bij wijze van spreken in koeien van letters ferrari opzet heeft het geen stijl of klasse meer.

Maar zoals gezegd, over smaken valt niet te twisten maar iedereen mag zijn mening hebben.

Groeten,

Pol
Dick

Unread post by Dick »

Achterremklauwen zijn zwak punt bij Thema/Alfa 164,enigste beste remedie is vervangen.
Nieuw is erg duur&goed gebruikt moeilijk te vinden.
Andre

Unread post by Andre »

Monteer extra een trekveer van voldoende sterkte aan de hevel, werkt prima!

Andre
pol

Unread post by pol »

Ruil-remklauwen kosten maar dik 100€ als ik mij niet vergis.
Zijn het dezelfde op Alfa 164, dan is tweedehands misschien al iets makkelijker te vinden.

Pol
pol

Unread post by pol »

Hoe heb je dat praktisch verwezenlijkt? Waaran maak je dan de andere kant van de veer vast?

Pol
Ronald

Unread post by Ronald »

Zo'n extra veer is geen slecht idee want ik geloof dat nieuwe rem klauwen tegen de 250 euro p/st zitten!! Maar... Als het asje, omdat het roestig is, niet goed meer draait, heb je ook meer kans op lekkage langs de as...
Post Reply

Return to “NL60 Thema, Dedra”