Bevroren sloten bij minimale vorst

Discussie en vraagbaak over Thema en Dedra
Rene

Bevroren sloten bij minimale vorst

Unread post by Rene »

Als trouwe alfist ben ik nu overgestapt op lancia en merk ik direct een probleem van blijkbaar beide merken n.l: De portiervergrendeling zit bij het minste of geringste al vast. Ik rijd een dedra 2.0 uit 1993.
Wie kan mij tips geven om van dit irritante euvel af te komen?
Ook heb ik gemerkt dat de bagageruimte niet op slot gaat, kan natuurlijk een kapot slotje zijn, maar voordat ik dit ga vervangen, krijg ik graag nog enkele tips om eerst te checken.
Overigens is de dedra een echte superfijne auto, is stiller en fjiner rijdend dan mijn vorige auto, een alfa164-super uit 1995!!!

Ik hor van jullie....

Gr. Rene
Karin

Re: Bevroren sloten bij minimale vorst

Unread post by Karin »

Hoi, Renee

ik rij een Dedra 2.0 16V, en heb hetzelfde probleem met de sloten alles vriest telkens vast
en dan werkt de centrale vergrendeling niet meer.
De kofferbak krijg ik alleen open met het knopje in het handschoenenkastje.

Ik hoop samen met jou op antwoord.

Een oplossing heb ik helaas niet.

Groet, Karin
Johny V

Re: Bevroren sloten bij minimale vorst

Unread post by Johny V »

ik rijd met een Dedra TDS SW, heb hetzelfde probleem...
de sloten behandelde ik met een vochtverdrijver (spuitbus)
nadien was het beter, dwz: er ging tenminste één deur open :-)
Taboe is natuurlijk de wagen wassen, vooral carwash en handcarwash (teveel water).
er komt altijd water in de sloten en achter de velvijtlijst (horizontale deurstrip)
TIP: zet de zijdelingse blaasmonden van het dashboard op de voorste deuren gericht.

tevens nooit de handrem gebruiken bij vriesweer... zet de versnellingsbak in 2°.

by the way, het blijft maar vriezen, brrr.
nochtans van de automatische verwarming ben ik tevreden.

ciao,
Johny
Jos

Re: Bevroren sloten bij minimale vorst

Unread post by Jos »

Tja, toch wel een bekend verschijnsel. In de ouwe tijd toen ik nog Peugeot's reed, had ik er al bij alle modellen last van, en daarna bij mijn eerste Lancia (Thema) ook.
Van hetzelfde laken een pak bij de Lancia Dedra (bj.1995) die ik nu 3 jaar heb.

Bijna alle keren was het als volgt verholpen:
Flaconnetje deurslotontdooier uit de jaszak opdiepen en een straaltje in het slot(en) spuiten.
Een minuutje laten inwerken.

Maar bij de Thema moest ik een keer als volgt te werk gaan:
Portierbekledingen verwijderen.
Alle draaipunten in de slotblokken kennis laten maken met de oliespuit (olie bevriest niet en het verdrijft het aanwezige vocht). Ook de draaipunten en geleideblokjes van de bedieningsstangetjes aan de slotblokken onderwerpen aan de oliespuit.
Alle genoemde punten rijkelijk insmeren met vet (geen vaseline, want dat trekt vocht aan).

Enne....., een doodzonde waar je voor in de hel komt als je net als ik katholiek bent:
In een vorstperiode de auto wassen.
Lancia gek

Re: Bevroren sloten bij minimale vorst

Unread post by Lancia gek »

Ik had er ook last van en heb eerst met een vetoplosser het vet opgelost, daarna schoongemaakt en toen met een spray waar teflon in zit er in gespoten en daarna nooit meer problemen gehad. Het zelfde gedaan bij de achterklep slot/cilinder.

Werkt echt uitstekend. Oud vet is hard en kan beter bevriezen dan nieuw vet.
Post Reply

Return to “NL60 Thema, Dedra”