vervang ook Uw V-snaren op tijd !!!!!

Discussie en vraagbaak over Thema en Dedra
Classicpassion

vervang ook Uw V-snaren op tijd !!!!!

Unread post by Classicpassion »

Ik dacht dat ik op (auto)technisch gebied al heel wat had meegemaakt maar ook ik heb een geheeel nieuwe ervaring meegemaakt.

Rijdende op de rijksweg merkte ik dat mijn stuurbekrachtiging uitviel hetgeen gepaard ging met een lichte tik ter hoogte van het rechter binnenscherm.
V-snaar gebroken dacht ik, en nam me voor bij de volgende afslag even te kijken.
Binnen twee kilometer viel de motor echter uit en bleek bij het herstarten enorm te gieren.
Ik vreesde het ergste, namelijk een gebroken distributieriem en bleek na controle helaas min of meer gelijk te krijgen.
Wat was er gebeurd ? De geboken V-snaar van de stuurbekrachtiging bleek zich tussen de riem van de balansassen genestld te hebben endie op zijn beurt daardoor gebroken te hebben. restanten van deze riem zijn tussen distributieriem en tandwiel gekomen waardoor deze een tandje of vier versprong met alle gevolgen van dien tw een hele serie kromme kleppen.

Resultaat:een auto die economisch ruimschoots total loss is(schade: vele duizenden guldens) en dat voor een snaartje van nog geen tien euro !
Ter Uwer gerusstelling : ik zal de kop waarschijnlijk toch reviseren, maar zelfs als ik alles in eigen beheer doe zit ik, afgezien van de tijd toch al snel aan 500 Euro materiaalkosten.

Cock
www.classicpassion.nl
Jankees

Re: vervang ook Uw V-snaren op tijd !!!!!

Unread post by Jankees »

Ik herken dit verhaal een beetje.
Mijn Dedra uit 1990 liep niet meer zo geweldig, veel trillen e.d.
Na het deksel verwijderd te hebben die over de riem van de balansassen en distributieriem zat, bleek de riem van de balansassen gebroken te zijn en tegen de distributieriem aan te lopen. Deze was al voor de helft ingescheurd. Gelukkig was ik net op tijd en konden beide riemen (samen met diverse kerringen) tijdig vervangen worden en loopt ie nu weer als een zonnetje.
Post Reply

Return to “NL60 Thema, Dedra”