uitval boordcomputer, koplamp problemen en uitval km.teller

Discussie en vraagbaak over Lybra
Gwin

uitval boordcomputer, koplamp problemen en uitval km.teller

Unread post by Gwin »

Hi,
Ik heb een lybra uit '99; nadat laatst bij een beurt, de accu van de auto eruit is gehaald heb ik de volgende problemen aan mijn auto:
- boordcomputer geeft geen radio en cd weergave meer(radio en cd werken wel, ik zie alleen niet wat ie speelt)
- mijn koplampen doen raar; bij gewoon licht brandt juist 'groot licht' en andersom. Van alles geprobeerd, garage en anwb hebben ernaar gekeken, maar helaas geen oplossing. Nu heb ik groot licht uitgeschakeld om i.i.g. gewoon licht te hebben
- kilometer teller valt uit tijdens het rijden

Heeft iemand ervaring met een van bovenstaande problemen en mij hiermee helpen?

Gwin
J de Jager

Re: uitval boordcomputer, koplamp problemen en uitval km.teller

Unread post by J de Jager »

Kan de computer niet worden gereset? Plus en min verkeerd om?
Gwin

Unread post by Gwin »

Enig idee waar ik dit kan laten doen?
Lancia dealer in Den Haag kan de code niet ontdekken en ik heb het bij aanschaf niet gekregen. Auto is van '99 en schijnbaar kunnen ze deze gegevens niet meer via hun systeem traceren?
rvj

Unread post by rvj »

ik zou meer denken aan een massa of plus/voeding probleem, zeker omdat het gebeurt is nadat je accu eruit is geweest. Ik zou het bij de accu kabels of accu pool aansluitingen zoeken.

De massa kabel loopt van je min pool op de accu naar de carrosserie, en dan van de carrosserie door naar je versnellingsbak. Het kan zijn dat het contact tussen accu en carrosserie niet goed meer is. Je kunt dit vrij makkelijk checken door bv een startkabel van je min op de accu naar een willekeurig stuk blank metaal op je carroserie te verbinden. Bv de bouten bij de veerpoot onder de motorkap. Daarna je problemen testen.
De verbinding tussen accu min en motor kan ook niet goed zijn. Verbindt dan de startkabel tussen je minpool en klem hem ergens willekeurig op het metaal van de motor. Daarna je problemen testen.

Mocht dat het niet zijn, dan je + pool van je accu aansluiting nakijken.
Ik heb een 2,4 jtd met een vrij groot blok met allerlei relais en dikke zekeringen aan de plus pool. Ik heb daar wel eens problemen mee gehad omdat er een verbinding gescheurd was. Daardoor had ik gelijkwaardige problemen zoals jij hebt.
Met een slecht massacontact krijg je ook allerlei rare storingen.
Gwin

Unread post by Gwin »

Bedankt voor je reactie. Ik ga vanmiddag even langs de garage om er naar te laten kijken.
Hopenlijk is het inderdaad alleen maar een 'massa' probleem.
Gwin

Unread post by Gwin »

Naar een Lancia dealer geweest om auto middels 'examiner' te checken op evt. storingen; kosten voor 10 minuten checken: € 70,- bij Preuninger Kerketuinen!!!

Vind ik nogal wat om een bevestiging te krijgen op wat is gedacht nl. massa probleem......

- koplamp probleem schijnt idd te maken hebben met massa probleem.
- airbag lampje brand omdat zeer waarschijnlijk onder de stoel een kabel los is geraakt.
- kilometer teller valt af en toe uit door een sensor probleem.
De volgende dag dezelfde garage terug gebeld voor de prijsopgave van een sensor, blijkt dat er in een Lancia Lybra van 1999, geen standaard sensor op zit...? dus ook nog de verkeerde informatie verstrekt door monteur..

De sensor voor de kilometer teller schijnt te zijn aangesloten op één van de wielen, vraag is alleen welk wiel?
Is er iemand die dit weet?
Een adres van tevens een goede en goedkopere garage die bekend is met Lancia's in Den Haag is erg welkom.
Dick

Unread post by Dick »

Mmm als ik je klachten zo bezie lijkt het op een probleem met (voeding van/aansluitingen) het instrumentenpaneel. Dat paneel stuurt van alles aan: alle sensors komen er binnen, de verlichting wordt er door geregeld, de meters en lampjes en ultimo de ECU ook nog.
Omdat ook de diagnose door het instrumentenpaneel wordt aangestuurd kan je verkeerde of zelfs helemaal geen info/foutmeldingen in de Examiner zien als er iets makeert aan het instrumentenpaneel.
Als het probleem hardnekkig is: ga naar garage Halan in A'dam en laat ene Peter ernaar kijken, die vind het wel.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”