knipperend gloeibougie lampje 1.9JTD

Discussie en vraagbaak over Lybra
Dirk

knipperend gloeibougie lampje 1.9JTD

Unread post by Dirk »

Mijn Lybra start na 267000 km nog steeds perfect, echter gisteren begon kort na het wegrijden het gloeibougielampje te flikkeren om na enkele seconden weer uit te gaan. Dit gebeurt nu na elke start. Het boekwerk geeft aan om een dealer op te zoeken, echter wat is er eigenlijk mis. De auto rijdt gewoon perfect.

Dirk
Frans

Re: knipperend gloeibougie lampje 1.9JTD

Unread post by Frans »

Je zal waarschijnlijk de gloeibougies moeten vervangen, een JTD heeft 4 van die gloeidingen.

Menig diesel heeft maar 1 centrale, ik heb wel eens 3 maanden gewoon doorgereden en daarna gelijk met een beurt laten vervangen.

Ik zou er geen haast mee maken.

groet

Frans
Jos Gitmans

Unread post by Jos Gitmans »

Bij mij knippert het lampje al ruim 3/4 jaar.
en start perfect.

Volgens mij wordt de diesel bij het starten verwarmd om zo de start te vergemakkelijken.
Als er eentje niet goed werkt en de andere 3 wel is er volgens mij niet zo probleem.
Ze kunnen trouwens niet meten welke stuk is en zullen dus alle 4 vervangen moeten worden.
arjan

Unread post by arjan »

Als er 1 gloeibougie kapot is, kan in die cilinder bij een koude motor een heel hoge verbrandingstemperatuur ontstaan........zsm vervangen dus!!!!
Peter

Unread post by Peter »

En ze kunnen door de comp uit te lezen wel degelijk zien op welke cilinder de gloeiplug versleten is!

Beter is natuurlijk om ze alle 4 te vervangen, kun je weer 100k km vooruit.
Jos Gitmans

Beste Arjan,

De Gloeibougie verwarmt toch alleen de brandstof eventjes?
Omdat warme brandstof makkelijker ontbrand en dat de motor makkelijker aanslaat.

Maar waarom ontstaat er dan een zo'n hoge temperatuur, puur door ontbranding van koude brandstof?

gr Jos
derkdejong

Unread post by derkdejong »

had onlangs hetzelfde; gloeipitten vervangen en geen knipperende lampies meer.
arjan

Unread post by arjan »

Een gloeibougie verwarmd de koude cilinder, waardoor de brandstof beter en gemakkelijker verbrandt. Als nu in 1 cilinder de temp afwijkt,past de computer het brandstofschema aan aan de drie anderen , waardoor in de "koude"cilnder een ander mengsel ontstaat ten opzichte van verbrandingsdruk, en temperatuur, waardoor dingen kunnen gebeuren die je niet wilt, bijvoorbeeld heel hoge verbrandingtemperaturen, die zuigerkop, of kleppen kunnen verbranden. De "koude"cilinder wordt dus eigenlijk "meegetrokken" met de "warme" cilinders en de verbranding verloopt dan te geforceerd.

ps: Het is een beetje moeilijk uit te leggen.
Jos Gitmans

Thanks,

Is een duidelijk verhaal.
Ik dacht nl dat de gloeibougies alleen de brandstof verwarmde en ook alleen bij starten enkele seconden.

Laten we dan toch maar even fixen...
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”