Hoi,
Omdat ik mijn raammechaniek wil repareren heb ik geprobeerd om de deurbekleding te verwijderen.
Ik ben ervan overtuigd dat ik met hulp van de beschrijving op het italiaans forum alle schroefjes en bouten heb verwijderd. Toch krijg ik de bovenkant ondanks hard trekken en scharnieren (beginnend aan de onderkant) niet los.
Iemand suggesties of twee rechterhanden en woonachtig in Utrecht?
Bvd,
Rico
rechter voordeurportier verwijderen ivm defect raammechaniek
Re: rechter voordeurportier verwijderen ivm defect raammechaniek
Als je echt alles los hebt.
Beneden lostrekken, en dan naar boven schuiven.
Bovenaan zit nl een randje achter het stalen frame.
succes
Beneden lostrekken, en dan naar boven schuiven.
Bovenaan zit nl een randje achter het stalen frame.
succes
Re: rechter voordeurportier verwijderen ivm defect raammechaniek
Maar misschien moet je nog in het midden zijn, waar de binnen-portier-greep zit. Dopje uit de portiergreep wippen en het schroefje erachter nog loshalen. Dan hou je de onderkant van het paneel weg van de deur met een hand, en met die andere hand klop je het paneel omhoog te beginnen bij het deurvergrendelknopje. Ter hoogte van je buitenspiegel zal je een beetje moeten wringen maar zaak is om het geheel dan (horizontaal) wat meer richting de deurgreep te schuiven. Op deze manier komt de houtkleurige sierrand dan onder de spiegelbevestiging vandaan.
Tip: Als je het deurpaneel er toch af hebt dan kun je mischien meteen ook een hinderlijke trilling uit je deur halen; Namelijk het, horizontaal lopende geleidingsstangetje dat je (binnen-)deurgreep verbindt met je slot. Deze zit in een hard plastic geleidertje. In feite rust het horizontaal liggende stangetje er ergens halverwege in, maar de speling in het geleidertje laat vaak op klinkerwegen een hinderlijk hoorbare trilling achter. Wat te doen: geleidingstangetje eruit halen en hier (in het witte plasticke geleidertje,een "u"-vormig blokje) een stukje wat/watje in doen. Geleidingstangetje terug in "de watten leggen" et voilá,
gr Barry
Tip: Als je het deurpaneel er toch af hebt dan kun je mischien meteen ook een hinderlijke trilling uit je deur halen; Namelijk het, horizontaal lopende geleidingsstangetje dat je (binnen-)deurgreep verbindt met je slot. Deze zit in een hard plastic geleidertje. In feite rust het horizontaal liggende stangetje er ergens halverwege in, maar de speling in het geleidertje laat vaak op klinkerwegen een hinderlijk hoorbare trilling achter. Wat te doen: geleidingstangetje eruit halen en hier (in het witte plasticke geleidertje,een "u"-vormig blokje) een stukje wat/watje in doen. Geleidingstangetje terug in "de watten leggen" et voilá,
gr Barry
Re: Gelukt
Barry en Jos,
Het is gelukt.
Het bleek dat er nog wat kit van een vorige reparatie tussen de bekleding en het raam zat, waardoor het verwijderen nogal zwaar ging. Ik was bang dat ik iets kapot zou trekken, maar die vrees was ongegrond. Aangezien het een tweede auto is, waarin zelden meer dan een persoon zit en ik geen zin had om een nieuw raammechanisme te bestellen, heb ik het raam maar permanent vastgezet.
Goede tip om van die trilling af te komen. Nu zet ik het raam altijd op een kier om dat irritant geluid te voorkomen. Helaas zit de trilling aan een andere deur (de bestuurderskant) dan diegene waar ik nu mee bezig ben. Dat wordt dus een nieuwe klus.
Mvrgrt,
Rico.
Het is gelukt.
Het bleek dat er nog wat kit van een vorige reparatie tussen de bekleding en het raam zat, waardoor het verwijderen nogal zwaar ging. Ik was bang dat ik iets kapot zou trekken, maar die vrees was ongegrond. Aangezien het een tweede auto is, waarin zelden meer dan een persoon zit en ik geen zin had om een nieuw raammechanisme te bestellen, heb ik het raam maar permanent vastgezet.
Goede tip om van die trilling af te komen. Nu zet ik het raam altijd op een kier om dat irritant geluid te voorkomen. Helaas zit de trilling aan een andere deur (de bestuurderskant) dan diegene waar ik nu mee bezig ben. Dat wordt dus een nieuwe klus.
Mvrgrt,
Rico.