Dag allen,
Ik rij sinds 1,5 jaar naar tevredenheid een 1.9 jtd SW uit 2000
Afgelopen 1,5 jaar heeft de Lancia het altijd goed gedaan en enkel normaal onderhoud nodig gehad, tot afgelopen vrijdag.
Na een stuk van 25km gereden te hebben zette ik de motor uit om vervolgens na 30min de motor weer te starten. Startmotor draaide lekker rond maar aanslaan wilde hij niet. Aanduwen lukte ook niet. Vervolgens met een andere auto vertrokken om een dramatisch pokeravondje mee te maken. Het zat me niet lekker dat mijn Lybra het niet deed.
Echter om 04:00 's morgens vol goede moed proberen met de Lybra naar huis te gaan en jawel hoor, hij startte meteen. Vaag.
Vervolgens zondag en maandag diverse korte stukjes meegereden zonder problemen.
Vandaag helaas weer 2x hetzelfde euvel na een stuk van 25km. Toch weer thuis gekomen na de auto een tijd met rust gelaten te hebben.
Er blijven geen lampjes branden op het dashboard van bv de startblokkering, de gloeibougies kunnen het niet zijn volgens mij. Maar wat wel? Dieseltoevoer die er af en toe mee nokt? Of kan dit ook met de luchtmassameter te maken hebben? Maar waarom dan soms wel en soms niet? En tijdens het rijden is er niets van te merken.
Ieder geval niet fijn voor het betrouwbaarheidsgevoel. Als iemand een goede suggestie voor me heeft dan hoor ik het graag!
Wie herkent dit probleem?
Re: Wie herkent dit probleem?
Hallo Remon,
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn 2.4 JTD. Het bleek een toerentalsensor te zijn die kapot aan het gaan was. Bij warme motor deed het probleem zich voor (niet starten ondanks rionddraaiende startmotor) en bij afgekoelde motor deed ie het weer (even). Wat ik ook zag was dat de toerenteller zwabberde en tenslotte naar nul terugviel.
Uiteindelijk kwam ik langs de A2 stil te staan en ben door de Wegenwacht naar de dealer (Nieuwkoop Den Bosch) gebracht. Die hebben voor 120 euro de sensor vervangen en ik kon weer rijden.