Dag allen,
Ik rij sinds 1,5 jaar naar tevredenheid een 1.9 jtd SW uit 2000
Afgelopen 1,5 jaar heeft de Lancia het altijd goed gedaan en enkel normaal onderhoud nodig gehad, tot afgelopen vrijdag.
Na een stuk van 25km gereden te hebben zette ik de motor uit om vervolgens na 30min de motor weer te starten. Startmotor draaide lekker rond maar aanslaan wilde hij niet. Aanduwen lukte ook niet. Vervolgens met een andere auto vertrokken om een dramatisch pokeravondje mee te maken. Het zat me niet lekker dat mijn Lybra het niet deed.
Echter om 04:00 's morgens vol goede moed proberen met de Lybra naar huis te gaan en jawel hoor, hij startte meteen. Vaag.
Vervolgens zondag en maandag diverse korte stukjes meegereden zonder problemen.
Vandaag helaas weer 2x hetzelfde euvel na een stuk van 25km. Toch weer thuis gekomen na de auto een tijd met rust gelaten te hebben.
Er blijven geen lampjes branden op het dashboard van bv de startblokkering, de gloeibougies kunnen het niet zijn volgens mij. Maar wat wel? Dieseltoevoer die er af en toe mee nokt? Of kan dit ook met de luchtmassameter te maken hebben? Maar waarom dan soms wel en soms niet? En tijdens het rijden is er niets van te merken.
Ieder geval niet fijn voor het betrouwbaarheidsgevoel. Als iemand een goede suggestie voor me heeft dan hoor ik het graag!
Wie herkent dit probleem?
Re: Wie herkent dit probleem?
Hallo Remon,
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn 2.4 JTD. Het bleek een toerentalsensor te zijn die kapot aan het gaan was. Bij warme motor deed het probleem zich voor (niet starten ondanks rionddraaiende startmotor) en bij afgekoelde motor deed ie het weer (even). Wat ik ook zag was dat de toerenteller zwabberde en tenslotte naar nul terugviel.
Uiteindelijk kwam ik langs de A2 stil te staan en ben door de Wegenwacht naar de dealer (Nieuwkoop Den Bosch) gebracht. Die hebben voor 120 euro de sensor vervangen en ik kon weer rijden.
Dit probleem schijnt wel vaker bij diesels voor te komen en is dus eenvoudig te verhelpen.
Ron
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn 2.4 JTD. Het bleek een toerentalsensor te zijn die kapot aan het gaan was. Bij warme motor deed het probleem zich voor (niet starten ondanks rionddraaiende startmotor) en bij afgekoelde motor deed ie het weer (even). Wat ik ook zag was dat de toerenteller zwabberde en tenslotte naar nul terugviel.
Uiteindelijk kwam ik langs de A2 stil te staan en ben door de Wegenwacht naar de dealer (Nieuwkoop Den Bosch) gebracht. Die hebben voor 120 euro de sensor vervangen en ik kon weer rijden.
Dit probleem schijnt wel vaker bij diesels voor te komen en is dus eenvoudig te verhelpen.
Ron
Toerentalsensor (krukas sensor / BDP sensor) is ook mijn eerste gedachte. Is bij mij ook al eens stuk geweest. Motor valt uit en toerentalmeter valt direct naar nul, ook al laat je 'm in de versnelling uitlopen.
BDP sensor,
zelf al 2 maal bij verschillende JTD's kapot gehad, beide bij ongeveer 150000 km
30.-- euro is prijs van de sensor
bij de dealer ben je met montage ongeveer 80,-- euro kwijt.
zelf al 2 maal bij verschillende JTD's kapot gehad, beide bij ongeveer 150000 km
30.-- euro is prijs van de sensor
bij de dealer ben je met montage ongeveer 80,-- euro kwijt.
Vandaag mijn Lybra naar de garage gebracht. Ze zouden in 1e instantie alles door gaan meten om zekerheid te krijgen in het probleem: dus kabelbreuk, dieselpomp, lmm, sensoren etc.
Echter denk ik dat mijn probleem gelijk is aan die van Ron, een beginnende kapot gaande bdp-sensor. Of zoals de garage het noemt een vliegwielsensor.
Om mijn verzoek komt er morgen dus een nieuwe sensor onder (-/+ 35 euro). En dan hopen dat het probleem zich verholpen heeft.
Dank voor de input!
Echter denk ik dat mijn probleem gelijk is aan die van Ron, een beginnende kapot gaande bdp-sensor. Of zoals de garage het noemt een vliegwielsensor.
Om mijn verzoek komt er morgen dus een nieuwe sensor onder (-/+ 35 euro). En dan hopen dat het probleem zich verholpen heeft.
Dank voor de input!
Wanneer de auto niet wil starten en het is de toerentalsensor dan slaat je toerenteller ook niet uit tijdens het starten. Ik denk ook 99% zeker de bdp sensor.
Vanochtend heb ik precies hetzelfde gehad. Bij 130 km/h op de linkerbaan van de snelweg viel plotseling de motor uit. De toerenteller stond direct op 0 terwijl ik de motor liep uitlopen tot ik stilstond. Bij mij brandde in tegenstelling tot bij Remon het waarschuwingslampje voor "storing in inspuitsysteem.".
Naar huis laten slepen door de Wegenwacht. Enkele uren later startte de motor weer gewoon.
De dealer gebeld, die dacht ook direct aan een kapotte sensor, ik ga er maandag heen om hem te laten uitlezen en naar alle waarschijnlijkheid de sensor laten vervangen.
Henk
Naar huis laten slepen door de Wegenwacht. Enkele uren later startte de motor weer gewoon.
De dealer gebeld, die dacht ook direct aan een kapotte sensor, ik ga er maandag heen om hem te laten uitlezen en naar alle waarschijnlijkheid de sensor laten vervangen.
Henk
Helaas weet ik alle frustratie van het niet willen starten ook niet meer of de toerenteller van de startmotor wel uitsloeg....
Zou wel logisch zijn wat je zegt.
Zou wel logisch zijn wat je zegt.
TUSSENSTAND:
Inmiddels de Lybra weer opgehaald. Ze hebben de sensor voor de zekerheid aan de meetapparatuur gehangen maar niets gevonden.
Lijkt mij ook logisch aangezien de motor gewoon draaide.
Er is nu een nieuwe sensor ingezet en tot op heden geen problemen (8x starten). Zondag ga ik weer een grotere rit maken, dus ik ben benieuwd.
Garage had enigszins twijfels of het wel de sensor zou zijn. Tevens bleek het vervangen van de sensor 'priegelwerk' te zijn... Je heb zeker een brug nodig aangezien de sensor aan de onderkant gemonteerd zit.
Inmiddels de Lybra weer opgehaald. Ze hebben de sensor voor de zekerheid aan de meetapparatuur gehangen maar niets gevonden.
Lijkt mij ook logisch aangezien de motor gewoon draaide.
Er is nu een nieuwe sensor ingezet en tot op heden geen problemen (8x starten). Zondag ga ik weer een grotere rit maken, dus ik ben benieuwd.
Garage had enigszins twijfels of het wel de sensor zou zijn. Tevens bleek het vervangen van de sensor 'priegelwerk' te zijn... Je heb zeker een brug nodig aangezien de sensor aan de onderkant gemonteerd zit.