Squadra tuning 105--->>>145

Discussie en vraagbaak over Lybra
Raymond

Squadra tuning 105--->>>145

Unread post by Raymond »

Eindelijk is het morgen zo ver!
Dan gaat de Lybra 1.9 jtd naar Squadra om een aantal pk's erbij te krijgen
Nu nog 105 en morgen als alles meezit zo'n 145
Koppel gaat van 255 nm naar 300 nm,dus trekkracht zat
Egr klep is al afgesloten(wat een rotzooi komt er door die klep in het inlaatspruitstuk)

Ik post mijn bevindingen morgenavond wel hier op het forum
Raymond

Re: Squadra tuning 105--->>>145

Unread post by Raymond »

Vandaag geweest en resultaat is meer dan uitstekend
Goede binnenkomst met een bak koffie en uitleg
Daarna auto motorisch nagekeken op gekke dingen(niets gelukkig)
Eerst Massimo software erin geladen en gaan proefrijden
auto reageert een stuk sneller en komt veel eerder op toeren

Daarna een bleedvalve gemonteerd tussen slang die wastegate opent en opnieuw software geladen
Hierna proef gaan rijden en inderdaad blijft de auto maar trekken
Tussendoor een aantal aanpassingen gedaan en auto loopt zeer goed
(tot 180 km/h heel snel en gemakkelijk)
turbodruk is nu afgeregelt op 1.45 atm(standaard 1.0 atm)en dit loopt zeer goed
wel is het koppel iets teruggeregelt omdat het vliegwiel deze kracht anders niet aankan

dit is echt een aanbeveling voor je auto
zeker ook omdat als de auto koud is deze in vermogen teruggeregelt wordt(>>50 graden pas vermogen)
Remon

Unread post by Remon »

Klinkt goed! Kan je ook iets over de kosten zeggen?
Raymond

Unread post by Raymond »

totale kosten waren;

voor de massimo keur (135 pk) 600 euro
verder tunen naar 145/150 pk 285 euro

totaal dus 885 euro
wel erbij gezegd dat de aandacht en uitleg,en resultaat echt super is
Henk

Unread post by Henk »

Een jaar geleden heb ik ook bij Squadra mijn 2.4 JTD laten chiptunen van 136 naar 150 pk, en van 300 naar 340Nm. Deze medio-tuning kost EUR 400. Verder durfde ik niet te gaan, gezien de leeftijd (8-2000) en km-stand (toen 175.000). Het is ook niet nodig met mijn rijstijl.
Ik had een erg goed gevoel over de professionele werkwijze van Stephan, hij is een kenner, geen prutser, neemt de tijd en laat je pas gaan als hij zeker weet dat het goed zit. Ook na een jaar en 25.000 km ben ik nog erg tevreden over het resultaat. Een aanrader!
robin

Unread post by robin »

vorig jaar heb ik mijn 2 liter benzine door squdra laten doen, ondanks de 9 pk vermogenswinst reageert de auto veel beter op het gaspedaal, heeft vooral ook bij lagere toeren een betere trekkracht en is is ook duidelijkl sneller geworden. Al met al ook een aanrader.
zie verder www.squdra-tuning.com, onder lancia lbra alle mopgelijkheden voor de 2.0, 19jtd en 2.4 jtd
Mattia Lybra2.0Berlina

Unread post by Mattia Lybra2.0Berlina »

Wat kostte dat?

Ik heb ook een 2.0 (mei 2000) en ben gek op deze motor met geweldig geluid..maar inderdaad in de lage toeren vraagt ie wat meer voetenwerk en is het nog niet wat je zou willen. Ik rijd graag een beetje sportief omdat ik het ook op die manier een heerlijke en altijd mooie auto vind met een prachtige roffel. Het zou echter prettiger zijn als ik iets sneller door zou kunnen trekken zodat ik wat makkelijker vooral lichtere vlotte 16V auto´s niet pas in z´n 3 voorbij knal. Vooral in z´n 1 vanuit stilstand valt het me tegen. Hij is dus wat lui..daarboven vind ik het meer dan ok, vooral op de snelweg. Ik heb onlangs in een veel nieuwer model gereden en had het gevoel dat die wat scherper was in de eerste reactie, ondanks dat ie op papier minder pk´s heeft.

Het is dus een aanrader?
Martijn

Unread post by Martijn »

Ik heb vorige week mijn 105 pk jtd laten tunen via www.dieseltuning.nl. Hij gaat dan van 105 naar 126pk en van 255nm naar 308 nm koppel. Kosten slechts 299 en bij diverse Bovaggarages simpel te plaatsen.

Ik moet zeggen na een week rijden en bijna 1000km verder : Super! Bij deze betaalbare manier van tunen verhoog je de inspuitdruk van de diesel en niet de turbodruk (schade). Daarom durfde ik dit aan met 150dkm op de klok. Auto trekt aanzienlijk harder vanaf 1800 toeren zonder roeten.

Kijk eens op deze site en hou zo die €500 in je zak.
Henk

Unread post by Henk »

Wat Dieseltuning doet heeft niets met chiptunen te maken. Zij leveren een zogenaamd powerboxje dat niets anders doet dan de inspuitdruk kunstmatig verhogen. Stephan van Squadratuning schrijft hierover: "Door de ECU te laten "denken" dat de inspuitdruk lager is dan dat ie in werkelijkheid is regelt de ECU de inspuitdruk hoger af. Er wordt daardoor meer brandstof ingespoten wat een koppel en vermogenswinst tot gevolg heeft. Deze zogenaamde "opvoer boxjes" zijn er in verschillende varianten. De een wat geavanceerder dan de ander. Helaas hebben ze allemaal een ding gemeen. De ECU wordt gewoonweg gefopt"

En: "Nadelen: Wanneer men zou weten hoe een JTD exact werkt begrijpt men dat het inspuitmoment en de hoeveelheid ingespoten brandstof nauw met elkaar verband houden. Het juiste inspuitmoment garandeert een volledige verbranding van de ingespoten brandstof, dus een zo volledig mogelijke verbranding en dus een zo efficiënt mogelijke verbranding. Maar omdat de ECU "gefopt" wordt, wordt er meer brandstof ingespoten dan waarmee de ECU rekening houdt."

Logisch dat een echte chiptuner duurder is, hij levert geavanceerd maatwerk.

Overigens Mattia, we praten hier steeds over diesels. Daar is door de JTD-techniek de meeste vermogenswinst te halen. Maar squadratuning heeft op de website ook wel iets staan over het chiptunen van de 2.0 Lybra, waarbij vooral gewerkt is aan de trekkracht onderin.
robin

Unread post by robin »

is zeker een aanrader. de latere 2 liters reageren inderdaad al beter in standaard trim en lopen vanaf het begin al zuiniger( mijn ervaring met een lybra uit 2000 na inruil nu 2005), na modificatie is het nog beter. Ik heb het bij de dealer laten doen bij 5000 km(op hun aanraden!) en kostte 450 euro.
Direkt bij sqadra is wat goedkoper.

zie ook de website

groeten robin
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”