Steunveren?

Discussie en vraagbaak over Lybra
Joost Kolen

Steunveren?

Unread post by Joost Kolen »

Is er iemand die ervaring heeft met het rijden met een caravan met een Lancia Lybra. Mijn specifieke vraag is of ik steunveren moet laten monteren of dat het zonder ook goed gaat?
Joost Kolen

Re: Steunveren?

Unread post by Joost Kolen »

Is echt niemand die ervaringen heeft met het rijden met een caravan met deze auto????Joost Kolen schreef:
Lancia

Unread post by Lancia »

Beste Joost,

ervaring heb ik er niet mee, maar geadviseerd wordt om dit toch te doen in verband met de betere wegligging van de totale combinatie. De veren zorgen ervoor dat de combinatie altijd horizontaal blijft bij toenemende belasting.
zie ook http://www.caravans.net/rijden/hulpveren.php voor meer info hierover.

groetjes,

Lancia
Dirk

Unread post by Dirk »

Joost, heb net een rit met een Hobby 440, een niet echt lichte caravan, achter de rug naar Bouillon (Ardennen). Deze hangt achter mijn 1.9 jtd SW Lybra. Een geweldige trekker tov van mijn vorige wagens (Laguna 2.0 en Primera 2.0) beide vorige autos waren benzine maar de diesel trekt veel beter. Heerlijk in cruiscontrol in 4e naar boven, perfect, ook wat betreft verbruik tov de benzine voorgangers. Ik heb geen hulpveren, de vorige auto's hadden dit wel, maar kan nou niet echt zeggen dat ik deze mis. Niettegenstaande ik de achterbak altijd vollaad en de wagen duidelijk iets door zijn veen hangt (kogeldruk rond de 50KG) kan ik niet zeggen dat de Lybra gevoeliger is dan de vorige caravantrekkers. Ik heb natuurlijk nog niet erg veel kilometers gereden met relatief goed weer en rij niet harder op de snelweg dan 95km. Wel is het zo dat ik reeds geinformeerd heb naar het Gopren-systeem, dit zouden uitzonderlijke goede veerhulpen moeten zijn en worden zowel voor als achter geplaatst. Mocht het zo zijn dat de grote vakantie richting Tsjechie aanleiding zou zijn tot een beter veergedrag van de combinatie (slechtere binnenwegen) overweeg ik wel dit systeem.Op de volgende site vind je meer over het Goprenveersysteem.Laat zelf ook even je ervaringen weten mocht je wel-dan niet overgaan tot het plaatsen. http://www.bartolino.nl/pages/caravan.htm

groeten Dirk
Edwin

Unread post by Edwin »

Hallo Joost,

Ik heb onlangs zelf een paar MAD hulpveren gemonteerd om met maximale kogeldruk zonder een doorzakkende auto te kunnen rijden. Perfect moet ik zeggen, heenweg met caravan ; een vlakke combinatie, de terug weg met fietsendrager met twee fietsen, een volle kofferbak wederom een mooie vlakke combinatie.

Qua comfort lever je wellicht iets in maar de auto slaat nu niet meer tot de rubbers in de veren (zoals voorheen wel gebeurde op de A6 bij Emmeloord)

Edwin
(Lybra 2.4 jtd SW)
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”