olieverbruik

Discussie en vraagbaak over Lybra
Klaas-Wouter

olieverbruik

Unread post by Klaas-Wouter »

Kan er iemand iets zeggen over het olieverbruik van de 1.8 benzinemotor (januari 2000). heb er net 3 liter bij laten gooien....
flor

Re: olieverbruik

Unread post by flor »

beste klaas het verbruik van olie hangt een beetje van je zelf af ,
welke olie gebruikt ge ?
hoe gaat ge om met het rijden van de wagen ,
als ge altijd een zware voet toond dan gaat ge zeker wat olie verbruik hebben,
laat mij weten welke olie gij gebruikt dan kan ik u helpen,
groetjes flor
Chris

Unread post by Chris »

Als je daadwerkelijk 3 liter olie hebt laten bijvullen lijkt het mij binnenkort helaas einde verhaal. Dat betekent namelijk dat je de afgelopen tijd met maximaal 1,5 liter olie hebt rondgereden waar dit tenminste 4,3 liter zou moeten zijn. Bij koud starten en hoge toerentallen heb je dan niet of nauwelijks smering. Dat resulteert in permanente schade aan draaiende delen.

Mijn advies; controleer iedere 500 kilometer het oliepeil, liefst helemaal koud. Ik ben bang dat je wel in de buurt van de liter op 1000km gaat komen, dat is dacht ik tevens de grens voor revisie. Mocht dit helaas zo zijn, niet wachten! Geloof me ik heb ervaring......

Hoop dat ik ongelijk heb en het allemaal meevalt.

Christian
Klaas-Wouter

Ik heb de auto sinds mei en heb er nu 20.000 kilometer mee gereden. Na 10.000 kilometer heb ik 1 liter bijgevuld (olie van BP), nu is er Esso Olie ingegaan, welk type weet ik zo niet. Overigens moet de auto binnenkort voor een onderhoudsbeurt.
Klaas-Wouter

Met de 3 liter staat ie wel aan het maximum. Ik heb sinds mei 20.000 kilometer met de auto gereden en tussendoor 1 liter bijgevuld, teller staat nu op 92.000. dat zou dan 1 liter olie per 5.000 kilometer zijn.

Als er nu al een revisie nodig zou zijn dan mag de dealer dat fijn onder de Auto Expert garantie uitvoeren. de auto gaat overigens wel binnenkort voor onderhoud naar de garage.
flor

Unread post by flor »

beste klaas ik raad u aan van een 100 percent sintesche olie te gaan gebruiken,
en een adictive te gebruiken van sintoflon olie ,
dan zal je wel resltaat boeken,
voor de sintoflon olie kijk op www.sintoflon.com daar heb je een waaier van keuze
van wat je zeker kan gebruiken,
nog een fijne dag verder,
groetjes flor
Mario

Unread post by Mario »

Zoals bekend geen volsynthetische olie gebruiken in een motor met hogere kilometerstand die die olie nooit gehad heeft. Door het hoge oplossend vermogen zal het olieverbuik zeker stijgen.
Meng uit voorzorg geen verschillende merken olie. de viscositeit kan daardoor sterk afnemen met hoger verbruik tot gevolg. Het zou verstandig kunnen zijn om te achterhalen welke olie er tot nu toe in gezeten heeft. Gebruik die olie ook in het vervolg. Anders kan je ook gewoon die van je garage gebruiken en vraag dan gelijk een litertje extra voor het bijvullen. Andersom kan natuurlijk ook; kies zelf een olie en laat je garage die gebruiken.
Kijk het eerst nog een tijdje aan, tot de volgende beurt, en houd het verbruik in de gaten (dus bijvullen met de zelfde olie). Best kans dat het verbetert. Verbetert het niet dan kan je een iets dikkere olie proberen (bv. 10W50 i.p.v. 10W40).
Houd ook de verversingsintervallen in de gaten. Grofweg kan je minerale olie vijfduizend kilometer gebruiken met behoud van acceptabele eigenschappen, halfsythetisch 15 tot 20 duizend en volsythetisch afhankelijk van het gebruik 20 tot 40 duizend kilometer.
Als de olie versleten is zal deze dunner worden, waardoor het olie verbruik toeneemt en de smeereigenschappen bij hoge druk en/of temperatuur verslechteren. Door veel korte stukjes zal de olie water en benzine gaan binden en sneller zwart/donker worden. Ook hierdoor zal de olie dunner worden.

Mario
flor

Unread post by flor »

mario wat ge me nu verteld daar geloof ik niet in sorry
groetjes flor
Mario

Unread post by Mario »

Daar hoef je je niet voor te excuseren. Wel zou het sympathiek zijn als je tenminste aan zou geven over welk deel je je twijfels hebt. Desgewenst wil ik je proberen te overtuigen met de conclusies van onderzoeksresultaten waar ons bedrijf over beschikt of met de ervaring die ik heb en heb gehoord bij, onder anderen bij de Trofeo Alfa Romeo.

Met vriendelijke groet,

Mario Karsijns
Mario

Unread post by Mario »

Ik zal maar aannemen dat floor niet meer op het forum geweest is sinds 9 december, anders zou het toch wat laf zijn om alleen het ongeloof te laten blijken en niet de inhoudelijke discussie aan te gaan. Terwijl dit toch geen probleem zou moeten zijn, gezien de status die flor zichzelf aan meet: "laat mij weten welke olie gij gebruikt dan kan ik u helpen,".
Dan maar een voorzet van mijn kant:
Olie wordt dunner als deze versleten is. Als daar de twijfel over bestaat verwijs ik naar basisliteratuur materiaalkennis.
Dat volsynthetische olie een hoog oplossend/bindend vermogen heeft is op de sites van verschillende oliefabrikanten te vinden, bv. Duckhams of Penrite.
Olie merken mengen heeft effect op de viscositeit. Olie is principebedingt beperkt reactief, want verbrande oliedeeltjes en roetdeeltjes moeten gebonden worden, anders zouden ze neerslaan en concentraties of verstoppingen kunnen veroorzaken. Ook is de werking van smering gebaseerd op het snel laten oxideren van de lagermetalen, want de oxiden zijn sterker dan de oorspronkelijke lagermaterialen en de oxidelaag vormt een afdichtende laag ter bescherming van het onderliggende materiaal. Daarom zijn ook niet alle materialen te gebruiken als lagermateriaal. En door de reactiviteit van smeermiddelen kan de ene soort reageren met de andere, waardoor een verminderde smeerwerking of levensduur wordt verkregen. Uiteraard wordt de mengbaarheid getest door de fabrikanten, maar op elke site is het advies te vinden dat je bij voorkeur niet moet mengen, omdat de oliefabrikant de beloofde eigenschappen dan niet meer garandeerd.
Meestal gaat dit wel goed, maar soms ook niet, en smeert de olie niet zo goed als zou moeten. Het effect is pas vele duizende kilometers later te merken en dan is de diagnose meestal "slijtage".
Bij Saab hebben ze een olieadvies gegeven voor turbomotoren in, ik meen 1988, omdat een bepaalde olie in combinatie met een bepaald merk BENZINE de olie al te veel schaadde, met motorschade tot gevolg. Dit klink nog onwaarschijnlijker dan met olie en toch is het te vinden in Autovisie en in het Saab-bulletin.
Dat het olieverbruik kan verbeteren na het vernieuwen van de olie ligt aan bovengenoemd effect. Als de olie dun is kan deze makkelijker langs de zuiger en langs de klepstelen, waardoor deze verbrand wordt in de verbrandingskamer. Met verse olie is dit uiteraard verholpen.
Zelfde met een hogere viscositeit: Als de gebruikte olie 10W30 is, dan is deze dunner bij bedrijfstemperatuur dan een 10W40 of 50. Ik geloof dat Lancia een W50 voorschrijft, dus als die olie niet gebruikt is kan dat ook een verbetering van olieverbruik geven.
Olie en water/benzine: Olie mengt niet met water. Tenzij je het gaat koken. Kijk thuis in de keuken en zie hoe het werkt. Als met een auto veel korte stukken gereden worden kan je dat vaak zien aan de mayonaise-achtige substantie in de carterventilatie of onder aan de olievuldop.
Benzine is een oliedestillaat, dus dit mengt heel makkelijk. Bij het warm worden van de olie zal de benzine verdampen, maar de benzine-additieven blijven in de olie achter en verlagen de viscociteit.

Als gezegd, ik heb gewerkt bij een grote nederlandse oliemaatschappij en heb beroepshalve met smeermiddelen temaken gehad. Een eenvoudig ´niet geloven´ lijkt me niet voldoende.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”