Lybra V6?

Discussie en vraagbaak over Lybra
Mario Karsijns

Lybra V6?

Unread post by Mario Karsijns »

Lancia- en andere autoliefhebbers,

Op het duitse collega-forum heb ik al een balletje op gegooid, maar ik ben ook benieuwd naar de nederlandse mening: Zou een Lybra met Alfa V6 iets zijn?

De 156 en Lybra hebben uiteindelijk overeenkomsten. Als nou de 2.5 uit de 156 in het subframe van een Lybra 2.0 gehangen zou worden, waar moet je dan zoal op letten?

Om alvast een aantal dingen te noemen:
-de hoogte moet passen, want een 2.4 JTD is hoger (en breder)
-De remmen van de 2.0 zijn volgens Brembo gelijk aan die van de 156 V6, behalve vier tegen vijf boutgaten.
-De RDW heeft telefonisch aangegeven dat het geen probleem hoeft te zijn als de Lybra 2.0 al op nederlands kenteken staat. Dan is alleen een keuring m.b.t. motor nodig en een rijtest.
-Beide auto´s gebruiken vanaf 2000 een Motronic ME 3.1, dus de ECU´s praten de zelfde taal en de stekkers zijn van het zelfde type, brandstofpomp kan blijven.
-Uitlaat bij EPS Hoogezand
-Airco op compressor aansluiten
-blijft stuurhuis vrij?
-schakelstang van 156 aanpassen
-onderste motorsteun aanpassen op subframe (motor plus bak als geheel uitwisselen) en bovenste motorsteun aan carrosserie bevestigen

Meer technische of overige gedachten/bedenkingen?

Mario
marc

Re: Lybra V6?

Unread post by marc »

Volgens mij zal de ecu dan toch moeten aangepast worden(als dit mogelijk is).Lybra is een 5cyl en alfa een 6cyl.De verdeling van benzine en de ontstekings volgorde is anders.
Mario

Unread post by Mario »

Inderdaad zal de ECU inclusief (aangepaste) kabelboom van de 156 V6 gebruikt moeten worden. Maar door dat het hetzelfde systeem is zal de communicatie met het abs, de navigatie en overige dashboard meters niet aangepast hoeven worden, lijkt me.
De ECU van de vijfcilinder is niet aan te passen aan de V6, maar de input en output zijn vergelijkbaar (sensoren en actuatoren).
marc

Unread post by marc »

Er is ook een verschil inzake de toerenteller.De werking tussen een 5 en 6cyl. is anders.
Mario

Unread post by Mario »

Ik denk het niet, aangezien de ECU werkt met een krukassensor voor het toerental en daarop het toerental baseert. De regeleenheid werkt intern met dat toerental en stuurt signalen dienovereenkomstig, dus ook naar de toerenteller/ het dashboard.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”