Lancia Ypsilon (2007) uitval dashboard en airbag failure, switch of engine-storing

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
MirMoo

Lancia Ypsilon (2007) uitval dashboard en airbag failure, switch of engine-storing

Unread post by MirMoo »

Bij mijn Lancia Ypsilon (van 12/2007) viel het dashboard uit (uitval benzinemeter, toerenteller, snelheidsmeter, klok, verlichting van dashboard, geluid van knipperlichten). Er is een nieuwe digitale klok met tellers/meters ingezet. Sindsdien blijft het airbaglampje branden en krijg ik de melding ’airbag failure, switch of engine’. Ook is er geen geluid van knipperlichten hoorbaar.

Bij diverse garages kunnen ze het airbagsysteem niet uitlezen, dus ze komen er niet achter wat het probleem is. Volgens de garages kan ik hier gewoon mee blijven rijden. De auto is overigens motorisch helemaal in orde, net gekeurd en rijdt geweldig.

Heeft er iemand enig idee wat er kapot is en hoe ik dit kan oplossen? Is dit een hele dure reparatie? Of kan ik ’m beter naar een sloperij brengen omdat hij oud is?
IMG_4508.JPG
Koen

Re: Lancia Ypsilon (2007) uitval dashboard en airbag failure, switch of engine-storing

Unread post by Koen »

Bij diverse garages kunnen ze het airbagsysteem niet uitlezen
Zeer vermoedelijk kan enkel een garage die de Lancia uitleesapparatuur heeft, dit uitlezen en oplossen.

Iets gelijkaardigs heb ik voor bij mijn Y uit 2001 (model voor het jouwe) : airbaglampje gaat niet uit na het starten.
Mijn garage (onafhankelijke garagist, vroeger werknemer bij een Fiat garage) zegt dat dit enkel kan opgelost worden door uitlees- en resetapparatuur bij een Lancia garage (ook Fiat ? Mijn Y is onderhuids en mechanisch een Punto 1).
Vermits bij de Y uit 2001 op een eenvoudige wijze de hele klokkenwinkel kan losgemaakt worden (2 schroeven ;) ), is het lampje van de airbag afgeplakt en zo niet meer zichtbaar bij de keuring.

Volgens mij kan je dus best een Lancia garage opzoeken.
Uitlezen en resetten kan geen fortuin kosten.

Geluid van knipperlichten : geen idee.
Is dat een afkeur op de keuring ? Zo niet : zo laten, tenzij het heel goedkoop kan hersteld worden.
Geraak je wel gewoon dat je geen knipperlicht geluid hoort :) .
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
Dickamerica

Re: Lancia Ypsilon (2007) uitval dashboard en airbag failure, switch of engine-storing

Unread post by Dickamerica »

Airbag storing is bijna altijd dezelfde oorzaak bij Ypsilon 2003-2011.

Crashsensor kapot
Vervangen en fouten wissen

Dit kan bij mij als je geen haast hebt en flexibel bent qua afspreken.

Regio Berkel zh /Rijswijk
MirMoo

Unread post by MirMoo »

Koen en Dickamerica, dank jullie wel voor je reactie!

Dickamerica, ik kom uit de buurt en ben best geïnteresseerd. Ik weet alleen even niet hoe ik jou een privébericht kan sturen via dit forum.
Koen

Unread post by Koen »

MirMoo,
Pas na een aantal berichten ("posts") op deze site, kan je een privébericht sturen.
Ik denk een stuk of vijf berichten ?

Nog wat fotootjes van jouw Ypsilon ? :D
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
MirMoo

Unread post by MirMoo »

Bij deze... :)
Attachments
IMG_4511.JPG
MirMoo

Unread post by MirMoo »

Nog één...
Attachments
IMG_4512.JPG
MirMoo

Unread post by MirMoo »

Koen wrote: 04 Jan 2026, 12:05 Pas na een aantal berichten ("posts") op deze site, kan je een privébericht sturen. Ik denk een stuk of vijf berichten ? Nog wat fotootjes van jouw Ypsilon ? :D
Ja, ik zie nu de mogelijkheid. Bedankt voor de tip!
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”