raam mechanisme

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Erwin1962

raam mechanisme

Unread post by Erwin1962 »

Na 3 jaar weer eens verder met montage fulvia. Auto is destijds gespoten en niet door mijzelf gedemonteerd. Heb raam mechanisme gemonteerd, ruit sluit niet goed aan bij raam rubber (andere puzzeltje denk ik) , maar heb dit steuntje nog, dat blijkbaar aan de onderzijde van de houder/glijstang gemonteerd moet worden. Echter, welke zijde boven/onder en moet dit voorafgaand aan het monteren van het mechanisme, weinig ruimte om het nu gemonteerd vast te maken en wat is de functie? gaat om no 45
Attachments
door details 2.png
raamsteun.jpeg
Erwin1962

raam mechanisme / sluiting

uitgedoktert....... dient dus als soort begrenzer voor maximale uitslag raam.

De vervolg vraag is dat raam niet echt lekker aansluit op ( oude rubber). Bij gesloten deur raam omhoog draaien (vanuit geopende stand), sluit raam best wel netjes aan op rubber, maar na open en sluiten deur...totaal niet meer...... is dit kwestie van nwe rubber monteren? Afstellen van raam lijkt niet mogelijk of toch?
Huib
Site Admin

Re: raam mechanisme

Unread post by Huib »

Het is best moeilijk om het raammechaniek goed af te stellen Zeker als er speling op zit wat vaak het geval is bij het raam aan bestuurderskant. Ik zet soms een blokje hout in de deur en draai het raam open totdat het uiteinde van het raammechaniek tegen het blokje hout komt. Door dan een beetje minder of een beetje meer verder door te draaien kantelt het mechaniek. Met wat trial en error vind ik uiteindelijk wel een acceptabele positie. De drie M5 boutjes vast zetten en gauw nog de positie borgen met 2 parkertjes.

Dat beugeltje op de foto (op de pagina van het onderdelenboek is het nr 5) schroef je achter op het raam. In de deur zit een stelboutje wat je zo kun af stellen dat het raam niet te ver omhoog kan. Heel belangrijk om het goed te monteren en goed af te stellen. Zo niet dan kun je het braam te ver omhoog draaien bij open deur. Als je dan de deur dicht gooit, breekt de ruit.

De nieuwe repro raamrubbers zijn helaas niet exact hetzelfde als de veel soepeler originele rubbers. Je wilt niettemin profiel hebben met een goede vorm die het raam "op slurpt". Als de originele rubbers niet gescheurd zijn, kun je proberen ze weer soepel te krijgen met glycerine.
Erwin1962

Re: raam mechanisme

Dank Huib voor de verhelderende info. Het blokje had ik al geplaatst, rest ga ik dit wiekent opnieuw uitvoeren. incl de glycerine. rubbers zijn niet echt goed meer, maar baat het niet......
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”