vlotternivo en rijeigenschappen

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
fulviabert
Posts: 371
Joined: 18 Jan 2009, 22:39

vlotternivo en rijeigenschappen

Unread post by fulviabert »

Nu ik een beetje tijd heb en het tegen de " stallingstijd" aanloopt,ben ik druk geweest met stukje " rij eigenschappen". Zoals eerder al eens gemeld de auto eens onder belasting gemeten met breedband lambda sonde en daar bleek dat de carburateurs het prima doen. Toch had ik met de 1.3S motor eigenlijk altijd al in de opwarmfase dat bij wegrijden er een dip was als de auto in beweging kwam. Eenmaal warm was dat grotendeels weg en voor de rest loopt het motortje als een speer. Een 1.3S die ruim 180 km op de tomtom loopt doet het toch goed? Nu het volgende; ik had met een eerder beschreven tool het vlotternivo op 19mm staan. het tooltje komt uit werkplaatshandboek van de Celica uit 1974 die ook met solexen werkten. Nu heb ik het stukje gereedschap na gemaakt dat eens ergens ooit op mijn pad kwam,waarbij je een soort van kaliber maakt waar op je dan kunt zien of je vlotter op 3 punten de juiste vorm heeft. Wat schetst mijn verbazing: ik moest iets bijbuigen,waardoor het vlotter nivo zou gaan stijgen. Kaliber nogmaals nagemeten en vervolgens de vlotter maar iets bijgebogen. Heb nog nooit de auto zo vlotjes weg zien gaan. heel soepel vanuit onderin . Meting liet gister zien dat onderin het lambda getal iets lager ligt ( rijker) en dat boven in eigenlijk niets is veranderd. Nu vlotternivo met Toyota gereedschap nagemeten en staat dat nu op 21mm..... Voor die mensen die een fulvia hebben lopen die op dit moment de choke hard nodig hebben en waarbij er een kleine hapering onder in zit; vlotternivo kan uitkomst bieden. Mijn auto start nu weer zonder de choke nodig te hebben. en je kunt er gewoon direct zonder enige hapering mee wegrijden. Tuurlijk is alles wel uit te leggen,maar als je het vlotternivo op 19 mm zet volgens specificatie, denk je toch dat de basis goed zou moeten zijn. Als er fotos bij kunnen zal ik er een bouwtekening van bij doen. gr bert
marnix
Posts: 53
Joined: 15 Dec 2015, 21:29

Re: vlotternivo en rijeigenschappen

Unread post by marnix »

Het vlotterniveau is eigenlijk vrij kritisch. Te laag, en er moet meer suction zijn voor er benzine via de hoofdsproeiers komt, dus het hoofdcircuit gaat maar reageren bij meer gas geven. Te hoog, en je krijgt juist te snel benzine via het hoofdcircuit, dus dan zal de motor de neiging hebben om zich te verslikken. Nog hoger, en het risico bestaat dat hij overloopt. De hele specificatie van Lancia is verre van duidelijk. Het was oorspronkelijk 20mm + of - 1mm. Bij latere versies werd het 19mm + of -1mm; het hangt er van af of je een "eerste serie" of "tweede serie" carburator hebt (S1 -> 20mm, voor de meeste S2 -> 19mm). Verder zat er eerst een ringetje van 1mm dik onder de naaldklep, en werd dat later vervangen door een ringetje van 0,5mm dik (wat het niveau aanzienlijk naar boven brengt), maar tegelijkertijd werden de armen van de vlotter anders gebogen om dat te compenseren (wat het niveau terug naar de normale waarde brengt). Ze hebben daar ook weer zo een nieuw tooltje voor de nieuwe stand van de armen, maar spijtig genoeg hebben we enkel een Lancia part nummer daarvoor, en dat is tool quasi onvindbaar. Er is spijtig genoeg weinig of geen uitleg beschikbaar (ik heb die in ieder geval niet) over het waarom van al deze wijzigingen. Ik heb enkel vermoedens van het waarom hiervan. Ik heb tooltjes van Solex zelf om de armen van de vlotter te controleren, en kan zeggen dat het NIET klopt met die tooltjes: als je de armen buigt volgens die tooltjes, dan staat het vlotterniveau verkeerd. Ofwel is het NIET dat speciale tooltje voor de gewijzigde configuratie, ofwel is er iets dat ik mis. Ik gebruik het tooltje wel om te zorgen dat de armen gelijk gebogen zijn. Ik zet het vlotterniveau altijd op 20mm, tenzij ik merk dat daarbij het zaakje niet goed draait. Maar het advies is zeker waardevol: als de motor niet goed draait onder bepaalde omstandigheden, dan kan het helpen om op zijn minst het vlotterniveau eens te meten, en eventueel wat bij te stellen door de armen van de vlotter wat te verbuigen in de een of andere richting (een beeeetje buigen, het effect van een kleine buiging op het vlotterbniveau is direkt zeer groot). Marnix
ThomasW
Posts: 36
Joined: 10 Jul 2017, 10:43

Re: vlotternivo en rijeigenschappen

Unread post by ThomasW »

Hoi Bert, Ik heb wel interesse in zo'n tool, wat mijn Fulvia betreft moet ik eigenlijk altijd de choke gebruiken en geeft die dezelfde symptomen die jij beschrijft. Bij warme motor is het ok. De fijnafstelling van de carburateur houd me al lang bezig. Groet, Thomas
Huib
Site Admin
Posts: 1790
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: vlotternivo en rijeigenschappen

Unread post by Huib »

En vergeet de benzinedruk niet. Hier een foto zoals wij de carburateur(s) afregelen. Image Op de foto zie je een Flavia maar bij Fulvia doen we het ook zo. In dit geval was er ooit een electrische pomp opgegaan die 0,6 bar levert. Dan krijg je motor nooit goed aan het lopen. Links zie je een (nog povisorisch gemonteerde) drukregelaar. Boven de verdelerkap zie je de drukmeter. De originele mechanische benzinepomp levert 0,3 bar. Dat is goed voor de Solex carburateurs van de eerste serie behalve de Rallye 1.3S en de Fanalone. Die werken het best op 0,2 bar .Die twee hebben dan ook een drukregelaar. De 2e serie werkt ook het beste zo rond de 0,2 bar. Die hebben geen drukregelaar maar een banjo met een gecallibreerd gaatje voor de retour.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”